A számok mögé kell nézni
A befektetési szempontból vonzó cégek kritériumai iparágtól függetlenül többé-kevésbé azonosak. Vagy valamilyen egyedi termékkel, szolgáltatással vannak jelen a piacon, vagy innovatív üzleti modellt, megoldást alkalmaznak akár az értékesítés, marketing, termelés vagy más vállalati folyamatok területén.
Nem az a fontos, hogy a cégnek piacvezetői pozíciója, kizárólagossági jogai vagy a hatalmas forgalma és eredménye van-e, hanem sokkal inkább az, hogy az általa értékesített termékek, alkalmazott eljárások és folyamatok megkülönböztetik és ez által bizonyos szintű versenyelőnyt biztosítsanak számára.
A befektető és a célja azonos, mégis sokszor nehéz megállapodni
A címben feltett kérdésre - más szempontból - mi is keressük a választ. A Privátbankár.hu sorozatot indított, melyben azokat a fiatal vállalkozókat, most indult/induló cégeket mutatja be, akik a nehéz gazdasági körülmények ellenére tudnak sikereket felmutatni. Ez az a réteg, aki rendelkezik azokkal a képességekkel – és lassan tapasztalattal is –, melyek egy sikeres vállalkozás menedzseléséhez szükséges a XXI. század Európájában. Fiatalok, kreatívak és van bátorságuk. Mi számukra a siker, hogyan jutottak oda, ahova és milyen motivációk mozgatják őket? Ezekre a kérdésekre keressük velük a választ. A sorozat eddig megjelent részei >>> |
A befektetők a tőkén kívül általában szakértelmet is fektetnek egy vállalkozásba, segítve a fent említett versenyelőnyök azonosítását és kiaknázását, új piacokra való bejutást, kereskedelmi kapcsolatok bővítését. Ezen keresztül biztosítják a vállalat értékének növekedését és saját befektetésük megtérülését.
A befektetőnek és a tulajdonosnak azonosak a céljai: a vállalat értékének növelése. A tulajdonosnál ez a forgalom és eredmények növekedésében, végeredményében a kivehető osztalék nagyságában, a befektető számára pedig a kiszálláskor realizált megtérülésben jelentkezik – tette hozzá Sipeki Péter, a Niveus Consulting Group M&A üzletágának vezetője.
Számos esetben a megállapodás és a befektetés a felkészülésen bukik el, illetve azon, hogy a tulajdonos nem tudja azt az értéket prezentálni a befektető részére, amelyet saját maga lát cégében és így az ár-érték arány eltérő megítélése okozhat problémát. A felkészülés leginkább a jól kidolgozott, megvalósítható stratégia kialakítását és annak pénzügyi modellezését, egy alátámasztható üzleti terv kidolgozását jelenti. A tiszta, jól megfogalmazott célpiacok, felmért és kielemzett versenytársak, a kínált termék vagy szolgáltatás-portfólió, illetve az üzleti modell már az első pillanatban vonzó képet tud kialakítani a vállalkozásról.
Egyre tudatosabbak a tulajdonosok
A felkészülésen kívül olyan vezetőre van szükség, aki megfelelő felkészültséggel, ambícióval és reális jövőképpel rendelkezik. A befektető számára fontos, hogy hinni tudjon a vállalkozás előtt álló hazai és külföldi növekedési lehetőségekben, a motivált és szakmailag képzett menedzsment képességeiben és mindenekelőtt a fenntarthatóságban. Akár szakmai, akár pénzügyi befektetőről beszélünk, sokat nyomhat a latba az együttműködés során kiaknázható lehetséges szinergia is, amely csoportszinten további értéknövekedést biztosít mind a tulajdonos, mind a befektető számára.
Szakértő tanácsadók véleményének kikérése sok esetben segítséget jelenthet, hiszen ismerik a főbb befektetői elvárásokat, tudják, mely pontokra koncentrálnak a döntéseik meghozatalánál, milyen szempontok alapján minősítenek egy projektet és ezekre külön hangsúlyt fektetve megfelelő csomagolásban tudják prezentálni a lehetőséget.
A Jeremie I. és II. programok, illetve a napjainkban egyre nagyobb hangsúllyal rendelkező start-up programok hatása lehet a tudatosan építkező tulajdonosi réteg kialakulása – tette hozzá Sipeki Péter.