1p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A márciusban elfogadott ütemterv szerint halad a 4-es metró építése, amire június és augusztus között 3,3 milliárd forintot, összességében pedig 31 milliárd forintot költöttek szeptemberig - áll a metróbiztosi tájékoztatóban. Az anyag számos problémáról is beszámol, például hogy az új metrókocsikat később szállítják.
A márciusban elfogadott ütemterv szerint halad a 4-es metró építése, amire június és augusztus között 3,3 milliárd forintot, összességében pedig 31 milliárd forintot költöttek szeptemberig.

A beruházás június-augusztus közti alakulásáról készített metróbiztosi tájékoztatót a városvezetés fővárosi közgyűlési tárgyalásra alkalmasnak minősítette - közölte Nyáry Krisztián, a főpolgármesteri hivatal kommunikációs igazgatója.

Az anyag szerint augusztus végéig műszaki problémák miatt az északi alagútfúró szerkezet csak 392 métert, a déli pedig 684 méter alagutat épített. A múlt héten az egyik fúrópajzs elérte az első állomást a Tétényi útnál, ameddig 733 métert haladt.

A budai állomások építésének készültségét a biztos előrehaladottnak tekinti, de egyúttal jelzi, hogy a kelenföldi, a Gellért téri és a Fővám téri állomások szerkezetépítése "továbbra is kritikus úton van", a kivitelezés nem tartalmaz tartalék időt. Készülnek már a budai állomásokhoz kapcsolódó felszíni beruházások tervei is, "a tervező lecserélését követően".

A metróépítést irányító bizottság júniusban az alagútépítő vállalkozó kérésére egyetértett azzal, hogy a Gellért térről 2008 októbere és 2009 áprilisa között ne vízi úton, hanem közúton szállítsák el az alagútból kitermelt földet. A vízi szállítás ugyanis 1,7 milliárd forinttal növelné a költségeket. Napi 24 órás alagútépítés mellett, 20 métert haladva, 9-10 percenként indulhatnának a teherautók a kitermelt földdel.

A kelenföldi állomás kialakításához kapcsolódóan még szükség van egy távhővezeték áthelyezésére és az őrmezői térség tulajdonviszonyainak rendezésére. A Tétényi úti állomás építése kapcsán a metróbiztos megállapítja, hogy a XI. kerületi polgármesteri hivatal részére fizetendő közterület-foglalási díj a tartalékkeret túllépését eredményezheti. Az anyag azonban, csakúgy, mint több más esetben, itt sem tartalmaz bővebb információt, például azt, hogy mennyi pénzt kellene fizetni a kerületnek. A biztos politikai egyeztetést javasol annak érdekében, hogy a metró teljes mértékben mentesüljön a közterület-foglalási díj fizetése alól.

A Bocskai úti állomás építése kapcsán az anyag utal arra, hogy felmerült a Nagykörúti és a Fehérvári úti villamospálya összekötésének ötlete. Ezt azonban a BKV július végén a forgalomtechnikai kockázat és a magas ár miatt elvetette. A Móricz Zsigmond körtéri állomás építésénél problémát okozott az éjszakai munkavégzés, amit megszüntettek. A Fővám téri állomás építésénél gondot jelent az is, hogy a beruházó még nem kapta meg a kivitelezőktől azt a tervet, amely alapján elkészíthető lenne az állomásszerkezet a fúrópajzs megérkezéséig. A metróépítés irányítói indokoltnak tartják, hogy a metró és a Szabadság híd felújításának összehangolását egy műszaki koordinátorra bízzák. A Kálvin téri állomás építésénél nehézséget okozott a téren lévő templom szerkezetének a megerősítése, s problémát jelentett az itt észlelt szabálytalan (illegális) foglalkoztatás. A Keleti pályaudvari állomás külső méretét csökkentik, s ezáltal mérséklődik a környező épületek esetleges süllyedésének kockázata.

A metrószerelvényekkel kapcsolatos gond, hogy a francia cég automata járművek szállítására vállalkozott, de nem ilyen típusengedélyt nyújtott be. Szerződésmódosítás után, ami rögzíti a szállítási ütemtervet is, a járművek végül is alkalmasak lesznek vezető nélküli üzemelésre. A járműveket a korábbiaknál később, 2009 novemberétől 2010 július végéig szállítanák le.

A Kelenföldi járműtelep építése a metróbiztos szerint kritikus útra került, mivel a hivatali ügyintézési eljárások nehézkesek. Az engedélyezés egyik alapfeltétele a járműtelep területén lévő ingatlanok egyesítése. Perfeljegyzés miatt ez két ingatlannál nem történhetett meg. Problémák adódtak a budai állomásokhoz kapcsolódó felszíni beruházásoknál is. "A tervező többszöri javítás után sem tudta leszállítani a megfelelő minőségű terveket", ezért július végén felmondták a vele kötött szerződést. A Fővám tér és a Kálvin tér felszíni átépítésével kapcsolatban eltérő álláspontok vannak a fővárosi, illetve a kerületi önkormányzatok és a szakhatóságok között. Az ellentmondások veszélyeztetik az engedélyezési eljárások sikerét - jegyezte meg a biztos. A tervek szerint egyebek közt sétálóutcává alakítanák a Baross utcát, illetve a főpolgármester utasítására a Kiskörút mindkét oldalán biciklisávot alakítanának ki.

A tájékoztató kitér arra is, hogy augusztus végéig 201 többletmunkát, költségtúllépést jeleztek a kivitelezők. A feldolgozott 79 beadványból 36-ot fogadtak el, amelyek összértéke csaknem 95 millió forint. A 4-es metró EU-s finanszírozásával kapcsolatban az anyag rögzíti, hogy a kormány által benyújtott terv alapján maximum 261 milliárd forintos uniós támogatás várható a beruházáshoz.
 
Áttörte a 4-es metró fúrója a falat
A gázömlés miatt nem csúszik a metróépítés
Metróépítés: falomlás az Etele téren

 MTI
Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG