"Kanada Kínába irányuló repceexportja jelentősen megnövekedett, és a gyanú szerint a dömping elérte a 3,47 milliárd dollárt, ez a mennyiség 170 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest és az árak folyamatos csökkenése mellett" - közölte a kínai kereskedelmi minisztérium kedden.
"A kanadai fél tisztességtelen versenye miatt a kínai repcével kapcsolatos hazai iparágak továbbra is veszteségeket szenvednek el" - közölték, hozzátéve, hogy Kína vizsgálatot indít egyes kanadai vegyipari termékekkel kapcsolatban is.
A bejelentést követően a kínai repcemagliszt a csengcsoui árutőzsdén jegyzett árfolyama hat százalékkal 2375 jüanra (333,56 dollár) ugrott tonnánként, ami az augusztus eleje óta jegyzett legmagasabb érték.
Kína elsősorban Kanadából importálja a repcét, emellett Oroszországból is Mongóliából is beszállít. 2023-ban 5,5 millió tonna repcét importált, összesen 3,72 milliárd dollár értékben, melynek 94 százalékát a kanadai repce tette ki.
A kínai vizsgálat bejelentésére azt követően került sor, hogy az Egyesült Államok és az Európai Unió után Kanada is bejelentette, hogy 100 százalékos vámot vet ki a kínai elektromos járművek importjára, és 25 százalékos vámot szabott ki a Kínából importált acélra és alumíniumra is.
"Kína határozottan elítéli és ellenzi Kanada Kínából származó importtal szemben hozott diszkriminatív és egyoldalú korlátozó intézkedéseit, több érintett fél ellenvetése ellenére is" - mondta a kereskedelmi minisztérium szóvivője egy nyilatkozatban.
Kína Kanadába irányuló elektromosjármű-exportjának nagy része a Tesla sanghaji gyárából származik. 2023-ban a Vancouverbe irányuló kanadai autóimport 460 százalékkal, 44356-ra ugrott meg éves szinten, miután a Tesla megkezdte a sanghaji gyártású elektromos járművek szállítását Kanadába, ahol a helyi kínai cégeknek egyelőre nincs jelentős szerepe ezen az exportpiacon. (MTI)