3p
Miközben a győri audisok jelentős béremelésért sztrájkolnak, addig a német anyacég éppen masszív költségcsökkentésre készül a nagyobb profit érdekében. Az új Audi-vezér 2022-ig összesen 15 milliárd euróval növelné az üzemi eredményt. A győri munkabeszüntetés miatt az ingolstadti gyár is leállt, és a pozsonyi VW-gyárban is korlátozásokat vezettek be.
Audik a brüsszeli Motor Show kiállításon idén januárban. EPA/STEPHANIE LECOCQ

Az Audi számára kritikus időszakban kezdtek munkabeszüntetésbe a győri motorgyár dolgozói, írja a német Manager Magazin.

A lap emlékeztet arra, hogy a bajor autógyár eladásai csökkennek, mivel az átállás a WLTP-szabványra (ez az üzemanyag-fogyasztási és a károsanyag-kibocsátási értékek megállapítására szolgál) elhúzódik, és sok modellt nem szállítanak le időre.

Megszorítások jöhetnek

Ráadásul az új Audi-vezér, Bramn Schot drasztikus mértékben, összesen 15 milliárd euróval szeretné növelni az üzemi nyereséget 2018 és 2022 között, amihez az árbevétel növelése mellett a költségek csökkentése is szükséges. Ez egyébként ötmilliárd euróval több annál, mint amit elődje, Rupert Stadler tűzött ki célul.

„Még egyszer optimalizálnunk kell”

- mondta a lapnak Alexander Seitz pénzügyi igazgató. Szerinte egy alapos költségtakarékossági program nélkül a cég nyereségrátája a nulla közelébe csökkenhetne.

A vállalat a többi közt a személyzeti költségeken spórolna: a megüresedő állásokat a jövőben már nem töltenék be, sőt a lap forrásai szerint leépítésekre is készülnek. A németországi alkalmazottak munkahelyét ugyanakkor továbbra is garantálják 2025-ig.

Az Audi csoportszinten 60 milliárd eurós árbevétel mellett 5,1 milliárd euró operatív nyereséget ért el 2017-ben. A tavalyi számokat március 14-én hozzák majd nyilvánosságra.

A pozsonyi gyár is érintett

Mint arról beszámoltunk, a győri Audi-gyárban múlt csütörtökön az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) felhívására kezdődött egyhetes sztrájk, amely azóta is tart. A munkabeszüntetés miatt leállt a motorgyártás, ami az ingolstadti üzemet is megbénította. Emiatt több mint tízezer német munkást küldtek kényszerszünetre.

Az ingolstadti leállás a legutolsó hírek szerint három napig, azaz szerda estig tart. A többi attól függ, hogy lesz-e megegyezés Győrben. A hétfői tárgyalások nem vezettek eredményre.

A magyar sztrájk egyébként már a pozsonyi Volkswagen-üzem termelését (a luxus SUV-ok gyártását) is visszafogja a Győrből származó alkatrészek hiánya miatt. A Volkswagen Slovakia szóvivője szerint az alkalmazottakat értesítették a korlátozásokról. (Az Audi a Volkswagen-csoport része – a szerk.)

Mennyit keresnek máshol?

Ami a konfliktus lényegét illeti, az AHFSZ már az idei évben 18 százalékos béremelést szeretne, az Audi Hungaria vezetése viszont két év alatt emelné húsz százalékkal a fizetéseket.

A szakszervezet azzal érvel, hogy a magyar alkalmazottak bére jóval elmarad a VW-csoport térségbeli gyáraiban dolgozók juttatásaitól – nem beszélve a nyugati bérekről. Szerintük Csehországban 25, Szlovákiában 28, Lengyelországban 39 százalékkal keresnek többet, Belgiumban pedig három és félszeres fizetések vannak a magyar bérhez képest.

Az Audi nem kommentálta a szakszervezet adatait.

UPDATE:

Az Audi Hungária Zrt. időközben nyilvánosságra hozott egy elemzést, amelyben azt írják: a szakszervezet közzétett több, az árbevételhez és a hozzáadott értékhez kapcsolódó számot, ezek azonban "alkalmatlanok konszern-telephelyek bárminemű összehasonlítására".

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Verseny nélkül kapta meg a Mol a BME-t fenntartó céget
Privátbankár.hu | 2025. május 31. 12:04
Versenyeztetés nélkül adják el a Molnak a Műegyetemet fenntartó céget, fenntartva az állam különleges jogait, de más tulajdonost nem engednek be.
Vállalat Nem panaszkodhat a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 19:40
Jól sikerült a tőzsdei cég negyedéve.
Vállalat Milliárdokat fizet ki osztalékként a Magyar Telekom leányvállalata
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 14:41
Pénz áll a házhoz.
Vállalat Több ezer embert rúg ki a Volvo
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 15:45
Túl sok a bizonytalanság.
Vállalat Pontot tett a nagy akvizíciója végére a Waberer’s, de itt nem áll meg
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 12:38
A Pannon-Busz-Rent tranzakciója lezárása után keresi a terjeszkedési lehetőségeket, a logisztikai, a raktározási és személyszállítási piacon is.
Vállalat Nagy bejelentést tett az egyik hazai tőzsdei cég
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 11:51
Innovatív elektromos autómárkával erősíti pozícióit az AutoWallis Közép- és Kelet-Európában.
Vállalat A kockázat csökkenthető, de a legjobb, ha egyáltalán nem dohányzunk
Natív tartalom | 2025. május 26. 10:31
Május 31-e a Dohányzásmentes Világnap. Ezen a napon a világ számos országában felhívják a figyelmet a dohányzás káros hatásaira, a megelőzés és a leszokás fontosságára. A szakmai és társadalmi üzenet egyértelmű: a dohányzás minden formája káros, a legjobb megoldás az, ha el sem kezdjük, vagy ha már dohányzunk, akkor mielőbb letesszük a cigarettát. Ugyanakkor azok a felnőttek, akik a figyelmeztetések ellenére is folytatják a dohányzást, ma már tájékozódhatnak az ártalomcsökkentésről.
Vállalat Váratlan lépésre készül az Audi Győrben
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 16:47
Németországban is gyártják majd a Q3-asokat.
Vállalat Nagy hírt kapott a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 15:06
Megerősítették a besorolást.
Vállalat Összefog az Mol és az MVM
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 12:04
A két energiavállalat az olajporondon fűzi szorosabbra az együttműködést. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG