4p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Első ránézésre nem is jártunk rosszul az élelmiszerárak változásával: az előző hónaphoz képest csökkentek egy kicsit az árak a hipermarketekben, tavaly novemberhez képest pedig átlag alatt drágult a nagybevásárlás. Ha viszont csak az alapélelmiszereket nézzük, akkor már csak úgy repkednek a kétszámjegyű emelkedések.

Ahogy közel 13 éve minden hónap elején, most is végiglátogattuk három hazai üzletlánc egy-egy hipermarketét, hogy megnézzük, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára. Az eredmény első ránézésre (a vásárlók szempontjából) nem is olyan rossz: tavaly novemberhez képest valamelyest emelkedtek az árak, de az elmúlt hónapokban jellemző össz-inflációhoz képest alacsonyabb, 1,5 százalékos mértékben. (A fogyasztói árak legalábbis a KSH legfrissebb adatai szerint átlagosan 2,8 százalékkal voltak magasabbak szeptemberben az egy évvel korábbiaknál.) Az előző havinál pedig olcsóbb lett a nagybevásárlás novemberben.

Egy év alatt az Auchan, az Interspar és a Tesco is emelt az árain, azonban nem jelentős mértékben: a legkevésbé az Intersparban drágult a bevásárlás (+0,7%), a legnagyobbat a Tesco emelte az árain (+2,7%). Az előző hónaphoz képest a Tesco és az Interspar gyakorlatilag nem változtatott az árain (pár forintos plusz-mínusz), az Auchan viszont közel 2 százalékkal kevesebbet kért a minta-élelmiszerkosárért, mint októberben.

A Tesco maradt így a legolcsóbb, viszont nagyon összerázódott a mezőny: alig 3 százalék a különbség a két véglet között, ami nem éri el a 600 forintot sem - most szinte tényleg mindegy volt, hol intézzük el a nagybevásárlásunkat.

Az előző hónaphoz képest átlagosan 0,7 százalékkal mérséklődtek az élelmiszerárak, ami azt jelenti, hogy újra 20 ezer forint alá került a végösszeg. Éves szinten 1,6 százalékos átlagos áremelkedést mértünk - ez eddig a legalacsonyabb őszi érték.

Mi lenne, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják?

Megpróbálkozhatunk azzal is, hogy mindent ott veszünk, ahol a legolcsóbban adják. Ez vagy tripla bevásárlókört jelent (ami nem egy leányálom), vagy tripla bevásárlócsapatot, meglehetősen bonyolult koordinációval - mindenesetre így 18 416 forintból is megúszhatnánk a bevásárlást. Ez azonban csak alig 1500 forintos spórolást jelentene az átlaghoz képest, miközben a mezőny tagjai között ezúttal egyébként sincs nagy különbség, így nem nagyon éri meg a trükközés.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH pénteken teszi közzé az infláció októberi alakulásával kapcsolatos legfrissebb adatait.

Tavaly novemberhez képest jelentősebb, 10 százalékot elérő áremelkedést mértünk a banánnál (+19%), az almánál (+15%), a cukornál (+18,2%), a száraztésztánál (12,5%), a sajtnál (+12%), a kenyérnél (10%) és a tejfölnél (21%). Ahogy arról nemrég egy külön összeállításban is megemlékeztünk: a mindennapok során szükséges termékek, az alapvető élelmiszerek ára őrült módon elszállt az elmúlt időszakban  - az Árkosár-felmérés eredményeiben is tetten érhető folyamat, több alapélelmiszer is szerepel a legnagyobb éves áremelkedések listáján. Sokkal olcsóbban juthatunk viszont teához (-16%), UHT-tejhez (-21%) és krumplihoz (-12%), mint egy éve.

Az előző hónaphoz képest a tojás ára emelkedett a legjobban (+29%), de 10 százalékot meghaladó mértékben drágult a chips, a sajt, a túró rudi és a tejföl is. Komolyabb árcsökkenést egy hónap alatt a krumpli, az alma, a liszt és egyes üdítők esetében mértünk.

Havi legolcsóbbak

Ezúttal is választottunk 3 terméket, és megnéztük, márkára és minőségre való tekintet nélkül hol tudnánk a legolcsóbban beszerezni őket.

Elkezdődött újra a száraz november - aki nem szeretne lemondani a sörről, de tagja akar maradni az újkeletű mozgalomnak, választhatja az alkoholmentes változatokat. Ezek közül is azokat néztük meg, amelyek teljesen alkoholmentesek, 0,0% az alkoholtartalmuk (merthogy alkoholmentesnek nevezhető az a termék is, amely egyébként legfeljebb 0,5 százaléknyi alkoholt tartalmaz). A legolcsóbban 199-ért Drehert találtunk - az Intersparban ennyiért "rendes" Dreher 24-et adtak, az Auchanban pedig a gyümölcsös változatokat. A Tescóban 209 forint volt egy doboz Dreher gyümölcsös sörpótlék, 219 forint pedig a Buckler.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

Márton-naphoz közeledve a libacombot és a vörös- (más értelmezésben lila-) káposztát is megnéztük, hol kaphatnánk meg a legolcsóbban. A Tescóban ottjártunkkor egyáltalán nem árultak libahúst, az Intersparban pedig egész libát találtunk kilónként 1399 forintos áron. Az Auchanban 2299 forintért vehettünk libacombot.

Lilakáposztát legolcsóbban az Intersparban vehettünk, 199 forintért kilónként, az Auchan és a Tesco pedig egyaránt 299-ért adta.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Megváltozhatnak az áruházak, 237 000 milliárd forintból
Buksza blog | 2024. március 19. 08:36
Az EU rendületlenül alkotja azokat az új szabályokat, amelyek célja a kontinens iparának támogatása a fenntarthatóvá válásban és a digitalizálás elsajátításában. A kiskereskedelem is beállt a sorba.
Vásárló Fordulat az Ikeánál, már látszik, mire számíthatnak a magyar vásárlók
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 16:19
Az Ikea vissza akarja hozni az elmúlt évek drasztikus inflációja előtti időszakot, ez pedig az árak jelentős csökkentését helyenként akár a profit rovására is.
Vásárló Extrém ízeket kaphatnak a kenyerek
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 16. 11:36
A margetingguruk legújabb ötlete, hogy kézzelfoghatóvá, pontosabban ízlelhetővé teszik az emberi érzelmeket, amihez a mesterséges intelligenciát hívták segítségül. Kiderül, beveszik-e ezt az emberek.
Vásárló Hányszor kell mosni a paplant?
Buksza blog | 2024. március 15. 13:28
A matracokat kínáló cégek reklámszövege, hogy a termékeikben rejlik a zavaró álmok nélküli alvás titka. Kevesen tudják, hogy a jó matracnál egyszerűbben is tehetnek valamit a pihentetőbb alvásért.
Vásárló A „méret a lényeg” jegyében akar megújulni a Meki
Buksza blog | 2024. március 15. 10:21
Még az infláció megugrása előtt az embereknek több pénzük volt arra, hogy gyorséttermekben egyenek, és a McDonald’s azt vette a fejébe, hogy a jövőben visszatér ehhez.
Vásárló Teljes átalakulásról döntött a Decathlon, a magyar boltokat is érinti a lépés
Buksza blog | 2024. március 13. 12:39
Nagy lehetőségek nyíltak meg a francia Decathlon sportáruházlánc marketingesei előtt, a vállalat ugyanis a feje búbjától a talpáig átszabja imázsát azzal az ambícióval, hogy sportmárkává váljon.
Vásárló Az Aldi bátor lépésre készül, a jövőben összesen 800 üzletet nyitna az amerikai piacon
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 12. 16:29
A kiskereskedelem a fejlett országokban a legkeményebb versenypiacok közé tartozik, ám ezen belül vélhetően az Egyesült Államokban kell a legjobban megharcolni a vevőkért. Úgy tűnik, az Aldi nem riadt meg ettől.
Vásárló Környezetbarát megoldás a kellemetlen szagok megszüntetésére a lakásban
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 17:47
Az ózon kitűnően alkalmas a szagok semlegesítésére, ezért az ózongenerátorok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Különösen olyan helyeken, ahol kiemelten fontos a kellemetlen szagok megszüntetése, a tiszta, friss környezet megteremtése.   
Vásárló Mosdószekrény-választás a praktikum és esztétikum jegyében
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 13:57
A fürdőszoba egyik legpraktikusabb és legdominánsabb eleme a mosdószekrény. Sokan úgy vélik, hogy egyszerű kiválasztani azt az egyet, ami a fürdőhelyiségbe kerül, ez azonban nem feltétlenül van így, hiszen a széles körű választék könnyen bizonytalanná teheti a vásárlót.
Vásárló Megalapozottnak látszik a piros pont, amit a Tesco kapott
Buksza blog | 2024. március 11. 12:13
Növelni tudta piaci részesedését az Egyesült Királyságban a Tesco szakértők szerint annak köszönhetően, hogy tőzsdén jegyzett vállalatként jobb pénzügyi helyzetben van versenytársainál.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG