5p
Nincs könnyű helyzetben, aki egészségesen akar étkezni: helyenként egészen extrém árakat találunk a boltok zöldségosztályain. Havi árkörképünk elkészítésekor alaposabban is körüljártuk a hipermarketekben ezt a részleget - a krumpli ára például korábban még csak meg sem közelítette a mostani szintet. Ráadásul horvát, francia és egyiptomi burgonyával kell beérnünk, magyart még alig találni.

Májustól olcsóbb lesz a hazai termesztésű zöldség - közölte nemrég a FruitVeb szakmaközi szervezet.  A boltokban ugyanis szokatlanul magas árakkal találkozhatunk a zöldség-gyümölcs osztályon; a KSH legutóbbi felmérése szerint az élelmiszerek 5,2 százalékos éves drágulásán belül a kertben megtermelt áruféleségek több mint 20 százalékkal lettek drágábbak. (Rossz hír, hogy a kormány nem gondolkozik azon, hogy az egészséges táplálkozáshoz egyébként elengedhetetlen zöldségek, gyümölcsök áfáját kedvezményes kategóriába sorolja - részletek >> )

Mennyibe kerülnek a zöldségek a hipermarketekben?

A Privátbankár.hu legfrissebb Árkosár-felmérésének eredményei itt olvashatóak; az adatgyűjtéskor alaposabban is körüljártuk a hipermarketek zöldségosztályait. Azt találtuk: egyelőre még várat magára az árcsökkenés. Bár már többfajta zöldségből elérhető a magyar termelésű is, az árcsökkenés inkább a következő hetekben várható.

A krumpli továbbra is extrém áron forog felmérésünk szerint: egy év alatt közel duplájára drágult (+91%) a hipermarketekben. A legalacsonyabb kilónkénti árat az Intersparban találtuk, 265-ért horvát, 279-ért francia származású burgonyát árultak itt. A Tescóban is a horvát krumpli volt a legolcsóbb, 299 forint - állítólag itt volt akcióban 279-ért magyar krumpli is, de annak már csak az árcímkéjét találtuk meg. 449-ért egyébként egyiptomi burgonyát is árultak. Az Auchanban a legolcsóbb krumpli kilója 360 forint volt (ötkilós kiszerelésben), ennyiért francia másodosztályú járt.

A (kapható legolcsóbb) krumpli kilónkénti átlagára így 300 forint fölé emelkedett a hipermarketekben. Ahogy grafikonunkon látszik, ezt a szintet még csak meg sem közelítette soha az elmúlt 12 évben az átlagár:

TV paprikát 999 forintért találtunk a Tescóban, ráadásul magyart - ennyiért az Interspar jordániai lecsópaprikát kínált, magyar TV-t 1299-ért adtak. Az Auchanban 85 forint a magyar paprika darabja, a lecsópaprikát 1299-ért adták kilónként.

Paradicsomot kilónként 549-ért árult a Tesco (magyar), 699-ért az Auchan (szintén magyar). Az Interspar ennyiért hollandot ad, 899-ért mérik a hazai kilóját.

Répát 239-ért adnak a legolcsóbban (Interspar: magyar, Tesco: holland), az Auchan 349-ért adja kilóját (magyar).

Kígyóuborkát mindenhol találtunk magyart, az Auchanban és az Intersparban 199-ért, a Tescóban 219-ért adták darabját.

A spárga is nagyon drága: a Tesco és az Interspar 899-ért adta a félkilós csomagot. Az Auchanban viszont ehhez képest jó akciót találtunk, itt félkilós kiszerelésben 759 volt a legolcsóbb spárga. Mindhárom áruház magyar zöldséget kínált.

Az újhagyma csomója az Auchanban 189 forint volt, az Intersparban 249 forint volt, mindkettő magyar. A Tesco 199 forintért árulta az újhagymát, a származás helyéről viszont fogalmunk sincs - alább meg is emlékeznénk a Tesco bosszantó gyakorlatáról.

Az árak táblázatba foglalva (összehasonlításképp beírtuk a budapesti, Fehérvári úti vásárcsarnok árait is a piaconline.hu tájékoztatása alapján):

2019.05.07 Auchan Tesco Interspar Hiperek átlaga Fehérvári úti vásárcsarnok
krumpli 360 Ft/kg, francia II. oszt. 299 Ft/kg horvát 265 (horvát, 279 francia, 399 magyar) 308 Ft/kg 248-780 Ft/kg
spárga 759 Ft/500g magyar 899 Ft/500g 899 Ft/500g 852 Ft/kg n.a.
TV paprika 85 Ft/db magyar (magyar lecsópaprika: 1299 Ft/kg) 999 Ft/kg magyar 1299 Ft/kg magyar (jordániai lecsópaprika: 999 Ft / kg) 1149 Ft/kg 680-2200 Ft/kg
paradicsom 699 Ft/kg magyar 549 Ft/kg magyar 699 Ft/kg holland (899 Ft/kg magyar) 649 Ft/kg 680-3000 Ft/kg
répa 349 Ft/kg magyar 239 Ft/kg holland 239 Ft/kg magyar 276 Ft/kg 298-600 Ft/kg
kígyóuborka 199 Ft/db magyar, II. oszt. 219 Ft/db magyar 199 Ft/db magyar 206 Ft/db n.a.
újhagyma 189 Ft/csomó, magyar 199 Ft/csomó, ??? 249 Ft/csomó, magyar 212 Ft/csomó n.a.

Honnan tudjuk, hogy magyar vagy külföldi?

A polccímkén a Tescóban csak az árat tüntetik fel, a származási országot nem - egy másik címkén azt ajánlják, hogy nézzük meg a csomagolást (lédig, csomagolás nélküli termékek esetében ilyen persze nincs), vagy a rekeszek oldalán lévő címkét, vagy kérdezzük az eladókat. Nekünk az eladó nem tudott segíteni, a rekeszek oldalán lévő címkét pedig bizonyos esetekben nagyon macerás megtalálni és leolvasni:

...más esetekben pedig fizikai képtelenség, legfeljebb úgy képzelhető el, ha a tárolókból kiemeljük a zöldséggel telepakolt rekeszt és körbeforgatjuk. Erre a mutatványra biztosan nem képes minden vásárló:

Megkérdeztük az ott pakolászó eladót is, de természetesen ő sem tudta, honnan származik mondjuk a paprika vagy a paradicsom, a rekesz oldalán lévő címkét javasolta megkeresni.

Az Európai Unióban, így hazánkban is kizárólag úgy forgalmazható zöldség és gyümölcs, hogy a csomagoláson, vagy a pultra kitett áru mellett (alatt, fölött) a kötelező adatok (köztük a származási ország) fel vannak tüntetve. A Tesco megoldása biztos megfelel a jogszabálynak, de biztosan nem jó gyakorlat a vásárlók szempontjából, javasoljuk ennek átgondolását.

A többi meglátogatott hipermarketben egyébként a vásárlók számára is értelmezhető megoldást válaszottak. Az Intersparban a polccímkén is feltüntetik a származási helyet:

Az Auchanban a leglátványosabb a megoldás, külön címkén, zászlókkal is jelzik, honnan származik a zöldség vagy a gyümölcs (és nem csak akkor, ha magyar):

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG