Vasárnapig kell meghirdetniük kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) tarifáikat azoknak a biztosítóknak, akik a jövő év január 1-jétől szeretnének változtatni a díjstruktúrán.
A díjakat a biztosítók a Magyar Nemzeti Bank honlapján, a MABISZ, illetve a saját honlapjaikon kötelesek megjeleníteni, de fontos tudni, hogy már nem kötelesek új díjat hirdetni. Annak a társaságnak, amelyik november 2-áig nem hirdet új díjat, automatikusan az utoljára meghirdetett tarifája lesz érvényben 2015. január 1-jétől is – egészen addig, amíg 60 nappal a változás előtt új díjat nem hirdet meg. |
A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) adatai szerint az összes, mintegy 4,167 millió jármű 52 százaléka, 2,167 millió gépjármű kgfb-szerződésének évfordulója továbbra is január 1-je. Ezen belül ugyanakkor arányaiban jelentős a céges kocsik aránya, tekintve, hogy a magánszemélyek tulajdonában lévő 2,691 millió személyautó közül csak 1,433 millió január 1-jei évfordulós, azaz számukra lehet fontos a naptári évfordulós díj.
Ezek között ugyanakkor a teljes piaci szintnél – 38,7 százaléknál – magasabb a legkedvezőbb, B10-es kategóriában lévő autós, akik amúgy a meghirdetett átlagdíjnál 50 százalékkal kedvezőbb díjon szerződhetnek új biztosítóhoz, ami bőven 10 ezer forint alatti éves díjat biztosít számukra.
A Privátbankár.hu korábban interjút közölt Csikós Dániellel, a Generetel vezérigazgatójával, aki ezen felül arra is felhívta a figyelmet, hogy a „kampányban” érintett autósok döntő része öreg kocsit vezet, hiszen ittmaradásuk annak köszönhető, hogy 2010. előtt vásárolták új vagy használt kocsijukat. Emellett ez a kör az átlagnál gyakrabban vált – köszönhetően az elmúlt évek komoly, költséges kampányainak, ezen autósok több, mint 80 százaléka már váltott biztosítót, azaz lojalitásukért – a fent már jelzett alacsony átlagdíjból – nem igazán érdemes további kedvezményt nyújtani.
Sokak szerint a fentiek okán akár el is maradhat a kampány, illetve megfordulhat a folyamat: nem díjcsökkentés, hanem díjemelkedés lesz a piacon, az ügyfelek pedig azt a biztosítót kereshetik meg, amelyik a legkisebbet emeli. Miközben a válságot követően 2011-től ismét emelkedik a gépkocsihasználat – s így a károk száma is - Magyarországon mind európai, mind régiós szinten rendkívül alacsony a kgfb-átlagdíj: a 64 eurós (19 887 forintos) magyar átlagdíjjal szemben az autósok Olaszországban 436, Belgiumban 306, Németországban 228, Görögországban 267 eurót fizetnek évente a kgfb-biztosításért, de Romániában is 115, Lengyelországban pedig 103 euró az éves kötelező biztosítás átlagdíja.
Aligha meglepő, hogy az elmúlt időszakban már a szakma felügyeletét ellátó Magyar Nemzeti Bank is jelezte: a kockázatokkal köszönőviszonyban sem lévő díjak rendszerkockázatot okozhatnak - a jegybank nem nézi jó szemmel, ha a piaci szereplők más biztosításokon keresik meg a kgfb-üzletág veszteségét.