4p
Mindenütt az elektromos, önvezető autókról beszélnek, egyesek már az olajipart is temetik, és úgy vélik, évek múlva nem lesz szükség fosszilis tüzelőanyagokra. De van olyan vélemény is, amely szerint nem eszik ilyen forrón, a fejlődés lassabb lehet. A fogyasztók ugyanis nem ezt akarják.

Politikusok, mérnökök és állítólagos szakértők naphosszat azt szajkózzák, hogy a jövő autója elektromos lesz, önvezető, és folyamatosan csatlakozik az internetre. Az N-tv.de cikke szerint azonban sok tévhit van az autóipar körül, amelyeket ne árt eloszlatni.

1. A dízelnek vége

A vásárlók az előnyei miatt a Volkswagennél kipattant dízelbotrány ellenére sem fordítottak hátat a dízelnek. Egyébként a Volkswagen sem ment tönkre a dízelbotrányba, ahogy sokan tartottak tőle. (Bár az ügynek még nincs vége, számos per még csak most indul – a szerk.)

A dízel végső soron még mindig takarékosabb és környezetkímélőbb, mint a benzines motor.

2. Az automata autók biztonságosabbak és kényelmesebbek

Egyelőre úgy néz ki, hogy az önvezető vagy automata autókban is szükség van a vezetőkre, akiknek teljes figyelmét le kell kösse a közlekedés követése. Sőt, ez még stresszesebb is lehet, mint a normál autóvezetés.

A cikk szerint számos eddigi technikai innováció, például a különböző detektorok és digitális asszisztensek sokat könnyítettek az autóvezetésen. Az autóipar folyamatosan fejlődik, az 1970-es 21 ezerről 2015-re 3490-re csökkent a közlekedésben elhunytak száma Németországban, miközben az eurók száma megháromszorozódott. De ha egy rendszer csak még több stresszt vagy kényelmetlenséget okoz, a vevők nem fogják megvenni.

Ráadásul az összes közlekedési szabály betartása miatt az automata autó lassabb és unalmasabb lesz. A szerző szerint az emberi szem jobban működik, mint a szenzorok, és az automata autó veszélyesebb is lehet, mint a hagyományos.

3. A fogyasztók elektromos autót akarnak

Valóban, a fogyasztók elektromos, esetleg hibrid járművet szeretnének, de olyat, amelyik öt perc alatt megtankolható, feltölthető, és utána 1000 kilométert is meg tud tenni egyhuzamban. Ráadásul bármikor rendelkezésünkre áll (az elem nem merül le a garázsban), és nem kerül többe, mint a robbanómotoros járművek. Ettől az iparág azonban még nagyon messze van.

Ezen kívül a fogyasztókat az is zavarja, hogy nincs elég töltőállomás, magasak az akkumulátorok cseréjének költségei, vagy hogy nincs piacuk a használt modelleknek. Mindezek miatt a német kormány által bevezetett támogatás (4000 euró) ellenére is alig veszik az elektromos járműveket.

4. Németországnak akkumulátor-gyárra van szüksége

Felmerült, hogy Németországnak saját akkumulátor-gyárra van szüksége. A szerző szerint akkor kell felépíteni egy termelő üzemet, ha van kereslet a termékre, ez azonban még nem áll fenn. A szükséges akkukat egyelőre meg lehet vásárolni a Teslától vagy ázsiai gyártóktól.

5. A digitalizálás munkahelyeket teremt

Sokszor azt mondják, hogy az automata rendszerek, bár munkahelyeket szüntetnek meg, új szakmákat, új munkahelyeket is fognak teremteni. Úgy látszik, hogy ez nem teljesen kiegyenlített, az OECD becslései szerint rengeteg munkahely szűnhet meg az automatizálás miatt, főleg a szegény feltörekvő országokban. Németországban az autóipari munkahelyek 30 százaléka is megszűnhet, 100-150 ezer állás.

6. Az olaj ára esni fog

Sokan azt gondolják, hogy az olaj iránti kereslet esni fog a jövőben az elektromos autók terjedése miatt, ezért az olaj ára esni fog. A Business Insider szerint viszont egy legendás árupiaci befektető, Dwight Anderson azt mondja, ennek éppen az ellenkezője várható.

Erre az a magyarázat, hogy a nagy olajkitermelési beruházások, amelyek napi 100-500 ezer hordó olajat adnak, több milliárd dollárba kerülnek. Mivel az olajtársaságok is arra számítanak, hogy az olaj iránti kereslet az elektromos autók miatt csökkenni fog, kevesebb ilyen beruházásba fognak pénzt ölni, így a kínálat alacsony lesz.

Kialakulhat egy olyan időszak ennek az évtizednek a végén, amikor az elektromos autók még nem igazán terjedtek el, az olajkínálat viszont már visszaesett. Ekkor az olajárak megugranak majd, az elektromos autók pedig sokkal versenyképesebbek lesznek a következő évtized közepére. A nagyobb olajtársaságok beruházásai (capex) 65 százalékkal csökkentek a cikk szerint.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nagyon súlyos ára lesz az amerikai kormányzati szektor megbénulásának
Privátbankár.hu | 2025. november 9. 16:47
Megfeleződhet az Egyesült Államok negyedéves gazdasági növekedése a folytatódó kormányzati leállás miatt – jelentette ki Scott Bessent amerikai pénzügyminiszter vasárnap a szövetségi intézmények 40 napja húzódó működési kényszerszünetének hatásairól.
Makro / Külgazdaság Magyar Péter Trumpról és orosz hackerekről is beszélt a Financial Times-nak
Privátbankár.hu | 2025. november 9. 14:10
Interjút közölt a Financial Times vasárnap a Tisza Párt elnökével.
Makro / Külgazdaság Szorítsa magához a pénztárcáját: minden kiderül az áremelkedésről és a szenvedő iparról
Privátbankár.hu | 2025. november 9. 13:34
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) hétfőn az államháztartás központi alrendszerének október végi helyzetéről ad ki gyorsjelentést, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden a fogyasztói árak októberi alakulásáról számol be, csütörtökön az ipar szeptemberi adatainak második becslését, pénteken az építőipar szeptemberi adatait teszi közzé. Mindezek előtt pedig hétfőn kora reggel érkezik a Privátbankár Árkosár legfrissebb elemzése.
Makro / Külgazdaság Tovább nyílik a magyar társadalmi olló, az átlagember egyre többet költ élelmiszerekre
Vámosi Ágoston | 2025. november 9. 12:34
Hiába a reálbér-növekedés, az olló tovább nyílik: a gazdagok egyre gazdagabbak, a szegények egyre szegényebbek. Az viszont a legalsó ötödre és az átlagemberre is igaz, hogy a jövedelme egyre nagyobb részét költi enni- és innivalóra. Tízből négy magyar továbbra sem teheti meg, hogy évente egy hetet nyaraljon, háromnak pedig nincs fedezete egy váratlan kiadásra.
Makro / Külgazdaság Addig küzdöttek Kínában, míg sikerült feltámasztani az inflációt
Privátbankár.hu | 2025. november 9. 11:17
Kínában októberben enyhült a deflációs nyomás: a fogyasztói árak az ünnepi szezonban bővülő keresletnek köszönhetően visszatértek a növekedési pályára, miután korábban az év nagy részében negatív tartományban volt az infláció.
Makro / Külgazdaság Esőerdőbe épített út, méregdrága szállások: kezdődik az ENSZ éves klímacsúcsa
Vámosi Ágoston | 2025. november 9. 06:01
A kezdés előtti napokban foghíjasnak tűnik az ENSZ éves klímacsúcsa: Donald Trump és Hszi Csin-ping sem teszi tiszteletét az esőerdők mellé szervezett konferencián. Az Európai Unió az utolsó pillanatban fogadta el a 2040-es klímacéljait, magyar ellenszavazat mellett. Eközben az ENSZ főtitkára arról beszélt: a 1,5 fokos felmelegedés, és annak pusztító következményei már elkerülhetetlenek.
Makro / Külgazdaság Komoly fegyverbizniszt köthetünk Washingtonnal
Privátbankár.hu | 2025. november 8. 11:31
A magyar-amerikai politikai kapcsolatok megerősödése jó keretet ad a két ország közötti védelmi és katonai együttműködés fejlesztésének, és utat nyit a további védelemipari beruházások előtt is – jelentette ki Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
Makro / Külgazdaság Döntött egy hitelminősítő: jó hírt kapott Izrael
Privátbankár.hu | 2025. november 8. 08:46
Stabilra javította a leminősítés lehetőségére utaló eddigi negatívról Izrael elsőrendű államadós-besorolásainak kilátását az S&P Global Ratings, mindenekelőtt azzal a véleményével indokolva a döntést, hogy a Hamász radikális iszlamista szervezettel kötött tűzszünet enyhítette az Izraelt közvetlenül fenyegető biztonsági kockázatokat.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor elárulta: Trump megadta, amit kért, jön a szankciómentesség
Kollár Dóra | 2025. november 7. 21:31
Sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: van néhány ötletem, hogyan gyakoroljak nyomást Putyinra
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 19:58
Washingtoni látogatása során arról kérdezték a magyar kormányfőt, egyetért-e Trumppal abban hogyan lehetne tárgyalóasztalhoz kényszeríteni Vlagyimir Putyint. Azt mondta, van néhány ötlete, és ezeket meg is osztja Trumppal.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG