A mérőórák hirtelen nagyobb mennyiségű olaj áramlását jelezték, mint amennyinek át kellene haladnia a vezetéken. A műszaki hiba felderítésekor kiderült, hogy gyerekcumik és gumióvszerek kerültek a csomóponti szakaszba. A különös szennyezést Szollár Domokos, a Mol kommunikációs igazgatója is megerősítette, de közölte, hogy nem kellett leállítani a szállítást.
Az orosz kőolajvezetékeket üzemeltető Transznyeftynél elmondták: tudnak arról, hogy a Barátság kőolajvezeték szerbiai és a magyar elosztó csomópontjában műszaki hibát okoztak a gumiból készült termékek. Valószínűleg a szennyezés valamelyik tranzit-országban: Fehéroroszországban vagy Ukrajnában kerülhetett a rendszerbe az adalékanyagok hozzáadásakor. Állítólag Magyarországról és Szlovákiából jelezték a problémát a Transznyetfynek, és most ezek az országok nem akarnak kőolajat befogadni Ukrajnából.
Az 1964-ben üzembe helyezett Barátság kőolajvezeték a délkelet-oroszországi Szamara várostól szállítja a nyugat-szibériai és Kaszpi-tengeri kőolajat Európába. A fehérorosz Mazir városnál északi és déli ágra válik szét, valamint Ukrajnában is két irányba ágazik. Az egyik Magyarországra, a másik Szlovákiába halad tovább. A Barátság kőolajvezeték naponta egymillió hordó kőolajat továbbít magyar, lengyel, német, cseh és szlovák finomítókba.