3p
Egyre nagyobb a vita a németországi útdíjrendszer körül, tesszük hozzá, jogosan.
MTI Fotó: Kovács Attila

Annak ellenére, hogy az Európai Bizottság elfogadta a jogszabályi változtatásokat, a német útdíjrendszer az állampolgárságon alapuló megkülönböztetés miatt továbbra is az uniós jog megsértésének minősül - közölték állásfoglalásukban az Európai Parlament (EP) képviselői.

Igazából a németeknek ingyen lenne?

A jelenleg is érvényes tervezet szerint a bevezetni kívánt útdíj árát csak a német autósok vonhatják le gépjárműadójukból, azaz ez nem rak többletterhet a német fogyasztókra, és ezáltal fenntartja az állampolgárságon alapuló közvetett megkülönböztetést.

A képviselők szerint bármely úthasználatidíj-rendszer, amely állampolgársági alapon közvetlen megkülönböztetést alkalmaz, vagy amely kizárólag a saját állampolgárok számára előnyös adóügyi intézkedésekkel párosul, az az uniós jogszabályokban rögzített megkülönböztetés-mentesség elvének megsértésének minősül.

Az uniós parlament szerint közös uniós keretekre van szükség annak érdekében, hogy az Európai Unión belül következetes, tisztességes úthasználatidíj-rendszerek jöjjenek létre.

Mi lett a kötelezettségszegési eljárással?

Az EP arra is kíváncsi, hogy az uniós bizottság miért függesztette fel a Németországgal szembeni kötelezettségszegési eljárást, és arra szólította fel a bizottságot, hogy tegye közzé a német hatóságok által ismertetett új intézkedések elemzéséről és azok uniós joggal való összeegyeztethetőségéről szóló információkat.


Érthető lenne, csak nem így?

Az Európai Bizottság a német hatóságokkal folytatott tárgyalásait és a bevezetni kívánt útdíjra vonatkozó szabályok módosítását követően tavaly decemberben megállapította, hogy az útdíjra vonatkozó jogszabályi módosítások nem diszkriminatívak, és teljes mértékben összeegyeztethetőek az uniós joggal.

A megegyezés szerint a külföldiek 10 napos, két hónapos, valamint egész éves időszakra vásárolhatnak úthasználati engedély 2,5-20-130 euróért a gépjármű méretétől, károsanyag-kibocsátásától és gépjármű-kategóriától függően.

A tervezett intézkedés szerint a németek számára a jármű nagyságától és környezetbarát voltától függően évente várhatóan mintegy 74 euró terhet jelentene az útdíj. A külföldieknek csak az autópályákon kell fizetniük, a német állampolgároknak a szövetségi autóutakon is.

Németország szerint az útdíj bevezetésének célja az, hogy az országon nagy számban átutazó külföldi autósok is járuljanak hozzá az egyébként mostanáig teljesen ingyenes német autópálya-hálózat fenntartásához.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Szépen korrigált júliusban a lengyel infláció
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 16:48
Lengyelországban tavaly június óta a legalacsonyabb szintre, 3,1 százalékra lassult az éves infláció júliusban a júniusi éves 4,1 százalékról – közölte a lengyel statisztikai hivatal csütörtökön.
Makro / Külgazdaság Mínuszban indítottak az amerikai tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 15:55
Gyengüléssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok csütörtökön.
Makro / Külgazdaság Irigykedhetünk a franciák júliusi inflációs adatára
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 14:36
Franciaországban június után júliusban is 1 százalékos éves inflációt mértek – közölte végleges adatként az Insee francia statisztikai hivatal csütörtökön.
Makro / Külgazdaság Brüsszel jóváhagyta Magyarország 264 millió eurós támogatását
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 14:23
Az Európai Bizottság az uniós állami támogatási szabályok alapján jóváhagyta a 264 millió euró összegű magyar támogatási intézkedést a Sunwoda Automotive Energy Technology Kft. nyíregyházi beruházásához – közölte csütörtökön a brüsszeli testület.
Makro / Külgazdaság Bod Péter Ákos: Bárki nyer jövőre, folytatnia kell a megszorításokat
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. augusztus 14. 10:02
Lapunk állandó szerzője, a volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár az augusztus 13-ai élő műsorunk vendége volt. A Klasszis Klub Live 5. évfolyamának 81. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Elfoszló remények: az ipari termelés zuhanórepülésben
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 08:46
2025 júniusában az ipari termelés volumene 4,9 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. A munkanaphatástól megtisztított index megegyezik a kiigazítatlannal. A feldolgozóipari alágak többségében visszaesés következett be. A szezonálisan és munkanappal kiigazított adatok alapján az ipari kibocsátás 1,2 százalékkal kisebb volt a 2025. májusinál.
Makro / Külgazdaság Kína megorrolt Európára, itt vannak a következmények
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 13:59
Válaszlépések a szankciók miatt.
Makro / Külgazdaság Bajok lehetnek az egyik legfontosabb statisztikával
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 12:56
Jelentős változtatást javasolt a Munkaügyi Statisztikai Hivatal (BLS) új potenciális vezetője, E.J. Antoni. 
Makro / Külgazdaság Trump nem bír magával: most egy elemzőre szállt rá
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 12:32
Most a Goldman Sachs vezető elemzőjének eltávolítását követeli Trump.
Makro / Külgazdaság Elkerülhetetlenek a megszorítások a választások után? Ma délután Klasszis Klub Live Bod Péter Ákossal
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 09:03
Lapunk állandó szerzője, a volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár 15 óra 30-tól élőben válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG