Leégés: 9,5 milliárd forintos kár 1998-ban
A Generali adatai szerint az elmúlt 6 évben a 10 legnagyobb, üzemszünet okozta káresetre összesen 1,8 milliárd forintot térített a biztosító. A legnagyobb kifizetés 1998-ban történt: ekkor a dologi kár többszöröse, 9,5 milliárd forintos kára keletkezett egy elektronikai cikkeket gyártó vállalatnak az üzemcsarnok leégése miatti üzemidő-kiesésből. A Generali biztosítási portfoliójában jelenleg közel 1350 milliárd forintot tesz ki a teljes biztosítási fedezet, ami azt jelenti, hogy ha minden egyes ügyfélnél leállna a termelés vagy szolgáltatás a biztosítási szerződésben meghatározott maximális időre, akkor összesen ennyit kellene a számukra fizetnie a biztosítónak.
Sinkó Ferenc, a Generali vállalatbiztosítási üzletág-igazgatója szerint a nyugat-európai országokban és a tengerentúlon ez a fajta biztosítás és tudatos magatartás a vállalatok részéről már hosszú évek, évtizedek óta jelen van - Magyarországon egyelőre gyermekcipőben jár, de érezhetően kezd elterjedtté válni az ilyen jellegű kockázattudatosság. A Generalinál üzemszünet-biztosítást kötő cégek között szerepelnek energiaipari cégek, de nyomda, hulladék-feldolgozó, autóalkatrész gyártó, mozi és áruház is.
Nem áll meg az élet, amíg tart a helyreállítás
A gazdasági válság és az ezzel összefüggő piacvesztés hatására számos termelő vállalkozás került nehéz helyzetbe itthon és külföldön egyaránt. Számukra sok esetben a termelés akár csak rövid ideig tartó kényszerű szüneteltetése az adott vállalkozás ellehetetlenülését eredményezheti a megfelelő biztosítás nélkül.
A közelmúlt legkomolyabb káresete 2009-ben történt, amikor egy német tulajdonú vállalat magyarországi gyártó üzeme leégett. A dolgozók egy részének a cég másik telephelyén adtak munkát, míg a többieket szabadságra küldték. Ahhoz, hogy a megrendeléseket időben teljesíteni tudja a cég és ezzel elkerülje a kötbért és bírságot, a termelés egy részét a cégcsoport európai leányvállalataihoz csoportosították, plusz munkában. Ezen kívül béreltek egy csarnokot az anyacégtől, melyben Németországból hozott használt gépeken folytattak termelést.
Ezek az intézkedések jelentős többletköltséget jelentettek – így például a magyar és külföldi munkabér különbözetét, túlórákat, plusz szállítási költségeket –, melyekre azonban kiterjedt az üzemszünet-biztosítás. Így összesen közel egymilliárd forint kártérítést kapott a cég a Generalitól.
A csalódott ügyfelek sokba kerülhetnek
Nem csak a termelés elmaradása, hanem a szolgáltatás kiesése esetén is hasznos lehet a biztosítás. Tavaly az egyik legnagyobb hazai élelmiszer-áruházlánc egyik épülete mögött kigyulladt egy göngyöleg. A tűz átterjedt az áruházra, mely végül olyan súlyosan sérült, hogy el kellett bontani és újraépíteni az épületet. Mindez hónapokig tartott, ami alatt szünetelt az értékesítés. A biztosító végül 153 millió forint kártérítést fizetett.
Fotó: Generali |
Nemrég pedig egy hazai sípark került nehéz helyzetbe, miután megszűnt az áramszolgáltatás és így sem a felvonók, sem az éttermek nem tudtak működni. A park több millió forint értékben kényszerült visszatéríteni a síbérletek árát.