4p
Az augusztusi árcsökkenés után szeptemberi nagybevásárlásunk során áremelkedést mértünk a Privátbankár Árkosár-felmérésében. Augusztushoz képest ugyan csak két hiper emelet az árain, éves alapon viszont szépen megugrottak az árak. Nem tartott sokáig az elképesztően olcsó sajtok világa sem, de itt az ősz, a sajt mellé szőlő dukál, abból viszont már most lehet kapni mindenfélét.

Mint ahogy nyolc éve minden hónapban, szeptember 5-én ismét elmentünk három hipermarket-lánc egy-egy áruházába, hogy megnézzük, miként alakult 30 termékből álló minta-kosarunk ára. Szokás szerint most is az Auchan, a Tesco és az Interspar egy-egy üzletét választottuk.

Mennyivel drágultak a hipermarketek?

Szeptemberben két lánc, az Auchan és a Tesco emelt az árakon. Előbbiben 1,7, utóbbiban pedig 4,5 százalékkal került többe a vásárlás, mint augusztusban. A harmadik áruháznál, az Intersparnál 1,1 százalékos volt a csökkenés.

Komolyabb áremelés látszik viszont, ha egy éves távlatban nézzük meg az árakat. Az Auchanban 3,9, a Tescóban 5,4, az Intersparban 12,1 százalékkal drágultak az árak egy év alatt. Így az éves Árindexünk 7,1 százalék lett.

Mintakosarunkért a legkevesebbet, 17 276 forintot most is az Auchanban fizettük volna. A Tescóban pedig ugyanezekért a termékekért 18 545 forintot kérnek. Az Intersparban most 18 881 forintot fizettünk volna. A három áruház átlagára így 18 234 forintra emelkedett, ez száz forinttal több, mint előző hónapban. Így éves alapon 7,1 százalékkal, havi alapon pedig 1,7 százalékkal lett magasabb az átlagár.

Ha a legolcsóbban akartuk volna megúszni a nagybevásárlást, és mindent ott vettünk meg volna, ahol a legolcsóbb, akkor 1446 forintot spóroltunk volna. Ez azonban tripla utazgatással vagy tripla létszámú bevásárlócsapattal járna.

A Központi Statisztikai Hivatal kedden közli az infláció augusztusi alakulásáról szóló adatait.

Mi lett olcsóbb és mi drágult?

Havi átlagban 10 százalék feletti árcsökkenést csak az almánál mértünk. De kevesebbet kell fizetnünk tejért, a tojásért, a csirkehúsért és a margarinért. Drágább lett viszont a csokoládé, a májas, a párizsi és a sajt. A tésztáért is közel 26 százalékkal kellett többet fizetni, mint egy hónapja.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ha tavaly augusztushoz viszonyítjuk az árakat, már egészen más a kép: Több mint 40 százalékot drágult a krumpli, de az alma esetében is nagy volt az áremelkedés egy év alatt. Ugyancsak sokat drágult a tojás, a rizs, a csokoládé, az olaj, a tészta és a margarin. Közel 50 százalékkal kerül többe az általunk vizsgált tömény szeszes ital is, mint egy évvel korábban. Olcsóbb lett viszont a banán, a csirkemell, a sajt és a jeges tea.

Az árak változása az előző év azonos időszakához képest, azaz a Privátbankár.hu éves árindexe

Havi legolcsóbbak

Augusztusban külön megnéztük, hogyan alakult a sajt ára az orosz embargó hatására. Egy hónapja még elképesztő olcsón, 2009-es árszinten tudunk venni sajtot. A vásárlóknak rossz, a termelőknek jó hír, hogy az olcsóság nem tartott túl sokáig: augusztus után szeptemberben több mint 30 százalékkal került többe a sajt.

Az augusztusi, 900 forint alatti kilónkénti sajtot sehol sem találtunk, valamennyi áruházlánc emelt az árain: az Auchanban 979, a Tescóban 1099, míg az Intersparban 1349 forintért vehettünk sajtot.

Ha szeptember, akkor megjelent a boltok zöldséges részlegén az ősz egyik kedvelt idénygyümölcse, a szőlő. Fehér, olasz szőlőt az Auchanban már 325 forintos kilónkénti áron lehetett kapni, a magyart 469 forintért árulták. A Tescóban a fekete, magyar szőlő 299 forintba került, az Intersparban pedig ugyancsak kétféle szőlő közül lehetett választani: 549 forintba került a fehér szőlő, 449 forintba a rozé szőlő kilója.

Körülnéztük a mirelit pultok körül is. Ennek apropóját azt adta, hogy a múlt héten a Nébih ellenőrei az M1-es autópálya melletti étterem ellenőrzésekor 2008-ban lejárt fagyasztott húsgolyókra bukkantak.

Aggodalomra semmi pánik, mi nem találtunk lejárt gyorsfagyasztott élelmiszert. Megnéztük mennyibe kerülnek a hiperekben a legolcsóbb baromfi falatkák. Itt az Auchan nyert: 399 forintért lehetett venni panírozott pulyka korongot, a Tescóban 599 forintért találtunk, míg az Interspar saját márkás termékét is 599 forintért árulták.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG