3p
Egyre nagyobb a vita a németországi útdíjrendszer körül, tesszük hozzá, jogosan.
MTI Fotó: Kovács Attila

Annak ellenére, hogy az Európai Bizottság elfogadta a jogszabályi változtatásokat, a német útdíjrendszer az állampolgárságon alapuló megkülönböztetés miatt továbbra is az uniós jog megsértésének minősül - közölték állásfoglalásukban az Európai Parlament (EP) képviselői.

Igazából a németeknek ingyen lenne?

A jelenleg is érvényes tervezet szerint a bevezetni kívánt útdíj árát csak a német autósok vonhatják le gépjárműadójukból, azaz ez nem rak többletterhet a német fogyasztókra, és ezáltal fenntartja az állampolgárságon alapuló közvetett megkülönböztetést.

A képviselők szerint bármely úthasználatidíj-rendszer, amely állampolgársági alapon közvetlen megkülönböztetést alkalmaz, vagy amely kizárólag a saját állampolgárok számára előnyös adóügyi intézkedésekkel párosul, az az uniós jogszabályokban rögzített megkülönböztetés-mentesség elvének megsértésének minősül.

Az uniós parlament szerint közös uniós keretekre van szükség annak érdekében, hogy az Európai Unión belül következetes, tisztességes úthasználatidíj-rendszerek jöjjenek létre.

Mi lett a kötelezettségszegési eljárással?

Az EP arra is kíváncsi, hogy az uniós bizottság miért függesztette fel a Németországgal szembeni kötelezettségszegési eljárást, és arra szólította fel a bizottságot, hogy tegye közzé a német hatóságok által ismertetett új intézkedések elemzéséről és azok uniós joggal való összeegyeztethetőségéről szóló információkat.


Érthető lenne, csak nem így?

Az Európai Bizottság a német hatóságokkal folytatott tárgyalásait és a bevezetni kívánt útdíjra vonatkozó szabályok módosítását követően tavaly decemberben megállapította, hogy az útdíjra vonatkozó jogszabályi módosítások nem diszkriminatívak, és teljes mértékben összeegyeztethetőek az uniós joggal.

A megegyezés szerint a külföldiek 10 napos, két hónapos, valamint egész éves időszakra vásárolhatnak úthasználati engedély 2,5-20-130 euróért a gépjármű méretétől, károsanyag-kibocsátásától és gépjármű-kategóriától függően.

A tervezett intézkedés szerint a németek számára a jármű nagyságától és környezetbarát voltától függően évente várhatóan mintegy 74 euró terhet jelentene az útdíj. A külföldieknek csak az autópályákon kell fizetniük, a német állampolgároknak a szövetségi autóutakon is.

Németország szerint az útdíj bevezetésének célja az, hogy az országon nagy számban átutazó külföldi autósok is járuljanak hozzá az egyébként mostanáig teljesen ingyenes német autópálya-hálózat fenntartásához.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Hszi Csin-ping nevethet a markába – döbbenetesen olcsón veszi Kína az orosz gázt és olajat
Privátbankár.hu | 2025. január 13. 12:24
Tovább emelkedett a kínai gáz- és olajimport Oroszországból, de a számla nem sokkal lett magasabb.
Makro / Külgazdaság Újabb gyomros érkezik a benzinkutakon kedden
Privátbankár.hu | 2025. január 13. 10:14
Tovább drágul az egyik üzemanyagfajta.
Makro / Külgazdaság Csak azt a sok meg nem született gyermeket sajnálja a professzor, akinek az intézetét államosították
Csabai Károly | 2025. január 11. 13:41
Ezt is mondta többek között Dr. Kaáli Nagy Géza a Klasszis Klubban. Az elsőként államosított Kaáli Intézetek alapítójával és vezetőjével – aki ma már a dörgicsei Kaáli Autó-Motor Múzeum büszke tulajdonosa – való beszélgetés több szempontból is aktuális volt. 2024 úgy telt el, hogy számtalan alkalommal kongatta a vészharangot nyílt leveleiben, amelyekben a hazai meddőségi szektor égető problémáira hívta fel a figyelmet. Donald Trumpról meg azért beszélgettünk a január 20-ai beiktatása apropóján, mert a professzor ötven évig élt az Egyesült Államokban, és személyesen is ismeri a régi-új amerikai elnököt. Természetesen a dörgicsei Kaáli Auto-Motor Múzeumról is szót ejtettünk, amely hihetetlen kincseket rejt, és kis idő alatt Magyarország egyik legfelkapottabb múzeuma lett. Az ötödik évfolyamban járó Klasszis Klub Live 67. adását most vissza-, illetve megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja. 
Makro / Külgazdaság Európa hamarosan nagyon rossz híreket kaphat
Privátbankár.hu | 2025. január 11. 10:58
Hamarosan megszólal az IMF.
Makro / Külgazdaság Rossz hírt kapott a magyar kormány Németországból
Privátbankár.hu | 2025. január 10. 13:46
Nőtt a bejelentett csődök száma tavaly Németországban a német szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis pénteken publikált jelentése alapján.
Makro / Külgazdaság Ez lehet Joe Bidenék utolsó intézkedése
Privátbankár.hu | 2025. január 10. 11:18
Keresztbe tennének az Egyesült Államok ellenfeleinek, ám az egyik techcég hevesen tiltakozik.
Makro / Külgazdaság Matolcsy György még a távozása után is fog kísérteni?
Privátbankár.hu | 2025. január 10. 11:02
A jelenlegi jegybankelnök regnálása idején az MNB monetáris tanácsába került személyek az utódja, Varga Mihály munkába állása után még másfél hónapig többségben maradnak.
Makro / Külgazdaság Megszólaltak Amerikában, de mit szól majd ehhez Matolcsy György és Varga Mihály?
Privátbankár.hu | 2025. január 10. 10:29
Elhúzódhat a kamatvágás a tengerentúlon, ez pedig nem jó hír a magyar jegybanknak sem.
Makro / Külgazdaság Érdemes még pénteken teletankolni az autót, mutatjuk, miért!
Privátbankár.hu | 2025. január 10. 09:54
Szombaton ismét új árakkal találkozhatunk a benzinkutakon.
Makro / Külgazdaság Robert Fico fenyeget: lépnek, ha nem lesz megoldás a gáztranzitra
Privátbankár.hu | 2025. január 9. 17:31
Szlovákia az uniós döntéshozatalban is vétózhat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG