4-es metró: egymillió a bírság
A DBR Metro Projekt Igazgatóság (építtető) vétkessége nem állapítható meg, mivel igyekezett a jogsértő tevékenységet megakadályozni. Egyrészt utasította a kivitelezőt az építési engedély betartására, másrészt pedig a hatóságot haladéktalanul értesítette a jogsértő helyzetről - áll a közleményben.
A NKH egyúttal kötelezte mind az építtetőt, mind a kivitelezőt, hogy minden szükséges intézkedést haladéktalanul tegyenek meg az állékonyság, az élet-, az egészség, a köz-, és vagyonbiztonság megóvása és a környezeti károk megelőzése érdekében.
Arra is felhívta a figyelmet, hogy amennyiben a határozatában előírtakat nem tartják be, akkor a hatóság ismételt eljárásban újabb bírságot szab ki. A hatóság mindkét döntése ellen az építtető és a kivitelező fellebbezéssel élhet, azonban a fellebbezésnek az építési tilalomra vonatkozóan halasztó hatálya nincs.
A déli pajzsot 15 napja állították le a Gellért térnél, azt követően, hogy az NKH felfüggesztette a 4-es metró alagútjának építését a Gellért térnél. Az építkezést azért kellett leállítani, mert a kivitelező egy úgynevezett átkötő alagút kifúrására nem kért engedélyt.
A DBR nem tartotta elfogadhatónak, hogy a konzorcium engedély nélkül dolgozik, ezért értesítette a hatóságot a jogsértésről. Ezután az NKH egyrészt felszólította a kivitelezőt, hogy haladéktalanul fejezze be a munkálatokat, másrészt augusztus 21-én rendkívüli bejárást tartott, amelynek során megállapította: hatósági jóváhagyás nélkül kezdték meg a vágányátkötő alagút területén az építési munkálatokat és az engedélyezettnél tizenhét méterrel fúrt tovább az egyik fúrópajzs.
Az eset kapcsán több politikus is megnyilvánult: Tarlós István, a fővárosi Fidesz-KDNP frakciószövetség elnöke hétfőn nyílt levélben fordult Demszky Gáborhoz, amelyben egyebek mellett választ vár a főpolgármestertől arra a kérdésére, hogy ki, miért felelős az 537 milliárd forintos beruházásban, illetve mennyi kötbért kell fizetnie a fővárosnak, ha a Fővám téri befejezetlen állomás előtt hosszabb időre meg kell állnia a fúrópajzsnak.
Tarlós István szerint logikus az a vélekedés, amely szerint a főváros érdekében állhat a fúrás Szent Gellért téri megállítása, hiszen így a pajzsok később érnek el a Fővám térig, és így kevesebb kötbért kell fizetniük.
Demszky Gábor erre úgy reagált, hogy Tarlós István nem a budapestiek, hanem a hibázó kivitelező érdekeit védelmezi, hiszen nem a jogszerűséget és a biztonságot, hanem az időleges leállást sérelmezi. "Ráadásul ő is tudja, hogy a Bamco kötbért követelhet, ha a Fővám térre előbb érkezik, mint ahogy a Hídépítő fogadni tudja a pajzsokat, ám a Gellért téren történtek miatt a DBR léphet fel többletköveteléssel" - tette hozzá.
A főpolgármester szerint a DBR szakemberei jogkövető módon jártak el, amikor hatósági engedélyhez kötötték az érintett átkötő alagút építését és a kivitelező cég köteles végrehajtani a Nemzeti Közlekedési Hatóság döntését, hiszen a mulasztást ő követte el.
A Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) szerint a 4-es metró építése során az engedély nélkül fúrt alagút miatt fokozott veszélybe kerültek Újbuda egyes épületei, továbbá a törvénytelen építkezésre nem érvényes a kivitelező által kötött biztosítás, és ez károkat okozhat a lakosságnak - mondta kedden Rétvári Bence, a párt országgyűlési képviselője.
A DBR erre úgy reagált keddi közleményében: a helyszíni szemléje óta nem történt további munkavégzés, a jóváhagyás nélkül megépített 17 méter alagút a Bartók Béla út alatt nem veszélyeztet közvetlenül épületeket, amelyek esetleges mozgását tizedmilliméteres pontossággal napi 24 órában, folyamatosan méri a beruházás kezdete óta.
A DBR közölte: a kivitelező legújabb, jóváhagyásra váró javaslatát már előzetesen biztonságosnak tartotta, de a jogszerű kereteket a továbbiakban is be kell tarttatnia, éppen ezért kérte a hatóság közbenjárását. Ha bármilyen biztosítási kár ennek ellenére felmerülne, azt megtéríttetné a DBR a kivitelezővel.
4-es metró: betemetik a kifúrt alagutat?
4-es metró: tíz méterrel tovább fúrtak
Engedély nélkül fúrják a metrót
Kényszerpihenőn a 4-es metró?
Metró: még egy év a régi kocsikkal
MTI