Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
7p

Miért állhatott be a Tisza és a Fidesz közötti különbség?
Ki nyerhet az adók körüli politikai viharon?
Mi lesz az átláthatósági törvényből?

Online Klasszis Klub élőben Somogyi Zoltánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves szociológust!

2025. szeptember 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Budapestet támogatásáról biztosította a kornány a buszbeszerzésekhez.

Komplett kis listába szedte a kormány, hogy mennyi pénzt adott az elmúlt 10 évben a fővárosnak a közösségi közlekedés fejlesztésére.

A mai Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat lényege azonban a jogszabály végén van, ahol a kormány a támogatásáról biztosítja Budapest vezetését, hogy az Európai Beruházási Banknál (EIB) meglévő hitelkerete terhére fejlessze a közösségi közlekedést. 

Ez alapján a kormány:

  • a közösségi közlekedés fejlesztése és a klímavédelem kiemelt szempontjaira tekintettel kifejezetten támogatja, hogy a Fővárosi Önkormányzat rendelkezésére álló, szabadon felhasználható 61 milliárd forintos hitelkeret terhére haladéktalanul beszerezzen 51 darab opciós jog alapján megvásárolható környezetbarát trolibuszt és 51 darab villamost;
  • felhívja a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztésének felelősségi körében eljáró Miniszterelnökséget vezető minisztert és a  pénzügyminisztert, hogy az  EIB-vel folytatandó egyeztetések sikere érdekében szükség szerint nyújtsanak támogatást a Fővárosi Önkormányzat részére.

Ám ezt megelőzően tételesen felsorolják, eddig mennyi pénzt adott a kormány - valójában az állam - a fővárosnak hasonló célokra. A listával mintha üzenni akarnának a főpolgármesternek, Karácsony Gergelynek, hogy a fővárosi fejlesztések nagymértékben függenek a kormány közreműködésétől. De azt is az orra alá dörgölték, hogy mennyi szabad forrása van Budapestnek, miközben a városvezetés rendre a kormánynál kilincsel támogatásért.

Íme, a pontokba szedett öntömjénezés:

  • a Budapest és a  fővárosi agglomeráció fejlesztésének felelősségi körében eljáró Miniszterelnökséget vezető miniszter jelentése alapján megállapította, hogy a  Kormány intenzív támogatásával Budapest Főváros Önkormányzata (a továbbiakban: Fővárosi Önkormányzat) és a budapesti és fővárosi elővárosi közösségi közlekedés szolgáltatói 2013 és 2022 között összesen 1155 új járművet tudtak, illetve tudnak forgalomba állítani, amelyből 73 villamos, 57 trolibusz, 848 autóbusz, 74 metrószerelvény és 103 elővárosi motorvonat;
  • a Budapest és a  fővárosi agglomeráció fejlesztésének felelősségi körében eljáró Miniszterelnökséget vezető miniszter jelentése alapján megállapította, hogy 2010 és 2021 között a  Kormány központi költségvetési vagy európai uniós forrásból összesen több mint 1330 milliárd forinttal támogatja a budapesti közösségi közlekedést;
  • a pénzügyminiszter és a Magyar Államkincstár beszámolója alapján megállapította, hogy a Fővárosi Önkormányzat szabadon felhasználható likvid pénzállománya 2020. szeptember 30-án 224 milliárd forint, amelyből 90,1 milliárd forint készpénz és 133,9 milliárd forint értékpapírban nyilvántartott összeg;
  • a pénzügyminiszter jelentése alapján megállapította, hogy a  Fővárosi Önkormányzat korábbi kormányhatározatokkal jóváhagyott, az  Európai Beruházási Bankkal (a  továbbiakban: EIB) megkötött két hitelszerződése alapján a Fővárosi Önkormányzat rendelkezésére áll 61 milliárd forint, járműbeszerzésekre és egyéb fejlesztési célokra szabadon felhasználható hitelkeret;

A fővárosi tartalék felhánytorgatásában nincs újdonság, mindig is markáns része volt a felek közötti politikai vitának a szabad pénzeszközök rendelkezésre állása. A kormány szerint komoly összegen ülnek Karácsonyék (ezt számszerűsítik a határozatban), a főpolgármester pedig azzal szokott riposztolni, hogy azok kötött források, miközben a működési kiadásaik fedezetére szolgáló bevételeiket megdézsmálja a kormány (például a gépjárműadó elvonásával, a szolidaritási hozzájárulási kötelezettség megemelésével).

Akár a tegnap esti Magyar Közlönyt is ebbe a sorba illeszthetjük. A kormány ugyanis a veszélyhelyzet újbóli kihirdetésével előírta a járatszám növelését a közösségi közlekedésben, valamint ismét ingyenessé tette a parkolást. A már most is csapágyasra járatott tömegközlekedésben azonban nem nagyon maradtak tartalékok az üzemeltetés fokozására, az ingyenes parkolás pedig a kerületek büdzséjét fosztja meg a bevételtől. Természetesen az intézkedések szükségességét a járványhelyzettel magyarázza a kormány.

Ami a főváros EIB-hitelkeretét illeti, az egyfajta vésztartalék a budapesti büdzsében. A pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettes, Kiss Ambrus az év elején egy 99 milliárd forintos hitelkeretről beszélt - melyet a kormány korábban már jóváhagyott -, s amelyből a korábbi városvezetés már 40 milliárd forintot lehívott. Karácsonyék a maradék összeget 2023-ig tervezték lehívni, a felhasználási célok között pedig szerepelt a Lánchíd felújítása, útépítések, a Budapest Galéria költöztetése. További 8,9 milliárd forintot pedif a kormány és az önkormányzat közös projektjeinek önrészére szántak.

Lapunk a közelmúltban készített interjút a főpolgármester-helyettessel, ebben is kitért az EIB-hitelkeretre. Ebben jelezte, hogy a működőképesség fenntartása érdekében a hitelkeret átstrukturálását szeretnék elérni. Mint mondta:

"Ez az átstrukturálás két irányú. Egyrészt a meglévő, 99 milliárd forintos hitelkeretnél pandémiára tekintettel azt kértük az EIB-től, hogy a finanszírozási arányokon lehessen módosítani, oly módon, hogy 90 százalékot lehessen hitelből és 10 százalékot egyéb forrásból beletenni az egyes projektelemekbe. Ezt a visszatérítendő támogatást még az előző városvezetés tárgyalta ki. Másrészt mi is kezdeményeztük e hitelkeret bővítését, ha úgy tetszik, egy új visszatérítendő támogatást kértünk az EIB-től. A bank már elvi engedélyt adott egy 200 millió eurós, 30 éves lejáratú hitelre, amelynek törlesztését négyéves türelmi idő után kellene megkezdeni. A kormány azonban ezt egyelőre nem támogatta, legalábbis szóban. De ezt a munkát nekünk folytatni kell az EIB-vel, és majd hivatalosan, írásban is várjuk, hogy mi lesz a kormány álláspontja. Azt tanultam meg ugyanis az eddigi, 18 éves közigazgatási pályafutásom során, hogy a kormányzás és a közigazgatás egy írásbeli műfaj. Amíg tehát nincs papír, addig szinte minden lehetőség adott, ha nem így, akkor lehet, hogy kicsit más formában. "

Még érdekesebb a kormány szakmai kifogásait firtató kérdésünkre adott válasza:

"Nem, ez egyértelműen egy politikai lépés. Hiszen, ha szakmai problémájuk lenne, akkor megjelölnék, mely projektelemek finanszírozását nem tartják indokoltnak. Ezt akár tudomásul tudnánk venni. Szerintünk az a jó vita, amikor tárgyalóasztal van és folyamatosan párbeszédet folytatunk valamiről és létrejön valamilyen megegyezés. Mint ahogy az történt az előző, 99 milliárd forintos EIB-hitelkeret kapcsán Tarlós István és a kormány között. Akkor például nem engedték a hitelből buszok vásárlását. Egy ilyen kikötést mi is el tudnánk fogadni, arról tárgyalnánk, de ne politikai zsigerből mondják azt, hogy nem vehetünk fel hitelt. "

A határozat véletlenül pont a buszok beszerzéséről szól, a kormány tehát megmásította a véleményét: engedélyezi a hitelfelvételt, és olyan célokra, amelyeket a Tarlós-érában nem. A véleményváltozás oka nem derül ki a jogszabályból, jóindulatú feltételezésünk szerint a mostani  gépjárműbeszerzés célja lehet az M3-as metró felújítása miatt szükségessé váló busz- illetve villamosbeszerzés, amivel a föld alatti forgalmat lehet kiváltani. 

A hírre regált az indexnek Karácsony Gergely főpolgármester, aki elmondta, azt a keretet, amiről a határozatban szó van, már más célra kötötték le, a főváros tárgyalt az EIB-vel egy kedveményesebb konstrukcióról, amelyből zöld célú gépjárműbeszerzést lehet finanszírozni.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Trump több fronton is alávág az amerikai sajtószabadságnak
Káncz Csaba | 2025. szeptember 21. 10:16
Az amerikai média gyengülése jelenleg nemcsak a perekben, hanem a közszolgálati műsorszolgáltatók költségvetési megszorításaiban is megmutatkozik. A nemzetközi média számára is egyre fogy a levegő az Egyesült Államokban. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság Fontos gazdasági adatok miatt magyarázkodhat majd a kormány
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 21. 09:19
Az államháztartásról jelennek meg adatok és kamatdöntő ülést tart a jegybank a jövő héten.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: október 23-án békemenet lesz
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 20. 18:54
Ezt a Digitális Polgári Körök szombati országos, Digitális Honfoglalásra keresztelt találkozóján jelentette be a kormányfő.
Makro / Külgazdaság Anglia a befagyasztott orosz vagyonból adna kölcsönt Ukrajnának
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 20. 13:43
Rachel Reeves brit pénzügyminiszter szombaton fogja bejelenteni, hogy befagyasztott orosz vagyonból finanszírozna egy „jóvátételi kölcsönt”, amely több milliárd fontot biztosíthatna Ukrajna háborús erőfeszítéseihez.
Makro / Külgazdaság Megérheti a jövő héten bekanyarodni a benzinkutakra
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 20. 09:31
Mind a 95-ös oktánszámú üzemanyag, mind a gázolaj ára csökkenhet az erős forint miatt.
Makro / Külgazdaság Negatívra rontotta Lengyelország kilátását a Moody's
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 20. 09:05
Leminősítés lehetőségére utaló negatívra rontotta az eddigi stabilról Lengyelország hosszú távú államadósság-kibocsátói osztályzatának kilátását a Moody's Ratings. Két héten belül ez a második hasonló hitelminősítői lépés Lengyelország esetében.
Makro / Külgazdaság Brüsszel megenyhült? Mégis jön pénz az Európai Unióból?
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 20. 08:05
550 millió euróval puhítaná meg Orbán Viktort az Európai Bizottság, hogy a magyar miniszterelnök ne vétózzon.
Makro / Külgazdaság Komoly előrelépés a kiberbiztonsági megfelelés érdekében
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 19. 11:12
Az SZTFH megkezdi a kiberbiztonsági auditban érintett vállalkozások ellenőrzését.
Makro / Külgazdaság Kiderült, hogy mire lehet számítani a benzinkutaknál
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 19. 10:46
Szombaton ezúttal sem készülhetünk a nagykereskedelmi árakban változásra. 
Makro / Külgazdaság Szeptemberi becsengetés az ESG törvénynél
Wieder Gergő – Nagy Julianna – dr. Szöllősi Kristóf | 2025. szeptember 19. 09:13
Egy nyár végén megjelent jogszabály felhatalmazza az SZTFH-t, hogy a rendeletben foglalt jogsértések esetén a hatósági eljárások eredményeképpen szükség szerint bírságokat is kiszabjon. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG