A főpolgármester elmondta, a metró létesítményei 2010 őszére épülnek meg, de az ezt követő biztonsági tesztüzem miatt utasokat csak 2011 júniusában szállíthat az első ütemben rögzített 10 állomásos, 7,3 kilométer hosszú Etele tér és a Baross tér közötti szakaszon.
Demszky Gábor arról is beszélt, hogy a fővárosi önkormányzat rövidesen átadja a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek a 4-es metró beruházásának uniós támogatását megalapozó pályázati anyagot. Hozzátette: a beruházás 450 milliárd forintos költségéből a maximumot, vagyis 60 százalékos támogatást kívánnak a brüsszeli forrásból a metrópályázatra igényelni, ez mintegy 270 milliárd forintot jelent.
A főpolgármester arra is kitért, hogy a kormány a pályázati anyagot várhatóan még az idén benyújtja, de uniós döntés csak 2008 első félévére várható. Az unió egyébként megköveteli, hogy az általa támogatott projektek költséghaszon-aránya tíz százalékkal meghaladja a költségeket. Ez az arányszám a várható társadalmi hasznát vizsgálja a beruházásnak, így a 4-es metró esetében - húsz évre és teljes vonalra számítva - a becslések szerint 116 százalékos a várható társadalmi haszon.
Az uniónak két elvárása van a beruházással kapcsolatban: az első a költségcsökkentés, a második a tartalékalap növelése - mondta a főpolgármester, majd hozzátette, hogy a felszíni beruházásoknál sikerült 17 milliárddal csökkenteni a költségeket, ebből az összegből pedig 11 milliárd forintot átcsoportosítottak a tartalékkeretbe.
Az uniónak benyújtandó pályázatba 6 hónapos tartalékidőt is beépítenek, de a főváros továbbra is a 2010 végi határidőhöz tartja magát - jelentette ki Demszky Gábor.
A Fővárosi Közgyűlés mai ülésén a kormánypárti és az ellenzéki képviselők egyaránt hangsúlyozták, hogy a jelenlegi helyzetben támogatják a 4-es metró megépítését. Mindkét oldalról nehezményezték azonban, hogy két héttel a 4-es metró negyedévi beszámolója után újabb fejleményekről értesültek a sajtóból. Egyetértettek azzal is, hogy bizalomra, kölcsönös megértésre és korrekt tájékoztatásra van szükség a 4-es metró építése kapcsán.
Újabb fél évet csúszhat a 4-es metró
Demszky elmondta, mi a helyzet
4-es metró: az ördög a részletekben rejlik
MTI