Szuzuki Oszamu, a Suzuki Motor Corp. igazgatótanácsának elnöke és vezérigazgatója az előző évi üzleti eredményeket ismertető tokiói sajtóértekezleten 2016. május 10-én. (MTI/EPA/Majama Kimimasza) |
Csak Japánban eladott autók érintettek
Bár szabálytalan módszereket használt a Suzuki Motor japán autógyártó egyes modellek esetében az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás mérésére a gyári tesztek során, ez nem gyakorolt hatást a végeredményre, így nincs szükség az adatok módosítására - közölték a vállalat vezetői a japán közlekedési minisztériumban szerdán tartott sajtótájékoztatón.
Japán negyedik legnagyobb autógyártó vállalkozása 2010 óta 16 modell esetében a gördülési ellenállás és a légellenállás mérésekor nem a japán előírások szerinti módszereket használt. Az érintett 2,1 millió jármű mindegyikét a szigetországban adták el.
Ha rendesen csinálták volna a tesztet, akkor is ennyit fogyasztana?
A Suzuki szerint nincs szükség az érintett modellek fogyasztási adatainak módosítására, mert a szabályos, japán módszerek szerint elvégzett gyári tesztek nem mutattak ki jelentős különbséget a korábbi mérésekhez képest.
"Szabálytalanságokat találtunk" - ismerte el a Suzuki Motor szerdán kiadott közleményében, hozzátéve, hogy "a belső vizsgálat nem tárt fel csalást, olyat, mint az adatok manipulálása", a szabálytalan módszerrel elvégzett tesztek eredményei nem hamisak, nem az volt a cél, hogy kedvezőbb üzemanyag-fogyasztási adatokkal rukkolhassanak elő.
Nagy az ijedség
A tokiói tőzsdén 15 százalékos mínuszban is jártak a Suzuki részvényei szerdán, miután az első hírek megjelentek a szabálytalanságokról. Az autóiparba a Volkswagen-botrány óta minden manipulált adatról szóló hírt érzékenyen fogadnak a piacok; japánban a Mitsubishi korábbi bejelentése után kellett nyilatkozniuk a gyártóknak a tesztjeik megbízhatóságáról. Részletek korábbi összeállításunkban >>