5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Bár alig kellett néhány forinttal többet fizetnünk a nagybevásárlásért, mint szeptemberben, egy év távlatában jókora drágulást mértünk a Privátbankár Árkosár-felmérésében. Jó hír viszont, hogy az előző hónaphoz képest csak egy hipermarket emelt az árakon. Ősz van, sütőtökből bőven van választék, nincs viszont könnyű dolga annak, aki zserbót sütne és ehhez venne diót.

Ebben a hónapban a hét elején, egészen pontosan október 5-én vettük nyakunkba három hipermarketlánc egy-egy egységét, hogy megnézzük, miként alakult 30 élelmiszerből álló mintakosarunk ára az előző hónaphoz és tavaly októberhez képest.

Mennyivel drágultak a hipermarketek?

Szeptemberhez viszonyítva 0,1 százalékot csökkentek az árak, így lényegében ugyanannyit fizettünk mintakosarunkért, mint az előző hónapban. Az általunk vizsgált három áruháznál a legolcsóbb és a legdrágább között 1231 forint volt a különbség a nagybevásárlásnál.

Éves távlatban viszont az elmúlt hónapok trendje októberben is folytatódott: magasabb árakat mértünk, mint az előző év azonos időszakában, egészen pontosan 6,1 százalékkal drágultak az árak tavaly októberhez képest.

A három hipermarket közül a Tescoban 2 százalékos, az Intersparban 1,3 százalékos havi árcsökkenést mértünk, az Auchanban viszont 3,4  százalékkal magasabb volt a számla vége, mint egy hónappal korábban. Így a legolcsóbb és a legdrágább áruház között a különbség 776 forint volt.

Ha egy éves távlatban nézzük meg az árakat, már komolyabb áremelés látszik. Tavaly októberhez képest mindhárom hipernél nőttek az árak: 6,1 százalékkal került többe a nagybevásárlás, mint egy évvel ezelőtt. A legnagyobb drágulás egy év alatt az Auchannál (10,5 százalék) volt, a Tesco és az Interspar egyaránt 4,1 százalékkal emelt árain minkatosarunk szerint. Az élelmiszerkosár átlagára így 18 223 forint volt októberben.

Az árak változása az előző év azonos időszakához képest, azaz a Privátbankár.hu éves árindexe

Persze most is úgy járnánk a legjobban, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbb. Ha ez kivitelezhető lenne, akkor 16771 forintba kerülne a nagybevásárlás és 1451 forintot spórolhatnánk így az átlagárhoz képest.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Havi átlagban 10 százaléknál nagyobb árcsökkenést a banánnál és a sajtnál mértünk. Úgy tűnik, ezzel tényleg vége az akciós sajtok időszakának, bár még így is 21 százalékkal kerül kevesebbe a termék, mint egy évvel ezelőtt. (Hogy miért árulták néhány hétig meglepően áron a sajtot, ennek hátteréről bővebben itt és itt is olvashat).

Egy év távlatában viszont már több termék ára ugrott meg: 44 százalékkal kell többet fizetnünk a krumpliért, de nagyot drágult a rizs, a tea, a szeszes italok, az olaj és a csoki ára is. Jó hír viszont, hogy az almáért 34 százalékkal, a tésztáért pedig 12 százalékkal kell kevesebbet adnunk, mint szeptemberben. Tavaly októberhez képest pedig a tej, a májas és a sajt került kevesebbe.

A Központi Statisztikai Hivatal csütörtökön közli az infláció augusztusi alakulásáról szóló adatait.

Havi legolcsóbbak: tök, só, dió

Ha október, akkor a boltok polcain biztos megjelennek a szezonálisan kapható zöldségek, gyümölcsök. Így két ilyen terméket, a sütőtök és a dió árát külön megnéztük.

Sütőtökből mindhárom hiperben volt választék. A Tescoban például árultak külön bio sütőtököt is, kilóját 249 forintért. Akinek jó a hagyományos "orange" sütőtök, száz forinttal olcsóbban, 149 forintért vehette kilóját. Ennél 10 forinttal, 159 forintért adta az Auchan a sütni való tököt, míg az Intersparban ugyancsak két féle közül lehetett választani: a szeletelt, előre csomagolt tököt 299 forintért, az egészet 169 forintért árulták.

Ugyanakkor nincs könnyű dolga annak, aki diót akar ropogtatni (esetleg törni) az egyre hosszabbra nyúló őszi estéken. Héjas, egészben kapható dióval egyedül a Tescóban találkoztunk, 2299 forintért adták kilóját. Darált, csomagolt, 200 grammos kiszerelésű diót 645-ért lehet kapni (kilója így 3325 forint). A Tesco saját márkás, ugyancsak  200 grammos termékét 849 forintért kínálta. A pucolt, egész diót 400 grammos kiszerelésben lehetett kapni, 2099 forintért. Az Intersparban egész, előre csomagolt formában volt dió, 899 forintért a 200 grammos (egy kiló így 4495 forintra jön ki). Az Auchanban is hasonlót tapasztaltunk: itt már a kilós ár 4995 forintra jött ki a 200 grammos kiszerelésnél.

Harmadik terméknek a sót választottuk. Ennek oka, hogy a Néhih nemrég lesújtó eredményt tett közzé: jódozott, fluorozott és csökkentett nátrium-tartalmú termékeket vizsgáltak, 45 termékből 40-nél találtak valamilyen problémát. Erről itt olvashat részleteket >>>

Legolcsóbb sót az Auchanban lehet kapni: 68 forintért egy kilót, a Tescóban a saját márkás sót 69 forintért kínálják, míg az Intersparban a legolcsóbb, jódozott só kilója 99 forint volt.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG