Bő egy év után nyilatkozott a Nemzetgazdasági Minisztérium Budapest ügyében, a főváros ugyanis már egy 200 oldalas koncepciót is letett Matolcsy György asztalára arról, hogyan lehetne a főváros pénzügyi helyzetén javítani és megmenteni a súlyosan eladósodott BKV-t, de arra az NGM eddig nem reagált érdemben.
Közlekedési adó, behajtási díj: nem azonos az útdíjjal?
Tarlós István nem érti |
Az Index információi szerint az NGM támogathatónak találja a főváros által benyújtott megoldási javaslatok közül azt, amelyik egy havi 10 ezer forintos úthasználati díjat vezetne be minden budapesti részére. Az Index a birtokába került dokumentumok alapján ír arról, hogy a "papír alapú" matrica meglétét a rendőrség ellenőrizné, azt havonta kellene kiváltania minden budapestinek, aki a közutakat igénybe veszi autójával. Az útdíj összege megegyezik egyhavi felnőtt BKV-bérlet árával. A kormány szerdán tárgyalhatja meg a javaslatot, az NGM pedig támogatja az elképzelést.
Korábban a főpolgármester és a nemzetgazdasági miniszter már összecsapott egyszer, igaz csak a sajtón keresztül egy végül meghiúsult találkozó kapcsán. Tarlós az elmúlt időszakban többször nehezményezte, hogy a tárca nem áll szóba a városvezetéssel, miközben Tarlósék több megoldási javaslattal is előálltak már. Az NGM segítségére - és azon keresztül a kormány támogatására - azért is van szüksége Budapestnek, mert Tarlós István szerint rendezni kell a fővárosi önkormányzat és a kerületek jogosítványait az adók kivetése kapcsán. Az egységes budapesti adókoncepció kidolgozását ugyanis ellehetetleníti, hogy a kerületek azt bármikor áthúzhatják egy-egy saját, helyi határozattal.
Az már korábban kiderült, hogy az iparűzési adót nem emelik Budapesten, egyrészt ezt a kormány nem támogatta, másrészt a főváros is elállt ettől (egy félszázalékos emelés volt tervbe véve). A meghiúsult Tarlós-Matolcsy találkozó előtt a főváros álláspontja az volt, hogy "egy minimális mértékű közlekedési adót, aztán pedig egy behajtási díjat" kellene bevezetni a fővárosban. Úgy tűnik ez azonban nem azonos azzal, amit a nemzetgazdasági tárca támogat, és amitől a délelőtt folyamán még maga Tarlós István is elhatárolódott.
Tarlós elhatárolódik
Az Origo.hu elérte a főpolgármestert, aki azt mondta a tervezet kapcsán, hogy az egy kerületi polgármester ötlete, és nem is érti, hogy azt a nemzetgazdasági tárca miért támogatja. Tarlós nem áll a 10 ezer forintos útdíj mellett, az általa kijelölt delegáció már közel két hete tárgyal a kormány képviselőivel a főváros finanszírozási gondjainak megoldására. Az útdíjból amúgy 32 milliárdos bevételre számítanak az előterjesztők, amely pontosan megegyezik azzal az összeggel, amit a kormány korábban megígért a fővárosnak, majd később befagyasztott. A dokumentum számol azzal, hogy a jelentős útdíj "felháborodást válthat ki a közvéleményből".
Nem egyértelmű, hogy ki a javaslat értelmi szerzője, a Tarlós által kijelölt delegációban csak egyetlen polgármester van, Rogán Antal. Az Origo.hu szerint azonban nem ő áll a javaslat mögött, mert azokat a BKK dolgozta ki mind egy szálig.