A lap hétfői számában Miklósi Zoltán, az Eötvös Károly Intézet (EKINT) kutatási igazgatója elmondta: az eddigi választásokon a pártok jellemzően túllépték a törvényes keretet kampányköltéseikben, és semmi sem utal arra, hogy idén ez változna.
A pártok hivatalos beszámolói szerinti bevételek a kalkulált kampánykiadások töredékét sem fedezik, egy nem választási év rutinköltségeire elegendők, a kampányt így más - nem látható - forrásokból kell fedezniük. Az igazi probléma nem is az összeg nagysága, hanem a források láthatatlansága - tette hozzá Alexa Noémi, a Transparency International (TI) ügyvezető igazgatója.
Károsnak és betarthatatlannak nevezték a szakértők a törvény által meghatározott, legálisan elkölthető közel 400 millió forintos összeghatárt. Az EKINT piaci árak alapján végzett számításai szerint a két nagy parlamenti párt 2006-ban 8-10-szeres, a két kisebb pedig 3-5-szörös mértékben léphette túl a törvényes keretet. A kiélezett verseny miatt a 2006-os országgyűlési kampányban intenzív köztéri és televíziós jelenlétet produkáltak a pártok, ráfordításaik elérhették a 7-10 milliárd forintos nagyságrendet is - mondta Böszörményi Nagy Gergely, a Nézőpont Intézet vezető elemzője.
A lap megkérdezte a pártokat is kampányterveikről. Az MSZP sajtóirodája annyit közölt: a párt a kampány során is a jogszabályok által előírt keretek között fog gazdálkodni az állami-költségvetési és a pártforrásokból, ahogyan tette ezt az elmúlt évek, ciklusok során is.
Az MDF bruttó 386 millió forintos kampányköltséggel számol, megfogalmazásuk szerint az „elavult és korszerűtlen kampányfinanszírozási törvény betartásával”. Az SZDSZ sajtóirodája későbbre ígért tájékoztatást, az LMP, a Jobbik és a Fidesz válasza nem érkezett meg.
Robert Fico a szlovák Orbán Viktor?
Alkotmányt sértő módon fogunk szavazni
Bokros: a mostani nyugdíjrendszerbe belehalunk
Be vannak sózva a pártok
Választások: a rendőrség már készen áll
Megvan a választások időpontja
MTI, Napi Gazdaság