Korábbi cikkeinkben írtunk arról, hogy a húszik a Vörös-tengeren indított támadásai a tengeri szállítmányozási díjak emelkedésén keresztül az egész villággazdaságra komoly hatást gyakorolhatnak. Ugyan a húszik akcióinak következtében még egyetlen hajó sem süllyedt el, és szerencsére halálos áldozataik sem voltak, az áremelkedés már így is megdöbbentő.
A Drewry logisztikai tanácsadó cég a tengeri szállítmányozás árait figyelő konténerindexe a 2023. november 30-ai 1382 dollárról január 11-ére - tehát még az amerikai-brit légicsapások előtt utolsó napra - 3072 dollárra emelkedett.
A Sanghajból kiinduló utak esetében jól látható, hogy a Szuezi-csatorna körüli káosz milyen útvonalakon jelent igazi problémát. A legnagyobb emelkedés a Sanghaj-Genoa útvonalon történt, ahol 1300 dollár környékéről 5200 dollár fölé emelkedett egy konténer eljuttatásának díja, Sanghaj és Rotterdam között is hasonló léptékű áremelkedés történt, de jókorát emelkedett a Sanghaj-New York útvona ára is, utóbbi 2500 dollár környékéről 4000 dollár fölé. Ezekhez képest a Sanghaj-Los Angeles útvonal árai egész barátian alakultak, 1900 dollár magasságából "csak" 2800 dollár körülre emelkedtek.
Ezek a számok is mutatják, hogy milyen elképesztő hatással vannak a történtek a világkereskedelemre, és különösen Európa ellátására. Rövid távon valószínűleg a konfliktus eszkalációja, azaz az amerikai-brit bombázások sem fognak javítani a helyzeten, amennyiben nem sikerül döntő és tartós vereséget mérni a húszikra, illetve rávenni őket arra, hogy hagyjanak fel akciókkal.
Az árak még bőven emelkedhetnek tovább is: a világ egyik legnagyobb tengeri szállítmányozó cége, az MSC január második felére már 6700 dollárért kínál egy Kínából az USA keleti partjára induló "fuvart".
Észtország szerdán megkezdte öt bunker kivitelezésének előkészítését az Oroszországgal közös határszakaszon.





