Kép forrása: EPA |
A londoni City pénzügyi szolgáltatási cégeinek vezetői rémülettel figyelik, hogy a brit kormányon belül egyre erőteljesebb a törekvés a hard Brexitre, vagyis arra, hogy Nagy-Britannia ne csak Európai Unióból, hanem annak egységes belső piacáról és a vámunióból is vonuljon ki - írta citybeli forrásokat idézve a Financial Times.
A londoni gazdasági napilap szerint a City vállalatvezetői attól félnek, hogy ez kikezdi az üzleti bizalmat, arra késztet vállalatokat, hogy elhagyják Londont, és így károkat okoz a City pénzügyi központjának.
Mire készül May?
A Financial Timesnak nyilatkozó bankvezetők, akik tárgyaltak kormányzati illetékesekkel, közölték a lappal: az a meggyőződés alakult ki bennük, hogy Theresa May brit miniszterelnök végül ki fogja vezetni Nagy-Britanniát az EU belső piacáról és a vámunióból.
Az idézett bankárok attól tartanak, hogy a kormány szakpolitikai döntéseit a Brexit- párti miniszterek formálják, köztük Liam Fox külkereskedelmi miniszter, aki már júliusban kijelentette, hogy Nagy-Britannia valószínűleg felmondja a vámuniót, és David Davis, a Brexit-tárgyalások irányítására újonnan létrehozott szakminisztérium vezetője, aki nemrég valószínűtlennek nevezte, hogy Nagy-Britannia az EU egységes belső piacának tagja maradhatna, miután kilépett az Európai Unióból.
Szóbeli keménykedés
John McFarlane, a Barclays befektetési bankcsoport elnöke és a The CityUK lobbicsoport vezetője a Financial Timesnak kijelentette: az ilyen szóbeli keménykedés veszélye az, hogy növeli a bizonytalanságot, csökkenti a bizalmat, és arra készteti az üzleti vállalkozásokat, hogy elővegyék a fiókból kivonulási terveiket.
Az egyik amerikai nagybank név nélkül idézett vezetője azt mondta: attól tart, hogy Theresa May nem fogta fel teljesen, milyen következményei lehetnek a Cityre a hard Brexitnek.
Jön a káosz?
John Holland-Kaye, a londoni Heathrow repülőtér vezérigazgatója a Financial Timesnak azt mondta: "teljesen kezelhetetlen" helyzet állhat elő például a repülőterek, a kikötők vagy a brit és a francia part közötti tengeralatti vasúti forgalmat bonyolító Eurotunnel számára, ha a rendszerbe hirtelen be kell építeni a hard Brexittel járó összes ellenőrzési kötelezettséget.
Más citybeli vezetők arról számoltak be, hogy a Brexit-párti miniszterek egyelőre nem is állnak szóba a Cityvel, és ha "valaki megpróbál tárgyalni velük a részletekről, azzal hessegetik el, hogy megkérdőjelezi a Brexittel járó előnyöket".
Ezekre a kockázatokra külföldről is figyelmeztették már a brit kormányt. Jens Weidmann, a Bundesbank - a német jegybank - elnöke a The Guardian című baloldali brit napilapnak a minap kijelentette: a hard Brexit azzal járna, hogy a londoni City pénzügyi szolgáltató szektorának vállalatai elveszítenék a passporting-jogokat, vagyis szolgáltatásnyújtási engedélyeiket a kontinentális EU-gazdaságokban. Erről itt írtunk részletesen >>>>
Weidmann szerint e jogok az uniós belső piachoz kötődnek, és automatikusan megszűnne hatályuk a londoni Cityben, ha Nagy-Britannia nem maradna az egységes EU-piac tagja.
Irány Frankfurt?
A német jegybank vezetője hozzátette: ebben a helyzetben több, jelenleg Londonban működő pénzügyi intézmény is átgondolhatja, hogy hol legyen központi telephelye. Weidmann szerint Frankfurt vonzóalternatívát kínálhat, és "szívesen is látná a (Londonból) újonnan érkezőket".