A gazdaságkutató intézet első félévi Turizmusbarométerének értéke 33,3 százalék, ami 2,2 százalékponttal alacsonyabb az előző hat havinál és 0,4 százalékponttal haladja meg a 2009. I. félévi értéket. A kutatók értékelése szerint a mutató előző félévhez viszonyított kis mértékű romlásának az lehet a magyarázata, hogy 2010 első félévére sem csökkent a bizonytalanság sem a gazdaságban, sem a turizmuson belül, sem a lakosság körében.
A szállodaipari vállalkozások konjunktúra-indexe 2010 első hat hónapjában 37,1 százalék, 2,4 százalékponttal alacsonyabb az előző félévben mért értéknél. A felmérés szerint a szállodaipari vállalkozások arra számítanak, hogy a turisztikai ágazat, illetve saját vállalkozásuk üzleti lehetősége a következő hat hónapban a jelenlegi, nem túl magas szinten fog stabilizálódni. Elsősorban az üzleti utazásokra, kongresszusra, konferenciára érkező vendégek számában várnak csökkenést. A szállodaipari vállalatok beruházási tervei szerények, ugyanakkor 67 százalékuk számít új, erős versenytársak megjelenésére. A vállalatok sem nagyarányú munkaerő-elbocsátást, sem jelentős munkaerő felvételt nem terveznek az év második felében.
A vendéglátóipari vállalkozások konjunktúra-indexe 31,1 százalék, ez 1,8 százalékponttal alacsonyabb, mint az elmúlt félévi, s 4,2 százalékponttal marad el az egy évvel ezelőtti értéktől. Beruházási terveik szerények, a cégek mindössze 15,4 százaléka tervez munkaerő-bővítő beruházást EU-s pályázaton elnyert pénzből. Új munkaerő alkalmazását 7,7 százalékuk tervezi, létszám leépítést és munkaerő-kölcsönzést a vállalatok nem jeleznek. A következő fél évben az éttermek, vendéglátóhelyek egyértelműen mind a belföldi, mind a külföldi vendégek csökkenését prognosztizálják.
Az utazásszervező és -közvetítő vállalatok konjunktúra-indexe 2010. első félévében 31,7 százalék, ez az elmúlt félévi értéknél 2,3 százalékponttal, az egy évvel korábbinál pedig 4,1 százalékponttal alacsonyabb. Az utazásszervezők - ellentétben a szálloda- és vendéglátóipari egységek vélekedésével - a belföldi és külföldi vendégek számának stagnálását valószínűsítik. A beruházási tervek ezen a területen is szerények.
A felmérés arra is rávilágít, hogy 2010-ben az utazást tervező családok 70-75 százaléka Magyarországon nyaral. A lakosság körében a belföldi utazásokat pozitív irányban befolyásolja az üdülési csekkel való fizetés lehetősége.
A felmérés időszakában a cégek 50 százaléka nyújtott segítséget valamilyen formában dolgozóik nyaralásához, üdüléséhez, míg hat hónappal korábban csak 36,6 százalékuk. Az üdülésre szánt támogatások 44 százalékát üdülési csekk formájában tervezik adni a munkáltatók, míg hat hónapja 33 százalékát adták ebben a formában.
MTI