
A közlekedési minisztérium szóvivőjének tájékoztatása szerint a tárca 107,7 millió font (több mint 38 milliárd forint) értékben a francia Brittany Ferries, a dán DFDS és a brit Seaborne Freight hajózási társaságokkal kötött szerződést havi félmillió tonna pótlólagos kapacitás biztosítására. Ez heti négyezer kamion szállítására elegendő pótkapacitást jelent.
A minisztérium szerint a cél az, hogy ha a megállapodás nélküli Brexit miatt a legnagyobb forgalmú brit kompkikötőben, a délkelet-angliai Doverben fennakadások támadnának, legyen készenlétben elegendő kapacitás a forgalom átirányítására más nagy-britanniai kikötőkbe. A mentesítő kikötők között lehet Plymouth, Poole, Portsmouth és Southampton.
Ha Nagy-Britannia úgy távozik az Európai Unióból, hogy a Brexit feltételeiről szóló megállapodás nem lép érvénybe, és emiatt az uniós országok kiterjedtebb határforgalmi ellenőrzéseket kezdenek, az késleltetheti a kritikus fontosságú árucikkek behozatalát, emellett általánosságban is jelentős fennakadásokat okozhat a brit gazdaságban és a Dovert kiszolgáló úthálózat forgalmában.
A brit kormány már korábban is adott ki figyelmeztetéseket a megállapodás nélküli Brexit esetén várható fennakadásokról.
A brit egészségügyi miniszter, Matt Hancock a minap négyoldalas helyzetértékelést tett közzé, amely elsősorban a gyógyszerellátás szempontjából vizsgálta a megállapodás nélküli Brexit potenciális hatásait az áruforgalomra, de általános érvényű megállapításokat is tett.
Hancock tanulmánya szerint nem lehet pontosan tudni, hogy az EU-ban maradó tagországok milyen határellenőrzési intézkedéseket tennének a Brexit-megállapodás életbe lépésének elmaradása esetén, de a brit kormány hatásvizsgálatai azt mutatják, hogy a lehetséges ellenőrzési intézkedések a két legforgalmasabb brit kikötő, Dover és a hozzá közeli Folkestone működését érinthetnék a legnagyobb mértékben, és az ebből eredő fennakadások akár hat hónapig is jelentősen korlátozhatnák e két kikötő kapacitásait.