A Balla Ingatlanirodák tapasztalatai szerint is örökzöld téma az ingatlanhirdetésekhez kapcsolódó lakásfotózás, melynek során rengeteg bakit követnek el az emberek. Ezért szinte kötelező időnként elővenni a kérdést. Annál is inkább, mert a hirdetések egyik leglényegesebb eleméről van szó, amin akár az ingatlan eladása is múlhat.
Érzelmileg fognak meg
Hiszen, mint nagyon sokszor hallottuk már: egy kép többet mond minden szónál. És ez így van az ingatlanhirdetéseknél is, melyek csakúgy mint a reklámok, vizualitásukkal, képeikkel adják el a terméket, jelen esetben az ingatlant. Különösen mióta megjelentek az online hirdetési felületek és egyre nő a sávszélesség, mely lehetővé teszi a jobb minőségű képek nagy mennyiségben történő megjelentetését.
Az emberek az ingatlanhirdetéseket böngészve nem csak a paraméterekre kíváncsiak, hanem elsősorban a fotókon akad meg a tekintetük, és a képek azok, melyek érzelmileg megfoghatják őket. Ezért érdemes rendkívül komolyan venni az ingatlanfotózást, és olyan képeket készíteni, melyek valóban alkalmasak arra, hogy meggyőzzék az érdeklődőket.
Rakj rendet!
Sokan persze nem kezelik megfelelően a témát, és köztük nem csak laikusok, hanem szakmabeliek is akadnak. Ez a legtöbbször abból látszik, hogy rossz minőségűek a fotók, sokszor este, rossz fényviszonyok mellett készülnek, ráadásul egy rendetlen lakást mutatnak be, ahol adott esetben ott hever a kanapén a tulajdonos vagy hozzátartozója hiányos öltözékben, félig önkívületben tévézve.
Ez persze nem elsősorban a lakás fotózáshoz kapcsolódó probléma, hanem sokkal inkább ahhoz a témához tartozik, hogy miként készítsük fel lakásunkat annak eladására. Azonban a fotókon ugyanannak a rendezett állapotnak kell megjelennie, mint amellyel ideális esetben fogadjuk majd az érdeklődőket.
A rend és a tisztaság tehát alapvető, de érdemes kicsit tovább lépni, és a személyes tárgyakat is eltüntetni a lakásból, megszüntetni az esetleges zsúfoltságot. A legjobb helyzetben persze azok vannak, akik nem laknak az eladni kívánt lakásban, mert akkor úgy alakíthatják a berendezést, hogy az a lehető legjobb képet mutassa az ingatlanról.
Figyelj a fényviszonyokra!
Gyakran találkozunk olyan fotókkal a neten, amikor egy-egy ingatlant este, sötétben fotóznak le, és csak a lámpák világítják meg a helyiségeket. Ez nem csak a fotó minőségét rontja, hanem a hangulata is rossz lesz a képnek. Fotókat mindig nappal, a lehető legjobb fényviszonyok mellett készítsünk beltérben. Ez azt jelenti, hogy lehetőleg süssön a nap, a redőnyök legyenek felhúzva, és annyi fényt engedjük be az ablakon, amennyit csak lehetséges.
Emellett nappal is támaszkodjunk a mesterséges fényforrásokra, melyeket használhatunk indirekt megvilágításként, egy falra irányítva. Annak ellenére kapcsoljuk be a vakut, hogy nappal van, mert olyan részleteit is megvilágíthatja a helyiségeknek, melyet a természetes fény vagy a lámpák nem tudnak.
Az igazán profik persze megfelelően bevilágítják a helyiséget, azonban nem akarunk ennyire messzire menni, elegendő, ha az amatőr hibákat elkerüljük. Nem állítjuk persze, hogy bizonyos lakásokról ne lehetne rendkívül hangulatos képeket készíteni sötétben, egy-két lámpa fényében, ez azonban professzionális eszközök nélkül nem fog menni, így ezzel alapesetben nem is érdemes próbálkozni.
Jó minőségű gépet használj!
És ezzel elérkeztünk egy újabb kényes ponthoz, a technikai eszközök minőségéhez. A legtöbben ma már reflexszerűen a mobiltelefonjukhoz nyúlnak, amikor fotózni kell. És habár a technika folyamatosan fejlődik, így a jobb kamerával felszerelt mobilok képei is egyre jobbak, az azért nem véletlen, hogy az igazi szakemberek még mindig nem a mobiljukat használják, amikor jó fotókat kell készíteni.
Törekedj tehát a lehető legjobb minőségre a gépet tekintve is. Igaz, jó fényviszonyok esetén egy jó kamerával felvértezett mobiltelefon is lehet elfogadható eszköz, azért nem árt egy állványt és egy jobb tükörreflexes gépet bevetni, amikor beltéri fotózásról van szó, már ha valóban jó minőségű képekkel akarunk a nagyérdemű elé állni.
A tereket mutasd be!
Gyakran elkövetett hiba az ingatlanhirdetéseknél, hogy olyan értelmezhetetlen részletek kerülnek megörökítésre a lakásból, melyek semmit nem jelentenek az érdeklődők számára. a legtöbbször azzal van gond, hogy olyan közelik készülnek, ahol mondjuk látunk egy fél hűtőszekrényt és két gázrózsát, de a konyhát nem látjuk magunk előtt, mert nem fért bele a képbe.
És itt térünk vissza a megfelelő felszereléshez, mely adott esetben igényli a nagylátószögű optikát, hiszen ennek segítségével tudjuk bemutatni úgy az egyes helyiségeket, hogy azok értelmezhetőek legyenek a hirdetéseket böngészők számára. Ha nincs is ilyenünk, keressük azokat a pontokat a lakásban, ahonnan a legjobban tudjuk láttatni a teret, vagyis rendesen belátjuk a helyiséget. Ez nem feltétlenül az a pont, ahol belépünk az ajtón. Próbáljuk meg kicsit jobban átgondolni, hogy mi az optimális helyzet a fotó elkészítésére, melynek során még azt is figyelembe vesszük, honnan jön a fény.
Ne csak a szobákat fotózd!
Az érdeklődők nem csak arra kíváncsiak, hogy milyen belülről a lakás, hanem szívesen látnak fotókat épületről, az utcáról, de az ingatlan ablakaiból készített képek is sokat mondóak lehetnek. Habár akadnak, akik külső képek mellőzésével próbálják eltitkolni azt, hogy pontosan merre is található az adott ingatlan, ennek az értékesítés szempontjából azért komoly hátránya, hogy a vevők néhány komoly tényezővel csak akkor szembesülnek, amikor fizikai valójukban megjelennek a helyszínen.
Nagyon gyakran a ház állapota, vagy akár a panoráma, illetve főleg annak hiánya veszi el a kedvüket a vásárlástól. Ha bemutattuk volna ezeket a képeken, akkor magunkat és őket is megkímélhettük volna egy felesleges körtől. Nyilván akkor érdemes elsősorban élni ezzel a lehetőséggel, ha a környezet is bemutatásra érdemes, de ha nem, akkor is segíti a keresők megfelelő tájékoztatását.
Óvatosan a Photoshoppal!
Nem mintha az átlagember használni tudná a Photoshopot, de a könnyebben kezelhető, fotókat egy kicsit felturbózó megoldásokat, egyéb korrekciókat is mértékkel használjunk az előbb elmondottak miatt. A lakáshirdetés nem egy instagramos szelfi, a hirdetést megtekintők egy részéből ugyanis valódi érdeklődő lesz, aki nem csak fotón tekinti meg a lakást, hanem a valóságban is. A csalódás pedig nem hoz jó eredményt.
Vagyis igaz ugyan, hogy jó fotókkal tudjuk megfogni érzelmileg az embereket a hirdetéseknél, azonban célszerű a valóságot bemutatni, mert ellenkező esetben csak mély kiábrándultságot láthatunk az érdeklődők arcán. És akkor arról nem is beszéltünk, amikor valaki egyértelmű hamisításra használja a képszerkesztő programot, olyan környezetet teremtve meg a képeken, mely a valóságban nem is létezik.
Ne érjük be néhány képpel!
Az érdeklődők szeretnek minél tájékozottabbak lenni, mielőtt felvennék a telefont egy időpontegyeztetésre. Ehhez viszont az kell, hogy a fotók - és természetesen a kötelező alaprajz - segítségével világosan lássák maguk előtt a meghirdetett lakást. Ezért nem elég egy-két képet készíteni, ahol adott esetben hiányzik a fotó a fürdőszobáról vagy a konyháról.
Ilyenkor ugyanis a rutinos hirdetés-böngésző mindjárt elkezd gyanakodni, hogy talán olyan rossz állapotban van a helyiség, hogy nem merik megmutatni. Sokan erre rá is kérdeznek a telefonban, mielőtt kimennének a lakást megnézni. Mert nem minden vevőjelölt lakásturista, sőt sokaknak rendkívül kevés az ideje, és nem akarják a számukra érdektelen lakások meglátogatásával pazarolni. Vagyis minél több képet készítünk és töltünk fel az ingatlanunkról, annál jobb, de lehetőleg minden helyiség legyen látható rajtuk.
Ezek lennének tehát a tanácsaink, melyek azonban senkit nem tesznek jó fotóssá, mindössze felhívják a figyelmet a feltétlenül elkerülendő hibákra. Ha nagyon nem megy a képek készítése, akkor ma már találunk olyan vállalkozásokat, melyek ezt elvégzik helyettünk, de az ingatlanközvetítők egy része is gyakorlottnak mondható már fotók készítésében. Bízzuk rájuk magunkat!