5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Kisebb áremelkedést mértünk novemberi Privátbankár-Árkosár felmérésünkben. Sajnos ezúttal csak egy hipermarketnél tudtuk le olcsóbban szokásos havi nagybevásárlásunkat. Ennél rosszabb hírünk, hogy nagyon sokat drágult a cukor és a sajt egy év alatt. Mi lett viszont olcsóbb? Hova menjünk, ha gesztenyét és olcsó pálinkát vennénk?

November 4-én megint a nyakunkba vettük három hazai kiskereskedelmi lánc egy-egy hipermarketét, hogy megnézzük, miként alakult 30 élelmiszerből álló mintakosarunk ára. A 2007 februárja óta tartó felmérésünkben ezúttal is az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy egységét jártuk végig.

Mennyivel drágultak a hipermarketek?

Sajnos egy rossz hírrel kell kezdenünk a mostani felmérésünk értékelését. Két hiper is emelt az árain az előző hónaphoz és előző évhez képest is. Áresést egyedül az Auchannál mértük, bár itt is csak hajszállal, 0,1 százalékkal voltak alacsonyabbak az árak, mint októberben. A francia láncot az Interspar követi 4,9 százalékos emeléssel, harmadik helyen így a Tesco végzett a maga 5,3 százalékos drágulással.

Ha éves távlatot nézünk, teljesen más a kép. Áresés csak az Auchannál volt. Itt 4,2 százalékkal csökkentek az árak egy év alatt. Az Intersparban 2, a Tescóban 4,5 százalékkal nőttek az árak tavaly novemberhez képest. Így az éves árindexünk 0,7 százalékra jött ki.

Az éves árváltozás mértéke, avagy a Privátbankár Árkosár árindexe

Míg októberben a mintakosarunkért a legkevesebbet a Tescóban kérték el, most az Auchan visszavette korábbi első helyét. Novemberben itt jöttünk ki a legjobban, 17 976 forint költöttünk. A Tescóban ugyanezekért a termékekért 18 631 forintot kértek, az Intersparban pedig most 19 112 forintba került kosarunk. A három áruház átlagára így 18 573 forintra jött ki, ami valamivel több, mint előző hónapban, amikor 17 968 forint volt a számla vége. Éves alapon tehát 0,7, havi alapon pedig 3,6 százalékkal lett magasabb az átlagár.

De ahogy azt minden Árkosár-felmérésünk során elmondjuk, ha a legolcsóbban akartuk volna megúszni a nagybevásárlást, és mindent ott vettünk meg volna, ahol a legkedvezőbb áron kínálják, akkor 2023 forintot tudtunk volna megspórolni. De lássuk be, ez szinte lehetetlen vállalkozás lenne, és kinek lenne kedve annyirt rohangálni?

Mi lett olcsóbb, mi drágult?

Havi átlagban 10 százalék feletti árcsökkenést ezúttal csak két terméknél, a banánnál (-17%) és a lisztnél (-11%) mértünk. 10 százalékot meghaladó áremelkedés nyolc terméknél (tej, kávé, tea, párizsi, hús, üdítő, ásványvíz) mértünk. Legjobban a tej drágult (35%), de a kávéért, a teáért és az üdítőért is 17 százalékkal kérnek többet az üzeltek, mint októberben.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ha tavaly novemberhez viszonyítjuk az árakat, a legnagyobb áremelkedés a sajtnál mutatkozott: 25 százalékkal került többe, de 23 százalékkal nőtt a cukor ára is, míg a húsnak és a teának 15 százalékkal emelkedett az ára.

Havi legolcsóbbak

Felmérésünkben általában szezonális termékeket szoktunk külön is megnézni, vagy olyan terméket, ahol valamilyen probléma, termékvisszahívás volt az előző hónapban.

A KSH kedden közli az infláció októberi alakulásáról szóló adatait.

Ezeket figyelembe véve esett most a választásunk:

  • a gesztenyére,
  • a kanadai sütőtökre,
  • és a pálinkára.

Javában benne vagyunk az őszben, a hidegben pedig jól esik a meleg étel, legyen az akár a gesztenye, akár a sütőtök valamilyen ételként elkészítve. El kell szomorítanunk azokat, aki frissen készített gesztenyére vágynak: egyelőre nehezen találni az őszi-téli csemegéből a boltokban. Sütnivaló gesztenyét egyedül az Auchanban találtunk, kilóját 1990 forintért. Előre csomagolt, főtt és hámozott gesztenyét, 10 dekás kiszerelésben lehetett kapni az Tescóban és az Intersparban is. Előbbi hiperben 419 forintért, utóbbiban 290 forintért kínálták csomagját.

Kanadai sütőtökből mindhárom áruházban bőven akadt. Ennél a terméknél az Auchanban találtuk a legkedvezőbb árat: 119 forintért adták kilóját. Ennél valamivel többért árulták a másik két láncnál. Az Intersparban 149 forintos kilónkénti árat találtuk, a Tescóban pedig 199 forintba került a tök kilója.

Harmadik termékünk a pálinkára esett. Ennek az adta az aprópóját, hogy durva botrány kerekedett a múlt héten a Tesco és a Panyolai Szilvórium Zrt. között, miután a lánc kivonta a forgalomból a cég Szatmári ágyas szilvapálinkáját a termékkel kapcsolatban minőségbeli problémákra hivatkozva. (A gyártó reakciójáról itt, a Nébih állásfoglalásáról az ügyben itt írtunk bővebben.)

A fent említett terméket mi is kerestük mindhárom hiperben, de úgy tűnt, tényleg levették a polcokról. Megnéztük viszont, mennyibe kerül a legolcsóbb pálinka az üzletekben. Kizárólag olyan termékeket kerestünk, aminek címkéjén valóban fel van tűntetve a „pálinka” kifejezés. Nem ízesített likőrökre vagy más égetett szeszekre voltunk kíváncsiak.

A legolcsóbbat az Auchanban találtuk meg: a szabolcsi törköly literes ára 2980 forintot kóstált. Ennél csak kicsivel kértek többet a Tescóban a Delirium kékszőlő (törköly) pálinkáért, 3198 forint volt ebből egy liter. Az Intersparban többféle ízben is lehetett kapni a Kárpátia pálinkát, 2499 forint volt egy 0,5 literes üveg, azaz ebből már 4998 forintra jön ki egy liter.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG