Összesen 14 országban hatszáz családi vállalkozást kérdezett meg kilátásaikról, beruházási terveikről és az előttük álló kihívásokról a KPMG és a European Family Business. A megkérdezett családi vállalkozások többségének, 54 százalékának pozitív kilátásai vannak a következő 6-12 hónapra - közölte a Privátbankárraé a KPMG. A válaszadók 43 százalékának nőtt, 26 százalékuknak pedig stagnált a forgalma az elmúlt fél évben. A megkérdezettek 76 százaléka munkavállalóinak számát is emelte vagy szinten tartotta az elmúlt hat hónapban (40 százalék növelte, 36 százalék szinten tartotta).
Nem foglalkoznak az utódlással
A KPMG további pozitív jelként értékeli, hogy a felmérés szerint a válaszadók 92 százaléka gondolkodik beruházási lehetőségekről, és 57 százalékuk az Unión belül szeretne beruházni. Ez azt mutatja, hogy a családi vállalkozások még mindig látnak lehetőséget az Unió területén belül való bővülésre. Bár a megkérdezettek pozitív képet festettek a jövőről, maradt néhány jelentős kihívás: továbbra is nehéz hitelhez jutni, ezt a válaszadók 51 százaléka emelte ki.
A megkérdezettek többsége úgy gondolja, hogy a szabályozási keretrendszert is lehetne fejleszteni az egyszerűsítés irányába. A vállalkozások 62 százaléka szerint az egyszerűsített adószabályok, 57 százalékuk szerint a munkapiaci szabályozások egyszerűsítése lenne leginkább pozitív hatással üzletükre.
Probléma a forrásbevonás, valamint a napi működési problémákon túlmutató stratégiai gondolkodás teljes, vagy részleges hiánya, jellemzően nem foglalkoznak kellő mélységben a vezetés, vagy a tulajdonlás utódlásának kérdéseivel, hogyan lehet megosztani a családi vállalkozás irányításával járó terheket családon belül, vagy családon kívül a hatékony döntéshozatal megtartásával, milyen növekedési lehetőségei vannak a társaságnak, milyen feltételekkel lehet finanszírozókat, vagy befektetőket bevonni, illetve hogyan lehet értékesíteni a társaságot” – tette hozzá Mádi-Szabó Zoltán, a magyarországi KPMG családi vállalkozásokért felelős csoportjának vezetője.
Beruházásokat terveznek
„Az eredmények igazán bátorítóak. A megkérdezett családi vállalkozások pozitívan tekintenek a jövőbe és beruházásokat terveznek Európában. Ezek a felmérések megerősítik, hogy a családi vállalkozások az európai növekedés stabil alapjai. De nem szabad elfeledkeznünk a kihívásokról sem: a hitelezés területének még normalizálódnia kell, valamint bizonyos esetekben a szabályozói környezet is hátráltatja még a családi vállalkozásokat. Bízunk benne, hogy az olyan felmérések, mint például a „European Family Business Barometer” által mélyebb betekintést nyerhetünk ennek a szektornak az életébe, melyet mi az európai gazdaság hátországának tartunk” – mondta el Roger Pedder, a European Family Business elnöke.
„Üdítő látni, hogy a bonyolult gazdasági környezet ellenére az európai magántulajdonú társaságok magabiztosak maradtak, és hozzá tudnak járulni a regionális gazdaságok működéséhez. Ezek a vállalatok nemcsak túlélnek, hanem kihasználják a lehetőségeket a folyamatos növekedéshez, beruházáshoz és sikerhez. Továbbra is nagyszerű növekedési lehetőségek állnak előttük nemcsak a jelenlegi piacukon való növekedésre, hanem más európai területeken való terjeszkedésre is” – tette hozzá Christophe Bernard, a KPMG családi vállalkozásokért felelős csoportjának globális vezetője.