3p

Mik a legfontosabb aktualitások az ESG és a fenntarthatóság terén?
Mit hoz az EU Omnibus csomagja?
Merre tart a szabályozás? Mik az MNB ajánlásai, elvárásai?
Hogyan birkóznak meg az ESG jelentette kihívásokkal a vállalatok a gyakorlatban?

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Elöl, vagy hátul? Folyosó vagy ablak? Aki szeretné magát nagyobb biztonságban érezni az egyébként biztonságosnak tartott gépmadarakon, az feltehet ilyen kérdéseket. A válaszok azt mutatják, hogy hátul-középhátul, vészkijárat közelében érdemes ülni. De ez még nem minden.
Dukai Regina a repülőgépen használatos mentőmellényeket mutatja be egy 2011-es sajtóeseményen. MTI Fotó: Manek Attila

Még ha sokan nem is így érzik, vagy félnek tőle, a repülés nagyon, nagyon biztonságos – derül ki a Planecrashinfo nevű oldal adataiból. Eszerint egy a 4,7 millióhoz annak a valószínűsége, hogy valakinek egy adott járaton halállal végződjön az utazása. (Az 1993-2002 közötti időszakban legalábbis.)

A repülés minden más közlekedési formánál biztonságosabb, veszélyesebb a reptérre vezető út – állítják a repülési szakemberek.

Az is biztató, hogy az oldal ábrája szerint a halálos repülőgép balesetek száma, a legalább 19 főt szállító gépeknél, évtizedek óta folyamatosan csökken. A hetvenes években még jellemzően 30-35 volt évente, 2012-2014 között már csak 5-10.

Melyik cégnél halnak kevesen?

A halottak száma is nagyjából harmadára csökkent ez idő alatt. A legtöbb balesetet egyébként a több évtizedes idősorok szerint stabilan a pilótahiba (58 százalék) és műszaki hiba (17 százalék) okozza.

Az oldalon van olyan lista is, amely az utóbbi tíz, húsz évben bekövetkezett halálos balesetek számát légitársaságonként összesíti. Sok cégnél nem volt ilyen.

A brit Telegraph egy másik listát közöl, amelyen 42 olyan társaság szerepel, amelyeknél soha senki nem halt meg. A nálunk ismertebbek közül rajta van a Ryanair, az Easyjet, az Air Berlin, a Swiss, az Air Europa.

Hátul jobb

Bármilyen kicsi is a baleset valószínűsége, sokan felteszik a kérdést, vannak-e a többinél biztonságosabb ülőhelyek? A német Der Spiegel szerint erről kevés a fellelhető információ, de azért akad. Az Airbus és a Boeing repülőgép-gyártók azt állítják, hogy náluk mindegyik hely egyformán biztonságos.

A Popular Mechanics tudományos lap 2007-ben és a Time Magazin 2015-ben baleseti adatok kielemzése révén választ kerestek a kérdésre. Ennek alapján az első lap arra jutott, hogy a gép hátuljában ülők túlélési valószínűsége 69 százalék, határozottan több, mint a középen ülőké (56 százalék) és az elöl levőké (49 százalék).

90 másodperced van

A Time felmérése más adatok alapján hasonló eredményre jutott, ott a halálozási arány hátul csak 32, középen 39, elöl 38 százalék volt. Hátul tehát biztonságosabb. (Talán az átbukás jelensége miatt, amikor a gép orral lefelé zuhan, és ebből már nehéz visszahozni – a szerk.)

A Greenwichi Egyetem egyik kutatása szerint nagyobb azok túlélési esélye, akik a vészkijáratokhoz közel ülnek. Ha ugyanis a repülőt el kell hagyni, átlagosan mintegy 90 másodperc van rá. Ennyi idő alatt elterjedhet például egy tűz.

Becsatolni, feltenni

Egy repülésbiztonsági szakember is a vészkijáratok közelében ajánlja az ülést. Illetve inkább a folyosó, mint az ablak mellett, mert onnét is valamivel könnyebb menekülni. Javasolja, hogy lehetőleg az egész út alatt maradjunk becsatolva, és alaposan figyeljük meg az oxigénmaszkok helyes felhelyezését (a szájat és orrot egyaránt fednie kell).

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kihívót kap a Meki: új gyorsétteremlánc robban be a régiós piacra
Buksza blog | 2025. február 4. 12:40
Egy németországi székhelyű vendéglátóipari cég vette magának a bátorságot, hogy versenybe szálljon a nagy egyesült államokbeli gyorséttermekkel. A cég nem a hamburger sült krumpli csatába száll be.
Vásárló Újabb boltlánc cserélné le a termékeket a polcokon
Buksza blog | 2025. február 4. 11:22
Újabb áruházlánc csatlakozott azokhoz a kiskereskedőkhöz, amelyek letették a főesküt, hogy belátható időn belül lényegesen növelik kínálatukban a növényi alapú fehérjeforrásokat.
Vásárló Óránként 8-12 ezer forint árupakolásért, boltos munkáért? Elég jól hangzik
Buksza blog | 2025. február 4. 08:22
Az egyesült államokbeli Costco Wholesale kiskereskedelmi vállalat vezetősége mintha berezelt volna attól, hogy a cég sok ezer munkavállalója sztrájkba lép. Ezt megelőzendő béremelést jelentettek be.
Vásárló Nekimegy a drágulásnak a Lidl
Privátbankár.hu | 2025. január 28. 10:03
A Lidl lejjebb viszi a tojások árát. A lépés nem meglepő. 
Vásárló A karikagyűrű valóban megéri az árát?
Márkázott tartalom | 2025. január 27. 09:03
Sokan szívesen költenek ékszerekre, főleg akkor, ha olyan jelentőségteljes darabról van szó, mint egy karikagyűrű. Ez nemcsak egy kiegészítő, hanem az összetartozás szimbóluma is, amely egy életen át elkísér.
Vásárló Megjelent a kenyérdrágulás a magyar diszkontokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. január 27. 05:46
Tovább drágultak a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérésében szereplő termékek az Aldi, Lidl és Penny alkotta triónál. Decemberhez képest a hosszú ideig stabil árat mutató félbarna kenyér is többe kerül. 
Vásárló Gyászba borultak az emberek, nem akarnak pezsgőmámorban ünnepelni
Buksza blog | 2025. január 25. 09:41
Az emberek elbizonytalanodtak, ezért nincs kedvük ünnepelni. Ezt a következtetést vonták le a francia pezsgőgyártók abból, hogy forgalmuk már a második egymást követően évben csökkent.
Vásárló Összezavarta a lengyeleket a kenyércsoda
Privátbankár.hu | 2025. január 20. 08:33
Gratuláltak a lengyelek annak a péknek, aki azt az interneten megjelent fotó tanúsága szerint hatalmas lovat készített kenyérből. Később kiderült, hogy lóvá tették a jó kenyér szerelmeseit.
Vásárló A Lidl megfejeli az óránként 5100 forintos minimálbért a hazai pályán
Privátbankár.hu | 2025. január 18. 10:01
A Lidl és a Kaufland tulajdonosa, a Schwarz Group úgy kalkulál, hogy hosszabb távon akkor van esélye a piaci sikerre, ha megtartja a legjobb szakembereket. Ennek szellemében emelik a béreket.
Vásárló Fájdalmas pillanatok várnak a magyar autósokra
Privátbankár.hu | 2025. január 15. 14:41
Jön a drágulás a benzinkutakon. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG