.jpg)
Az elemzés szerint a legnagyobb eladóterű láncok közül a Tesco mellett csak az Interspar terjeszkedett tavaly hasonlóan expanzív módon.
A rangsorban ötödik Spar éves forgalma a múlt évben 284,5 milliárd forintot tett ki, szemben az előző évi 245,7 milliárd forinttal. A vállalat a három új Interspar mellett tizenhárom szupermarkettel bővítette hálózatát. Egy év múlva a rangsor várhatóan a Spar további erősödését mutatja majd - vélik a szakértők - hiszen azzal, hogy a Spar megvette a Plus lánc 172 egységét, jelentősen megnövelte boltjainak számát a magyar piacon.
A CBA 2924, a Coop pedig 5283 és a rangsorban utánuk következő Reál 2310 üzlettel rendelkezik, így a magyar tulajdonban lévő láncok a teljes magyarországi élelmiszerbolt-hálózat felét képviselik.
A hazai tulajdonban lévő boltláncok előkelő magyarországi pozíciója fehér hollónak számít Közép-Európában. Hasonlóan magas forgalmakat, illetve piaci részesedéseket ugyanis ebben a régióban egyetlen más országában sem érnek el a nemzeti tulajdonú láncok - állapítják mag a felmérés készítői.
A második helyen álló CBA forgalma a múlt évben elérte az 525 milliárd forintot, míg a harmadik Coop Csoport forgalma a Nielsen becslése szerint mintegy 440 milliárd forintra rúgott 2007-ben.
A rangsorban hatodik és kilencedik Auchan - 10 hipermarket -, illetve Cora - 7 bolt - üzleteinek száma tavaly nem változott. Előbbi 212, utóbbi a Nielsen becslése szerint 118,8 milliárd forint forgalmat könyvelhetett el.
A Penny Market és a Lidl áll a ranglista hetedik és nyolcadik helyén. A belföldi diszkont hálózat egyik évről a másikra 35 egységgel bővült, és így 498 üzletet számlált 2007 december végén. Közülük is kiemelkedik a Lidl, amely kicsivel több mint három év alatt jutott el a 90-es boltszámig. A Lidl nem kevesebb mint 22 diszkontot nyitott tavaly Magyarországon. A német diszkont 124,1 milliárd forint árbevételt ért el a Nielsen becslése szerint a múlt évben.
A Penny Market hálózata nyolc diszkonttal bővült, forgalma pedig 132,4-ről 145,1 milliárd forintra emelkedett, a Nielsen becslése szerint.
A lista végén álló Héliker 9,2 milliárd forint bevételt könyvelhetett el.
A Nielsen piackutató vállalat rangsora, a vállalatok saját közlése, illetve becslések alapján készült. Összességében a Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória forgalma értékben 11, míg a 60 háztartási vegyiárué és kozmetikumé 10 százalékkal emelkedett tavaly, az előző évhez képest.
A szakértők által vizsgált bolttípusok közül a hipermarket erőssége a háztartási vegyiáru. A legnagyobb eladóterű üzletek piaci részesedése évek óta növekszik háztartási vegyiáruból, illetve kozmetikumból, és tavaly elérte a 39 százalékot. Ugyanakkor élelmiszernél is erősödik a hipermarket pozíciója a felmérés szerint.
A magyar láncok boltjai az élelmiszer kiskereskedelmi forgalmából 28 százalékos részarányt értek el, míg háztartási vegyiáruból 15 százalékost.
A szupermarket láncok erőssége szintén az élelmiszer, amelynél érzékelhetően növelték piaci részesedésüket. Az önálló kis boltok száma, és vele együtt piaci részesedése is évek óta csökken. Eddig jórészt az ő kárukra növelték mutatóikat a nagy eladóterű, modern bolttípusok.
Figyelemreméltó háztartási vegyiárunál és kozmetikumnál a szaküzletek, drogériák folyamatos térnyerése. Tavaly 2 százalékponttal emelkedett a piaci részesedésük, és elérte a 24 százalékot. A dm-Drogerie Markt 206 üzlettel 53,1 milliárd, a Rossmann 180 üzlettel 40,5 milliárd forint forgalmat ért el tavaly.
Az összegzést végző szakértők megítélése szerint említést érdemel még két nagykereskedelmi - úgynevezett Cash and Carry - lánc pozíciója. A Metro tizenhárom áruháza 232, az Interfruct 23 egysége 46,3 milliárd forintos forgalmat bonyolított le 2007-ben.
Suttyomban mennek fel az árak - így kerek a világ
Kidobtak egy vak férfit a Tescoból
100 milliót vertek rá a Tescóra
Megugrotta saját csúcsát a Lindt
Csattanós válasz az Auchantól
Az osztrák boltosokat nem hozta lázba a 15 órás nyitva tartás
Babonás drágulás a nagyoknál
MTI