Darabolás vagy költözés lehet a menekülőút?
Hegedüs Sándor |
Különös, hogy az új törvény nem érinti a kapcsolt vállalkozásokat, amelyek egy érdekeltségi körbe tartoznak, mint ahogyan ezt a kiskaput más adónemeknél korábban nem hagyták nyitva – mondta el az Adó Online-nak Hegedüs Sándor, az RSM DTM Hungary Zrt. adóüzletág vezetője. Amennyiben ez a különbségtétel tudatos, akkor a szándék az lehet e mögött, hogy az egy csoportba tartozó több vállalkozásból álló médiacsoportokat ne sújtsák a reklámadóval, vagy csak kisebb mértékben, szemben velük pedig a nagy reklámközzétevőket hozzák igazán nehéz helyzetbe.
A szakember szerint a vállalkozások számára menekülési útvonalat jelenthet, ha úgy tudják szétszabdalni a céget, hogy azzal az egyes üzletágak reklámárbevételét az alacsonyabb sávba sikerüljön leszorítani. Ugyancsak elképzelhető egy olyan válaszreakció a megszorításra, hogy a Google-höz hasonlóan a tevékenységet a vállalkozások külföldről folytatnák, így a hirdetések elszámolását is.
A TV2-nek és az az RTL Klubnak nincs menekülőút?
Vámosi-Nagy Szabolcs |
Vámosi-Nagy Szabolcs, az Ernst&Young adószakértője szerint az egyes médiavállalkozásoknak túl sok lehetőségük nincs, vagy beleépítik az reklámadót a hirdetéseik árába, vagy elfogadják, hogy csökken a nyereségük. Úgy véli, a vállalkozások szétszabdalásának költsége nem áll arányban a reklámadó elkerüléséből nyert összeggel. Emellett a szétszabdalás jogszerűsége is kérdéses, hiszen az adóhivatal kimondhatja, hogy a lépés a rendeltetésszerű joggyakorlással ellentétes és adóelkerülési célzatú, mert a többfelé szabdalt cégcsoport végén egy társaság látható.
Mindemellett nem valószínű, hogy a leginkább érintett kereskedelmi televízióknak sikerülhet egyáltalán úgy szétbontani a céget, hogy a reklámbevételük zömét hozó fő csatornájukat felszeleteljék. A többieknek azonban érdemes lehet osztódni, ha a reklámbevételük 1 milliárd fölé fut.
További részletek az Adó Online cikkében >>
Délután 2-kor többet tudhatunk
A reklámadót egyelőre a kormány még csak bevethető „titkos fegyvernek” tartja arra az esetre, ha az Európai Bizottságot a költségvetési zárolások és a beruházások felfüggesztése nem győzné meg és Magyarországgal szemben továbbra sem szüntetné meg a túlzottdeficit-eljárást.
Selmeczi Gabriella, a Fidesz szóvivője nemrég azt mondta: a reklámadóról még nincs konkrét döntés, "ez egy lehetséges variáció. A leghangosabban egyébként természetesen a két legnagyobb kereskedelmi tévé, az RTL Klub és a TV2 tiltakozott a reklámadó tervezett bevezetése ellen.
14 órakor sajtótájékoztató lesz Brüsszelben, ahol kiderül, felállhatunk-e a szégyenpadról. Részletek >>