Az érdekegyeztetés új formái az új Munka törvénykönyve kapcsán kialakult vitában bontakoztak ki - mondta Rolek Ferenc, az MGYOSZ alelnöke. A Nemzetgazdasági Minisztériummal folytatott egyeztetésben a versenyszférát képviselő három szakszervezeti tömörülés vett részt, a munkáltatói oldalon az MGYOSZ mellett a Munkaadók és Vállalkozók Országos Szövetsége (VOSZ) illetve a Általános Fogyasztási Szövetkezetek és Kereskedelmi Társaságok Országos Szövetsége (ÁFEOSZ).
Létrejött az állandó háromoldalú konzultációs testület
Az alelnök úgy véli, hogy a törvényi egyeztetés során megszerzett pozitív tapasztalat mind a három fél, a szakszervezetek, a munkáltatók és a kormány számára is világossá tette, hogy az új körülmények között is lehet háromoldalú hatékony érdekegyeztetést folytatni. Így született karácsony előtt az a megállapodás, amely szerint létrejön a versenyszféra állandó háromoldalú konzultációs testülete azokkal a szereplőkkel, akik az új Munka törvénykönyve kialakításban is részt vettek.
Az alelnök véleménye szerint a kormány által szorgalmazott béremelést nem lehet kötelezővé tenni, tehát elvárásként fogalmazódik meg és valójában nem pusztán öt százalékot jelent. A kormány elvárása az, hogy mindenkinek, akinek bruttó bére nem éri el a havi 218 ezer forintot, az adójóváírás kivezetése miatt kieső jövedelmét kompenzálják, azaz a nettó keresete ne csökkenjen.
Létszámcsökkentéssel járhat a minimálbér-emelés
Rolek Ferenc az MGYOSZ felmérést ismertetve elmondta, hogy a tagvállalatok számára már a minimálbér illetve a szakmunkás bérminimum emelése is komoly nehézséget okoz 93 ezer illetve 108 ezer forintra, hiszen ez 14-18 százalékos emelést jelent. Az alelnök kiemelte, hogy ahol a bevételek várhatóan stagnálni fognak, ott drasztikus költségcsökkentést kell végrehajtani, ami létszámcsökkenéssel járhat.
Ami a teljes bérkompenzációt illeti, a kormány felismerve a nettó keresetek megőrzésének jelentőségét, közel 100 milliárd forintot állított be erre a célra. A vállalkozások járulék jóváírással, pontosabban új nevén, a szociális adó jóváírásával csökkenthetik kiadásaikat, de csak akkor, ha minden egyes dolgozó megkapja az öt százalék béremelésen felül a korábbi nettó keresetének megfelelő kompenzációt - hangsúlyozta az alelnök. Példaként elmondta, hogy a 18 százalékos minimálbér emelésből öt százalék jut a vállalkozásra, és 13 százalék a költségvetésre, mégpedig úgy hogy ezt a bizonyos 13 százalékot már nem is kell befizetni a tb-kasszának.
A vállalati vélemények alapján az MGYOSZ alelnöke szerint az igazi kérdés az, hogy a vállalkozások ki tudják-e fizetni az első öt százalékot. A felmérés azt mutatja, hogy nagyon sok vállalatnak már ez az első öt százalék kifizetése is komoly gondot okoz.
A versenyképesség romlására számíthatnak a vállalatok
Feltehetően az előbbiek miatt is késik a szabályozás, mivel sok vállalkozás nem lesz képes az első öt százalékot kifizetni, és e probléma megoldását segítheti a meghirdetett 21 milliárd forintos keret. A helyzet azért is bonyolult - mutatott rá Rolek Ferenc -, mert az szja-szabályozás éves összjövedelemre épül, a bérkompenzációt pedig az adott munkáltatónál dolgozó kapja havi elszámolás alapján. Az alelnök hozzátette, hogy azoknak a cégeknek, amelyek megvalósítják az elvárt béremelést, versenyképességük romlásával kell szembenézniük.
Számolni kell azzal is, hogy a költségvetés csak 2012-ben és valószínűleg 2013-ban teszi lehetővé a vállalkozások számára, hogy a minimálbér 18 százalékos emeléséből az öt százalék feletti részt leírják a szociális adóból, 2014-től ez a 13 százalékos többletteher "benne marad a rendszerben", azaz hosszabb távon is rontja a versenyképességet - fogalmazott Rolek Ferenc.