Siklós Márta és Jancsa-Pék Judit, a LeitnerLeitner vezető adótanácsadói hangsúlyozták, hogy tanulmányukban minden olyan adónemet különadónak tekintettek nevétől függetlenül, amely bizonyos iparágakat különböztet meg adóztatási szempontból. Pillanatnyilag 12 ilyen adó van a hazai adórendszerben. A különadók összességében ugyan kisebb súllyal jelennek meg a költségvetés bevételei között, mint a hagyományos adónemek, de szerepük egyre nő.
Soha ennyire nem voltak fontosak a különadók, mint most
Többségüket 2010-ben, illetve utána vezették be. Ugyan ezt megelőzően a különadók szerepe kisebb volt, az energia-, a pénzügyi és a gyógyszer szektort már korábban is terhelte speciális teher. A legjelentősebb ugrás a különadókból befolyt összeg nagyságrendjében 2009 és 2010 között tapasztalható. 2009-ig a különadók az összes központi költségvetési bevétel 0,6%-át tették ki. 2010-2011-ben már 4,5-4,8% volt a mértékük. Annak ellenére, hogy 2012-ben visszaesést tapasztalhattunk (3,15%), 2013-ban már 7%-kal tervezték a költségvetésben a különadókból befolyó bevételt. A második Varga-csomag biztosíthatja ennek teljesítését. Mindez azért is érdekes, mert tavaly a vártnál is kedvezőbb lett a hiányadat (1,9% az uniós módszertan szerint), az előrejelzések szerint idén is meglesz a 3 százalékos hiánycél, amihez azért egy több mint 100 milliárdos kiigazításra (köztük négy adónem megemelésére és egy új bevezetésére) is szükség volt.
Forrás: LeitnerLeitner |
Jelenleg a különadók a társasági adóval azonos nagyságrendű forrásnak felelnek meg - állítják a szakértők -, amelyek közvetlenül csak a gazdaság egyes kiválasztott szektorait sújtják, így számukra komoly megterhelést okoz.
Magyarország az élen
A különadók bevezetésével kapcsolatban a tanulmány megállapítja, hogy a gazdasági válság hatására több európai országban megfigyelhető a különadók szerepének növekedése. Hazánk ugyanakkor vezető szerepet tölt be, mind az adónemek számát, mind azok változatosságát tekintve.
45 nap elég egy új adó bevezetésére
A különadók bevezetése mellett ugyan szólnak érvek, de a valóságban nem mindig hozzák az elvárt hatást. Hazánkban vizsgálva a tervezett és a ténylegesen befolyt összegeket megállapíthatjuk, hogy a tényadatok rendre elmaradtak a tervektől. Az ágazatok is rugalmasan reagáltak az új terhekre: vagy a fogyasztás csökkent, vagy a vállalatok fogták vissza termelésüket, vagy akár ki is vonultak a piacról. Ez pedig újabb hiányhoz vezetett, ami újabb intézkedéseket tett szükségessé. Ez lehet az oka a folyamatos újratervezésnek, de a bevezetés gyorsaságának is. A különadók átlagos bevezetési ideje ugyanis közelíti a 45 napot, ám az is előfordult, hogy a vállalkozásoknak csupán 32 napjuk volt az év közbeni újratervezésre.
Plusz teher nekünk, elmaradó beruházások
A különadók hatással vannak az érintett szektorok beruházásaira is. Az adók kitermelése érdekében az érintett ágazatok saját magukon végezték el a megszorításokat. A beruházások visszaesése a különadókkal leginkább sújtott pénzügyi és energia-szektorban a legjelentősebb. Az adók tovagyűrűző hatása, valamint a sorozatos és gyors bevezetéssel keltett bizonytalanság azonban a különadók által közvetlenül nem érintett iparágakat is megszorításokra, a beruházások halasztására ösztönözte. Ugyanakkor a fogyasztók sem ússzák meg az adófizetést: miközben papíron csak 2 adónemet fizetnek közvetlenül a fogyasztók, valójában a különadók körülbelül fele beépül a szolgáltatások árába. Meglehet korábban Matolcsy György és Varga Mihály is amellett érvelt - például a tranzakciós illeték kapcsán - hogy a plusza adókat az érintettek a "piaci verseny miatt" nem érvényesítik az áraikban.