Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Intenzív propagandaháborút folytat a népi Kína a hongkongi elégedetlenkedőkkel szemben. Az ötvenes években már jól kitalált pártzsargon is új erőre kapott az új média eszközeinek felhasználásával, így ma jóval szélesebb körben terjednek az így generált és közreadott tartalmak, mint amikor még csak a hagyományos csatornák álltak rendelkezésre.

Hirtelen felindulásból, önkéntes alapon

Miután kitörtek Hongkongban a kormányellenes tüntetések, Mack Chen, egy az Egyesült Államokban posztgraduális tanulmányait folytató kínai diák azon háborodott fel, hogy a nyugati média mennyire torzan és elfogultan számol be az eseményekről. Hirtelen felindulásában azonnal posztolni is kezdett a különféle social media platformokon, hazafias érzelmekkel teli üzenetek tucatjait küldözgetve Twitterén és Instagramján Peking politikáját védve.

Chen úgy véli, hogy a hozzá hasonló gondolkodásúak hangja nincs kellő mértékben képviseltetve se a hongkongi, se pedig a nyugati médiában, ezért is döntöttek úgy, hogy a saját kezükbe veszik a tájékoztatás ügyét. A nyugtalanság fokozódásával párhuzamosan Chen és a hasonló elveket valló kínai fiatalok egyértelmű bátorítást kaptak a kínai kommunista kormányzattól akcióik folytatásához.

Kína most kényszerül talán a legnagyobb politikai kihívással szembesülni az 1989-es Tienanmen téri felkelés óta, ráadásul most már az online térben is zajlik a küzdelem; a hongkongi elégedetlenkedők felhasználva a telekommunikáció legújabb vívmányait kreatív és egyedi tartalmak tucatjaival árasztják el gyakorlatilag az egész világot, érzelmi azonosulást váltva ki sokakban.

A kommunista Kína is a jól bevált recepthez folyamodott: egy rendkívül agresszív és időben is hosszan tartó propagandakampányt indított, melyben a hongkongi utcákat milliószámra elözönlő tüntetőket erőszakos és szélsőséges elemeknek állítja be, akiket ráadásul külföldi hatalmak pénzelnek. Mindehhez pedig Kína is a legmodernebb telekommunikációs lehetőségekkel él – írja terjedelmes összeállításában a Financial Times internetes kiadása.

Nyílt támogatás a hivatalos Kína részéről

Kína, ahogy érzékelte a spontán kezdeményezésekben rejlő lehetőséget, az állami médián keresztül azonnal felhívást tett közzé, csatlakozásra hívva a Chen-hez hasonló fiatalokat, legyenek egyfajta on-line hadserege a népi Kínának a hongkongi elégedetlenkedőkkel szemben.  A rendhagyó megkeresésre két csoport azonnal válaszolt is.

Egyikőjük, a ’Fangirls’ egy főleg fiatal lányokból álló közösség, az on-line térben ők elsősorban kedvenc színészeikért és pop-idoljaikért lelkesednek. Legalábbis mostanáig. Létrehoztak ugyanis egy új bálványt, melyet a „jóképű idősebb testvér, Kína”-nak neveztek el. A másik, a magukat ’Diba’ néven azonosító, nacionalista beállítottságú csoport, ők gyalázkodó és igencsak agresszív üzenetekkel és mémekkel szokták személyükben is támadni azon honfitársaikat, akikről úgy tartják, hogy a népi Kína ellenségei.

A kínai állami média, a lapok és a Kínai Kommunista Ifjúsági Szövetség (a helyi KISZ) is arra bátorítja az önként szerveződő internetes csoportokat, a külföldön tanuló kínai diákokat, és mindenkit, akik szorosan kötődnek az anyaországhoz és Hongkonghoz, hogy egyesüljenek a patrióta érzelemben és védjék meg a városállamot a nemtelen támadásoktól.

Gang Qiang, a kínai állami televízió, a CCTV műsorvezetője az egyik esti hírműsorban ezt expressis verbis ki is mondta.

A kínai állami propaganda működtetői most minden eszközt hajlandók felhasználni ebben a küzdelemben, ezért minden lehetőséget, önkéntes felajánlkozást szívesen vesznek és elfogadnak, bármely csoporttól jöjjön is az – mondja Fang Kecheng,  a hongkongi Kínai Egyetem (Chinese University of Hong Kong) professzora.

Az igazi újdonság azonban mégis csak az, teszi hozzá, hogy ezek a csoportok (így a Fangirls, vagy a Diba) hivatalos elismerésben és támogatásban részesülnek a Kínai Kommunista Párt köreitől is.

Újraéled a régi pártzsargon is

A csoportok egyes tagjai ugyanakkor tartanak attól, hogy a hivatalos Kína csak használni, a rosszabb szcenárió szerint pedig kihasználni akarja őket; Samantha Zou, a Fangirls egyik tagja ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy korábban elítélő módon viszonyultak hozzájuk a kínai szervek és a média, most pedig egyértelműen bátorítják a tevékenységüket. Túl nagy a kontraszt a kettő között, hogy őszinte legyen a mostani hozzáállás – tette hozzá.

A külföldön tanuló kínai diákokat a kínai állami média egyértelműen arra ösztönzi, hogy Londontól Sydney-ig tömegesen vonuljanak utcára, lehetőséget teremtve arra, hogy a hírműsorokba bekerülhessenek. Természetesen olyanfajta tálalásban, ami aztán a kínai párt ízlését tükrözik.

Nyílt szini együttműködés van az állami tévé, a CCTV és egyes népszerű kínai videó-alkalmazások között; ilyen például a Kuaishou, amely pár napon belül 20 millió követőt gyűjtött be ezen a módon.A régimódi pártpropaganda – telve gyűlölettel a hongkongi tüntetésekkel kapcsolatban – is új erőre kapott az új média eszközeinek felhasználásával és jóval szélesebb körben terjednek az így generált és közreadott tartalmak, mint korábban, amikor csak a hagyományos csatornák álltak rendelkezésre – mondja David Bandurski, a hongkongi egyetem médiával foglalkozó munkatársa.

Ez pedig még a korábbi médiafogyasztási szokásokat is radikálisan átalakítja.

Vírusvideók, fenyegető hangvételű szerkesztőségi cikkek

A kínai propaganda előszeretettel használ föl pop-kulturális mintákat és toposzokat alkotásaiban, az elkészült videókat pedig a YouTube-ra töltik fel.

Készült például egy rövid filmecske, amelyben az amerikai demokrácia képmutató magatartását figurázza ki.

A CCTV pedig egy olyan videoklipet készített, amelyben azt láthatjuk, híres hongkongi filmrészletek felhasználásával, hogyan is nézne ki, ha a kínai Népfelszabadító Hadsereg rendet tenne az egyébként most is a Kínai Népköztársaság felügyelete alá tartozó Hongkongban.

Habár a hivatalos Kína előszeretettel alkalmazza ma már az új média számos eszközét propagandája célba juttatására, azért a hagyományos csatornákat sem veti meg. A nyomtatott People’s Daily például július óta minden nap a lap első oldalán terjedelmes szerkesztőségi cikkben szólítja meg a hongkongi tiltakozókat, jobb belátásra próbálva bírni őket.

Ezekben az írásokban egy rendkívül átpolitizált nyelv jelenik meg, amelyek emlékeztetnek a Mao Ce-tung idejében használt szófordulatokra; a hongkongi tüntetőket szeparatistáknak és külföldi hatalmak ügynökeinek titulálják.

A kínai állami média fizet azért, hogy az általa előállított tartalmakat a Twitteren, a Facebookon és a YouTube-on terjesszék Hongkongban, holott ezek a platformok – tudvalevőleg – a kínai anyaországban nem érhetőek el. A pekingi külügyminisztérium pedig 3,4 millió jüant folyósított az erősen nacionalista Global Times-nak, hogy figyelemmel kísérje mi is jelenik meg Kínával kapcsolatban a nyugati médiában.

A nagy nyugati közösségi médiacégek is léptek

A Recorded Future, egy kiberbiztonsággal foglalkozó cég legfrissebb kutatása szerint júliusban és augusztusban jelentősen megszaporodtak azok az angol nyelvű kínai állami sajtóközlemények, amelyek a tüntetők cselekedeteit egyértelműen elítélik, míg a hongkongi kormány politikáját támogatják.

Augusztusban a Twitter megtiltotta az „államilag ellenőrzött média”, köztük a kínai média hirdetéseinek megjelenését a platformon, míg a YouTube kezdeményezte ezeknek a tartalmaknak az egyértelmű megjelölését webhelyén.

A Twitter azt is bejelentette, hogy 936 fiókot felfüggesztett azért, mert „szándékosan és kifejezetten megpróbáltak zavart keltő üzeneteket terjeszteni Hongkongban”, és további 200 ezer spam-fiókot azonosított be, amelyek kínai állami propaganda kampányhoz köthetők.

A YouTube és a Facebook is hasonló lépéseket tett. A kínai válasz sem váratott sokáig magára. Az állami médiában és Kína által támogatott közösségi platformokon azonnal megjelentek azok a kommentárok, amelyek – a szokásos módon – a nyugati média cenzúrájáról harsogtak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, Darvas Zsolt, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, cikkenként nagyjából 10 forintért, havonta és laponként 745 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz januárban, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 372 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Makro / Külgazdaság 25 százalékkal ugrott meg az új fertőzöttek heti száma Romániában
MTI | 2021. február 28. 15:39
Több mint ezren szorulnak intenzív ellátásra az országban a koronavírus miatt.
Makro / Külgazdaság Újra nő a fertőzési ráta Izraelben
MTI | 2021. február 28. 14:37
Ez lelassíthatja a tervezett nyitást az országban.
Makro / Külgazdaság Biden kemény kézzel osztja újra a kártyákat a Közel-Keleten
Káncz Csaba | 2021. február 28. 13:31
A Fehér Ház a jövőben kerüli a közvetlen kapcsolatokat a koronaherceggel, de nem destabilizálja a kétoldalú kapcsolatokat azzal a szövetségesével, amelynek területén 5 katonai bázist működtet. A Szíriára mért légicsapás pár nappal azután jött, hogy az orosz és az iráni haditengerészet befejezte közös gyakorlatát az Indiai-óceánon. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor megkapta a koronavírus elleni oltást
Privátbankár.hu | 2021. február 28. 11:06
A Sinopharm szerével vakcinázták.
Makro / Külgazdaság Elhunyt itthon 72 koronavírusos beteg
Privátbankár.hu | 2021. február 28. 10:41
Közel ötezer új fertőzöttet azonosítottak.
Makro / Külgazdaság Szomorú, mi történik Csehországban
MTI | 2021. február 27. 18:53
Túllépte már a húszezret a koronavírus-járvány halálos áldozatainak száma Csehországban, ahol az első fertőzést majdnem egy éve, tavaly március elsején mutatták ki a laboratóriumok. Az utóbbi hét napban a halottak száma megközelítette az ezret - derült ki a cseh egészségügyi minisztérium honlapján szombaton közzétett kimutatásokból.
Makro / Külgazdaság Szardínián már megvan az, amire mi csak vágyunk
MTI | 2021. február 27. 18:16
Szardínia szigetén március elsejétől újraindul az élet, megnyitják a vendéglátóhelyeket, kizárólag a maszk viselete és a távolságtartás lesz kötelező, miután a kedvező adatok miatt úgynevezett fehér színű besorolást kapott a terület - közölte szombaton az olasz egészségügyi minisztérium.
Makro / Külgazdaság Sorozatos földrengések rázták meg az északi szigetországot
MTI | 2021. február 27. 17:07
Összesen több mint hatezer kisebb földmozgást észleltek az elmúlt napokban Izlandon - jelentette a Vedurstofa meteorológiai szolgálat egy szombat reggeli 5,2-es fokozatú rengés után.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor megfogadja az országos tisztifőorvos tanácsát
Privátbankár.hu | 2021. február 27. 12:53
Magyarországon ismételten intenzíven felfutó szakaszba került a koronavírus-járvány, ezért az oltások segítségével minél előbb ki kell alakítani a lakosság védettségét - hívta fel a figyelmet Müller Cecília országos tisztifőorvos.
Makro / Külgazdaság Hétfőtől már így vásárolhat hűtőt, mosógépet
Privátbankár.hu | 2021. február 27. 12:04
Hétfőtől a fogyasztók új energiacímkékkel találkozhatnak a műszaki boltok egyes termékein és a webáruházak termékismertetőiben. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) fogyasztóvédelmi szakemberei összegyűjtötték az új energiacímkékkel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.
hírlevél