5p
Az amerikai elnök pénteken újabb követ vetett az egyébként is háborgó vízbe: 20 százalékos védővámmal fenyegette meg az európai autógyártókat, ami Magyarországot is érzékenyen érintheti. Az első számítások szerint 300 milliárd dolláros kereskedelmi forgalom kerülhet veszélybe, a folyamat (egyelőre beláthatatlan) végén a vásárlók lehetnek a legnagyobb vesztesek.
MTI/AP/Evan Vucci

Védővám-spirálba kerül a világ

Donald Trump már az elnökválasztási kampányban belengette azokat az intézkedéseket, amelyek az amerikai külkereskedelmi deficit jelentős mérsékléséről szóltak - akkor még elsősorban Kína kapcsán vélekedett úgy, hogy az America First mottó jegyében meg kell fékezni a külföldi áruk beáramlását az Egyesült Államokba, így támogatva az amerikai vállalkozásokat. Szakértők már akkor figyelmeztettek arra, hogy a közgazdaságtan nem így működik, a védővámokra védővámokkal fognak válaszolni, az így kialakuló kereskedelmi háborún mindenki csak veszít majd - a nemzetközi résztvevők mellett az árukat és szolgáltatásokat megvásárló fogyasztók is.

A helyzet mostanra valóban eldurvulni látszik: Kína mellett Kanada és az Európai Unió is vastagon belekeveredett az ügybe, ahogy az borítékolható volt, az intézkedések válaszintézkedéseket szülnek, amelyekre tárgyalásos megoldás helyett újabb korlátozásokat lenget be az amerikai elnök, tovább mélyítve a kialakuló válságot. Hiába nevezte Trump felháborítónak és váratlannak, a partnerek sorra jelentik be az amerikai termékeket sújtó importvámokat, így lépett Kína, az Európai Unió és Kanada is, de még India is beszállt: nemrég 20 százalékos importvámot jelentett be az amerikai mandulára, Mexikó pedig a szóját vette célba - a folyamat kimenetele egyelőre megtippelhetetlen.

Olaj a tűzre: büntetővám az európai autókra?

Az EU, az USA és Kína összesen az exportunk 89 százalékáért felelős - márpedig pont ők vesznek részt a formálódó kereskedelmi háborúban. Így hát ha van olyan ország a földön, ami a leginkább szeretné a gyors és megnyugtató rendezését a kérdésnek, az Magyarország - mondta nemrég Szijjártó Péter külügyminiszter.

Ha a friss fejleményeket is hozzávesszük, miszerint az autóipart is mélyebben bevonják a globális kereskedelmi háborúba, garantáltan kijelenthetjük: Magyarországnak sok vesztenivalója van az ügyön.

A tűzre pénteken ismét olajat öntött az amerikai elnök: miután életbe léptek az EU válaszintézkedései, a már-már hivatalosnak nevezhető elnöki kommunikációs csatornán, a Twitteren lengette be, az EU-ból importált autókra 20 százalékos vámot fog kivetni, ha az európaiak nem vonják vissza az amerikai termékekre kiszabott büntetővámot.

Becslések szerint 300 milliárd dollár értékű kereskedelmi forgalom kerülhet így veszélybe - nem csoda, hogy pénteken az európai autógyártók részvényei esésbe is kezdtek a tőzsdéken.

Nemzetbiztonsági okokra hivatkozva kerüli meg a törvényhozást

A védővámokat Trump - ahogy korábban is - nemzetbiztonsági okokkal indokolja. Az acélra és alumíniumra kivetett pluszterhek esetében is arra jutottak az elnök által felkért amerikai szakértők, hogy veszélyezteti az Egyesült Államok önvédelmi képességét, ha nagy arányban látják el külföldről nyersanyagokkal az amerikai gazdaságot - egy ugyanilyen vizsgálat már az autóiparral kapcsolatban is folyamatban van. Márpedig az 1960-as években elfogadott kereskedelmi törvény felhatalmazza az elnököt, hogy ha nemzetbiztonsági okok indokolják, akkor a kongresszus beleegyezése nélkül is bevezethet ilyen intézkedéseket. A törvényhozásban sokat bírálják amiatt Trumpot, hogy míg korábban szinte sosem nyúltak ehhez a lehetőséghez az elnökök, ő előszeretettel alkalmazza.

A Bloomberg tudósítása szerint azt is a szemére vetik, hogy aláássa az amerikai kormányzat folyamatban lévő tárgyalásait az ügyben: azzal, hogy a májusban kezdett vizsgálat eredményét gyakorlatilag már most megelőlegezi, sokat gyengít az amerikai tárgyalási pozíciókon. Borítékolható, hogy az intézkedések miatt a Világkereskedelmi Szervezet, a WTO elé citálják az Egyesült Államokat, ahol szintén nem lesz könnyű megvédeni az amerikai álláspontot ilyen körülmények között.

Ebből csak áremelkedés lehet

Az Egyesült Államok kereskedelmi deficitje az európai autógyártókkal szemben évente nagyjából 40 milliárd dolláros - a nagy európai gyártókat tömörítő szervezet máris azt hangoztatja, hogy az amerikai vásárlók bukják majd a legnagyobbat egy esetleges védővámon. Számukra ugyanis a lehető legalacsonyabb vámok biztosítják a lehető legalacsonyabb árakat - az acélra és alumíniumra kivetett védővámok pedig már így is áremelkedéshez vezetnek az amerikai autópiacon.

Az Amerikai Nemzetközi Autókereskedők Szövetségének elnöke arra figyelmeztet: a már két éve egyébként is hanyatló amerikai autóipar számára az újabb védővámok bevezetése katasztrófával érhetne fel.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Szépen korrigált júliusban a lengyel infláció
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 16:48
Lengyelországban tavaly június óta a legalacsonyabb szintre, 3,1 százalékra lassult az éves infláció júliusban a júniusi éves 4,1 százalékról – közölte a lengyel statisztikai hivatal csütörtökön.
Makro / Külgazdaság Mínuszban indítottak az amerikai tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 15:55
Gyengüléssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok csütörtökön.
Makro / Külgazdaság Irigykedhetünk a franciák júliusi inflációs adatára
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 14:36
Franciaországban június után júliusban is 1 százalékos éves inflációt mértek – közölte végleges adatként az Insee francia statisztikai hivatal csütörtökön.
Makro / Külgazdaság Brüsszel jóváhagyta Magyarország 264 millió eurós támogatását
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 14:23
Az Európai Bizottság az uniós állami támogatási szabályok alapján jóváhagyta a 264 millió euró összegű magyar támogatási intézkedést a Sunwoda Automotive Energy Technology Kft. nyíregyházi beruházásához – közölte csütörtökön a brüsszeli testület.
Makro / Külgazdaság Bod Péter Ákos: Bárki nyer jövőre, folytatnia kell a megszorításokat
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. augusztus 14. 10:02
Lapunk állandó szerzője, a volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár az augusztus 13-ai élő műsorunk vendége volt. A Klasszis Klub Live 5. évfolyamának 81. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Elfoszló remények: az ipari termelés zuhanórepülésben
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 08:46
2025 júniusában az ipari termelés volumene 4,9 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. A munkanaphatástól megtisztított index megegyezik a kiigazítatlannal. A feldolgozóipari alágak többségében visszaesés következett be. A szezonálisan és munkanappal kiigazított adatok alapján az ipari kibocsátás 1,2 százalékkal kisebb volt a 2025. májusinál.
Makro / Külgazdaság Kína megorrolt Európára, itt vannak a következmények
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 13:59
Válaszlépések a szankciók miatt.
Makro / Külgazdaság Bajok lehetnek az egyik legfontosabb statisztikával
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 12:56
Jelentős változtatást javasolt a Munkaügyi Statisztikai Hivatal (BLS) új potenciális vezetője, E.J. Antoni. 
Makro / Külgazdaság Trump nem bír magával: most egy elemzőre szállt rá
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 12:32
Most a Goldman Sachs vezető elemzőjének eltávolítását követeli Trump.
Makro / Külgazdaság Elkerülhetetlenek a megszorítások a választások után? Ma délután Klasszis Klub Live Bod Péter Ákossal
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 09:03
Lapunk állandó szerzője, a volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár 15 óra 30-tól élőben válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG