Korábbi cikkeinkben írtunk arról, hogy a húszik a Vörös-tengeren indított támadásai a tengeri szállítmányozási díjak emelkedésén keresztül az egész villággazdaságra komoly hatást gyakorolhatnak. Ugyan a húszik akcióinak következtében még egyetlen hajó sem süllyedt el, és szerencsére halálos áldozataik sem voltak, az áremelkedés már így is megdöbbentő.
A Drewry logisztikai tanácsadó cég a tengeri szállítmányozás árait figyelő konténerindexe a 2023. november 30-ai 1382 dollárról január 11-ére - tehát még az amerikai-brit légicsapások előtt utolsó napra - 3072 dollárra emelkedett.
A Sanghajból kiinduló utak esetében jól látható, hogy a Szuezi-csatorna körüli káosz milyen útvonalakon jelent igazi problémát. A legnagyobb emelkedés a Sanghaj-Genoa útvonalon történt, ahol 1300 dollár környékéről 5200 dollár fölé emelkedett egy konténer eljuttatásának díja, Sanghaj és Rotterdam között is hasonló léptékű áremelkedés történt, de jókorát emelkedett a Sanghaj-New York útvona ára is, utóbbi 2500 dollár környékéről 4000 dollár fölé. Ezekhez képest a Sanghaj-Los Angeles útvonal árai egész barátian alakultak, 1900 dollár magasságából "csak" 2800 dollár körülre emelkedtek.
Ezek a számok is mutatják, hogy milyen elképesztő hatással vannak a történtek a világkereskedelemre, és különösen Európa ellátására. Rövid távon valószínűleg a konfliktus eszkalációja, azaz az amerikai-brit bombázások sem fognak javítani a helyzeten, amennyiben nem sikerül döntő és tartós vereséget mérni a húszikra, illetve rávenni őket arra, hogy hagyjanak fel akciókkal.
Az árak még bőven emelkedhetnek tovább is: a világ egyik legnagyobb tengeri szállítmányozó cége, az MSC január második felére már 6700 dollárért kínál egy Kínából az USA keleti partjára induló "fuvart".