BUX
35 148.51
-0.53%
-187.00
OTP
10 810.00
-1.28%
-140.00
MOL
1 797.00
+0.17%
+3.00
RICHTER
6 480.00
+0.00%
+0.00
MTELEKOM
382.00
-0.78%
-3.00
 
2019. szeptember 9. 20:20

Intenzív propagandaháborút folytat a népi Kína a hongkongi elégedetlenkedőkkel szemben. Az ötvenes években már jól kitalált pártzsargon is új erőre kapott az új média eszközeinek felhasználásával, így ma jóval szélesebb körben terjednek az így generált és közreadott tartalmak, mint amikor még csak a hagyományos csatornák álltak rendelkezésre.

Hirtelen felindulásból, önkéntes alapon

Miután kitörtek Hongkongban a kormányellenes tüntetések, Mack Chen, egy az Egyesült Államokban posztgraduális tanulmányait folytató kínai diák azon háborodott fel, hogy a nyugati média mennyire torzan és elfogultan számol be az eseményekről. Hirtelen felindulásában azonnal posztolni is kezdett a különféle social media platformokon, hazafias érzelmekkel teli üzenetek tucatjait küldözgetve Twitterén és Instagramján Peking politikáját védve.

Chen úgy véli, hogy a hozzá hasonló gondolkodásúak hangja nincs kellő mértékben képviseltetve se a hongkongi, se pedig a nyugati médiában, ezért is döntöttek úgy, hogy a saját kezükbe veszik a tájékoztatás ügyét. A nyugtalanság fokozódásával párhuzamosan Chen és a hasonló elveket valló kínai fiatalok egyértelmű bátorítást kaptak a kínai kommunista kormányzattól akcióik folytatásához.

Kína most kényszerül talán a legnagyobb politikai kihívással szembesülni az 1989-es Tienanmen téri felkelés óta, ráadásul most már az online térben is zajlik a küzdelem; a hongkongi elégedetlenkedők felhasználva a telekommunikáció legújabb vívmányait kreatív és egyedi tartalmak tucatjaival árasztják el gyakorlatilag az egész világot, érzelmi azonosulást váltva ki sokakban.

A kommunista Kína is a jól bevált recepthez folyamodott: egy rendkívül agresszív és időben is hosszan tartó propagandakampányt indított, melyben a hongkongi utcákat milliószámra elözönlő tüntetőket erőszakos és szélsőséges elemeknek állítja be, akiket ráadásul külföldi hatalmak pénzelnek. Mindehhez pedig Kína is a legmodernebb telekommunikációs lehetőségekkel él – írja terjedelmes összeállításában a Financial Times internetes kiadása.

Nyílt támogatás a hivatalos Kína részéről

Kína, ahogy érzékelte a spontán kezdeményezésekben rejlő lehetőséget, az állami médián keresztül azonnal felhívást tett közzé, csatlakozásra hívva a Chen-hez hasonló fiatalokat, legyenek egyfajta on-line hadserege a népi Kínának a hongkongi elégedetlenkedőkkel szemben.  A rendhagyó megkeresésre két csoport azonnal válaszolt is.

Egyikőjük, a ’Fangirls’ egy főleg fiatal lányokból álló közösség, az on-line térben ők elsősorban kedvenc színészeikért és pop-idoljaikért lelkesednek. Legalábbis mostanáig. Létrehoztak ugyanis egy új bálványt, melyet a „jóképű idősebb testvér, Kína”-nak neveztek el. A másik, a magukat ’Diba’ néven azonosító, nacionalista beállítottságú csoport, ők gyalázkodó és igencsak agresszív üzenetekkel és mémekkel szokták személyükben is támadni azon honfitársaikat, akikről úgy tartják, hogy a népi Kína ellenségei.

A kínai állami média, a lapok és a Kínai Kommunista Ifjúsági Szövetség (a helyi KISZ) is arra bátorítja az önként szerveződő internetes csoportokat, a külföldön tanuló kínai diákokat, és mindenkit, akik szorosan kötődnek az anyaországhoz és Hongkonghoz, hogy egyesüljenek a patrióta érzelemben és védjék meg a városállamot a nemtelen támadásoktól.

Gang Qiang, a kínai állami televízió, a CCTV műsorvezetője az egyik esti hírműsorban ezt expressis verbis ki is mondta.

A kínai állami propaganda működtetői most minden eszközt hajlandók felhasználni ebben a küzdelemben, ezért minden lehetőséget, önkéntes felajánlkozást szívesen vesznek és elfogadnak, bármely csoporttól jöjjön is az – mondja Fang Kecheng,  a hongkongi Kínai Egyetem (Chinese University of Hong Kong) professzora.

Az igazi újdonság azonban mégis csak az, teszi hozzá, hogy ezek a csoportok (így a Fangirls, vagy a Diba) hivatalos elismerésben és támogatásban részesülnek a Kínai Kommunista Párt köreitől is.

Újraéled a régi pártzsargon is

A csoportok egyes tagjai ugyanakkor tartanak attól, hogy a hivatalos Kína csak használni, a rosszabb szcenárió szerint pedig kihasználni akarja őket; Samantha Zou, a Fangirls egyik tagja ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy korábban elítélő módon viszonyultak hozzájuk a kínai szervek és a média, most pedig egyértelműen bátorítják a tevékenységüket. Túl nagy a kontraszt a kettő között, hogy őszinte legyen a mostani hozzáállás – tette hozzá.

A külföldön tanuló kínai diákokat a kínai állami média egyértelműen arra ösztönzi, hogy Londontól Sydney-ig tömegesen vonuljanak utcára, lehetőséget teremtve arra, hogy a hírműsorokba bekerülhessenek. Természetesen olyanfajta tálalásban, ami aztán a kínai párt ízlését tükrözik.

Nyílt szini együttműködés van az állami tévé, a CCTV és egyes népszerű kínai videó-alkalmazások között; ilyen például a Kuaishou, amely pár napon belül 20 millió követőt gyűjtött be ezen a módon.A régimódi pártpropaganda – telve gyűlölettel a hongkongi tüntetésekkel kapcsolatban – is új erőre kapott az új média eszközeinek felhasználásával és jóval szélesebb körben terjednek az így generált és közreadott tartalmak, mint korábban, amikor csak a hagyományos csatornák álltak rendelkezésre – mondja David Bandurski, a hongkongi egyetem médiával foglalkozó munkatársa.

Ez pedig még a korábbi médiafogyasztási szokásokat is radikálisan átalakítja.

Vírusvideók, fenyegető hangvételű szerkesztőségi cikkek

A kínai propaganda előszeretettel használ föl pop-kulturális mintákat és toposzokat alkotásaiban, az elkészült videókat pedig a YouTube-ra töltik fel.

Készült például egy rövid filmecske, amelyben az amerikai demokrácia képmutató magatartását figurázza ki.

A CCTV pedig egy olyan videoklipet készített, amelyben azt láthatjuk, híres hongkongi filmrészletek felhasználásával, hogyan is nézne ki, ha a kínai Népfelszabadító Hadsereg rendet tenne az egyébként most is a Kínai Népköztársaság felügyelete alá tartozó Hongkongban.

Habár a hivatalos Kína előszeretettel alkalmazza ma már az új média számos eszközét propagandája célba juttatására, azért a hagyományos csatornákat sem veti meg. A nyomtatott People’s Daily például július óta minden nap a lap első oldalán terjedelmes szerkesztőségi cikkben szólítja meg a hongkongi tiltakozókat, jobb belátásra próbálva bírni őket.

Ezekben az írásokban egy rendkívül átpolitizált nyelv jelenik meg, amelyek emlékeztetnek a Mao Ce-tung idejében használt szófordulatokra; a hongkongi tüntetőket szeparatistáknak és külföldi hatalmak ügynökeinek titulálják.

A kínai állami média fizet azért, hogy az általa előállított tartalmakat a Twitteren, a Facebookon és a YouTube-on terjesszék Hongkongban, holott ezek a platformok – tudvalevőleg – a kínai anyaországban nem érhetőek el. A pekingi külügyminisztérium pedig 3,4 millió jüant folyósított az erősen nacionalista Global Times-nak, hogy figyelemmel kísérje mi is jelenik meg Kínával kapcsolatban a nyugati médiában.

A nagy nyugati közösségi médiacégek is léptek

A Recorded Future, egy kiberbiztonsággal foglalkozó cég legfrissebb kutatása szerint júliusban és augusztusban jelentősen megszaporodtak azok az angol nyelvű kínai állami sajtóközlemények, amelyek a tüntetők cselekedeteit egyértelműen elítélik, míg a hongkongi kormány politikáját támogatják.

Augusztusban a Twitter megtiltotta az „államilag ellenőrzött média”, köztük a kínai média hirdetéseinek megjelenését a platformon, míg a YouTube kezdeményezte ezeknek a tartalmaknak az egyértelmű megjelölését webhelyén.

A Twitter azt is bejelentette, hogy 936 fiókot felfüggesztett azért, mert „szándékosan és kifejezetten megpróbáltak zavart keltő üzeneteket terjeszteni Hongkongban”, és további 200 ezer spam-fiókot azonosított be, amelyek kínai állami propaganda kampányhoz köthetők.

A YouTube és a Facebook is hasonló lépéseket tett. A kínai válasz sem váratott sokáig magára. Az állami médiában és Kína által támogatott közösségi platformokon azonnal megjelentek azok a kommentárok, amelyek – a szokásos módon – a nyugati média cenzúrájáról harsogtak.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.


Makro / Külgazdaság Három hónap koronavírus: 19,1 százalékos GDP-zuhanás a briteknél
MTI | 2020. július 14. 12:08
Március elejétől május végéig.
Makro / Külgazdaság Megindult a csiki-csuki: ismét szigorítanak az USA-ban a vírus miatt
Wéber Balázs | 2020. július 14. 09:31
Kaliforniában be kell zárni a bárokat, múzeumokat és az éttermek benti részét a koronavírus-fertőzések növekvő száma miatt. Floridában viszont szombaton kinyitottak egy Disney Parkot. A járvány alatt 5,4 millió amerikai vesztette el egészségbiztosítását, globálisan pedig mintegy százmillióval nőhet az éhezők száma.
Makro / Külgazdaság Így esett hasra a magyar ipar
Privátbankár.hu | 2020. július 14. 09:01
Májusában az ipari termelés volumene 30,7 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbi, magas bázistól.
Makro / Külgazdaság Váratlan cseh fordulat: a fegyvertartás mellé állt a kormány
MTI | 2020. július 14. 08:05
Alkotmányos joggá tennék a fegyveres önvédelemet és védelmet.
Makro / Külgazdaság Óvatos becslések szerint is 83-132 millió ember jut éhinségre a koronavírus miatt
MTI | 2020. július 14. 07:51
Persze az emberek nem csak a pandémia miatt éheznek, tavaly anélkül is 690 millió fő szenvedett súlyos alultápláltságtól.
Makro / Külgazdaság Megemelik az egészségügyi dolgozók bérét Franciaországban
Privátbankár.hu / MTI | 2020. július 14. 06:51
Hét hétig tartó tárgyalások és több tüntetés után aláírták a kormány és a szakszervezetek megállapodását.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor bravózott – tovább erősödött a nagy szövetséges
Wéber Balázs | 2020. július 13. 17:16
Andrzej Duda szűk győzelmével jól jár a lengyel kormánypárt, amely most három évig szinte azt csinál, amit akar. És jól jár az Orbán-kormány is, hiszen egyik legfontosabb politikai szövetségese lett még erősebb.
Makro / Külgazdaság Orbán Dudának: kritikus fontosságú volt a győzelme
MTI | 2020. július 13. 15:35
"A magyar-lengyel barátság a közép-európai összefogás motorja és az európai politika meghatározó tényezője" - írta még a miniszterelnök a lengyel választás eredménye apropóján Dudának küldött levelében.
Makro / Külgazdaság Csúcson az új koronavírus-fertőzések száma, kötelező a maszk az üdülőszigeteken
Wéber Balázs | 2020. július 13. 13:01
Globálisan soha nem regisztráltak még annyi új koronavírus-fertőzöttet, mint tegnap. Az amerikai kontinensen a legsúlyosabb helyzet, de egyes európai országokban is növekszik az új esetek száma. Mallorcán és Ibizán kötelezővé tették a maszkviselést, a sportolást és a strandolást kivéve.
Makro / Külgazdaság Itt a bizonyíték, miért pesszimistább a PM az MNB-nél
Privátbankár.hu | 2020. július 13. 10:41
Varga Mihály pénzügyminiszter a Facebook-oldalán tette közzé, hogy a Pénzügyminisztérium (PM) napokban létrehozott ú,j Heti Gazdasági Indexe (HGI) szerint a második negyedévben 9,9 százalékkal csökkenhetett a magyar gazdaság teljesítménye az előző évhez képest.
hírlevél