.jpg)
Tátrai Tünde, a Corvinus Egyetem szakembere a felmérés eredményét ismertető sajtótájékoztatón elmondta: a megkérdezettek - klasszikus ajánlatkérő közszolgáltatók, az ajánlattevők, a tanácsadók és jogalkotók - többsége a közbeszerzést elnehezítő tényezők közül a felesleges adminisztratív terhek folyamatos növekedését, a jogorvoslatok magas arányát nevezték meg.
A vélekedések szerint a tisztességtelen versenynek kevéssé tud gátja lenni a szabályozás, miközben a piaci folyamatokat közepes mértékben gátolja a közszolgáltatói szektorban. Tátrai Tünde szerint a hatékonysággal kapcsolatban feltett kérdésekre adott válaszok a szabályozás állandó változására és az intézményrendszer elemeinek 10 év alatt keveset változó gyakorlatára is utalnak.
A hazai közbeszerzési piac fejlettségét közepesnek tartják a válaszadók.
A hatékonyság növelése érdekében a törvényi szabályozás könnyítését és legkevésbé sem szigorítását emelték ki a válaszadók, hivatkozva a piaci szabályozás egyértelműen túlzott mértékére, de hangsúlyozva a korrupció elleni szigorú fellépés és közbeszerzési kultúra fejlődésének szükségességét.
A kutatás szerint a közbeszerzésekben kreatív megoldások alkalmazását lehetővé tevő szabályozás nem tud érvényesülni, a szereplők kockázatkerülő magatartása miatt, ezt erősítik az aránytalanul magas hirdetményellenőrzési díjak, a megkövetelt közjegyző által hitelesített nyilatkozatok, és igazolások költsége. Ezért a válaszadók szerint a közbeszerzés az innováció gátjává válik.
Az intézményrendszer újragondolását és átalakítását egyértelműen kifejezik az érintettek, melynek legjobban azonosítható eleme a hirdetményellenőrzés, valamint a jogorvoslati tevékenység. A Közbeszerzések Tanácsával kapcsolatban az általános vélemény, hogy közepes színvonalon tölti be szerepét.
A közbeszerzésben az Európai Unióban végbemenő elektronizálási hullám ellenére a papíralapú információszerzés dominál. A hivatalos honlapokkal való elégedettség közepes, de az elektronikus beszerzési technikák bevezetésére kevéssé tartják alkalmasnak a piacot az érintettek.
A Strabag építheti az M6-ost és az M60-ast
Nyolc pályázó a 69 milliárdos közbeszerzésre
Nyilvános a kkv-fejlesztési stratégia
MTI