A FUTÁR, vagyis a Forgalomirányítási és UtasTÁjékoztatási Rendszer projekt egy integrált közösségi közlekedési informatikai rendszer, amelyet a Budapesti Közlekedési Központ a BKV közreműködésével épít ki. A fejlesztés összköltségvetése 6,7 milliárd forint és az Új Széchenyi Terv keretében, európai uniós támogatással valósul meg.
A FUTÁR dinamikus utastájékoztatásának köszönhetően a megállóhelyeken és a járműveken elhelyezett kijelzők a jármű útiránya, indulási ideje mellett valós idejű információkat szolgáltatnak majd nem csak a járatok közlekedéséről, de egy esetleges forgalmi változásról is, megkönnyítve és kiszámíthatóvá téve az utazás tervezését. A rendszer a menetrend és a valós forgalmi helyzet alapján majdnem pontosan képes kiszámítani, melyik járat mikorra ér az útvonalán található megállókba. Mindez 2295 járművön, 263 megállóhelyen és csomópontban, mobil eszközökön, valamint internetes felületeken is elérhetővé válik.
Lehet, hogy gyorsabban jön majd a busz?
A fejlesztés amellett, hogy segíti majd a budapesti közösségi közlekedést használókat abban, hogy a lehető leggyorsabban érjék el céljukat, jelentős változást hoz a fővárosi közlekedés irányításában is. A FUTÁR műholdas rendszere ugyanis folyamatos, 24 órán át történő forgalmi felügyeletet biztosít a megrendelő BKK részére. A diszpécserek műholdas nyomkövető rendszer segítségével követik majd a járműveket, ezáltal folyamatosan szabályozhatják a felszíni közlekedést, vagy épp sokkal könnyebben és gyorsabban szervezhetnek meg egy villamos- vagy metrópótlást forgalmi zavar esetén. A megbízható kommunikációt új rádiórendszer is segíti.
A közterületen elhelyezett kijelzőknek több típusa is létezik, így a metróaluljárókban például falra rögzített monitoros utastájékoztatókkal találkozhatunk majd. A berendezések telepítési munkái ezekben a napokban fordulnak élesbe: gyors ütemben immár 64 helyszínen történt meg az oszlopok állítása. A tartószerkezetek egy részére már a kijelzők is kikerültek. A következő hetekben a továbbiakat is telepítjük.
De milyen hírt hoz majd a FUTÁR?
Ha nincs forgalmi zűrzavar, akkor alapvetően a járművek számjelzése, útiránya (vagyis, hogy merre megy) és az indulásig hátralévő percek jelennek majd meg, de egyéb információkat (például a jármű alacsony padlós) is jelezni fogják. A várható forgalmi változásokról és a forgalmi zavarokról futó szöveges és hangos tájékoztatás is adni fognak a berendezések.
A telepített berendezések a járatok közlekedéséhez igazodva éjjel-nappal működnek. A vakok és gyengén látók számára – távirányítással – hangos információt szolgáltatnak majd a készülékek.
Hol állnak majd Budapesten a FUTÁROK?
Elsősorban azokon a helyeken, ahol sok ember megfordul. Minden kerületben, sőt egyes agglomerációs településeken is lesz kijelző. A jelenleg már üzemelő régebbi, egyszerűbb felépítésű megállóhelyi és csomóponti elektronikus utastájékoztató eszközök helyét és állapotát is figyelembe vették és ahol kell ott le fogják cserélni őket. A forgalom napi lebonyolítása során keletkező gyakoribb zavarokra felkészülve határoztak meg olyan helyeket, ahol a menetrend szerint közlekedő járművekről nyújtott információknál gyakran lehet fontosabb az operatív tájékoztatás megfelelő színvonalú biztosítása. Ezért van a helyszínek között sok villamos megállóhely, hiszen a villamos vonalakon a forgalmi zavarok gyakoribbak.