A metró fúrta meg a Feneketlen-tavat?
A tó partján Rétvári Bence arról számolt be: szakértők szerint valószínűsíthető, hogy a 4-es metró Móricz Zsigmond körtéri és Fehérvári úti állomásainak építése során történő vízkiemelések miatt csökkent a Feneketlen-tó vízszintje. Hozzátette: a Feneketlen-tó vízrajzi helyzetéről nem tartalmaz semmit a metró előkészítő anyaga. A korábbi 4-5 méter helyett, jelenleg 3-4 méteren áll a tó vízmagassága, ami a parti nádon is jól látható.
A helyi horgászok szerint a vízszintcsökkenés miatt közel egymillió forint értékű hal pusztult el a tóban. A KDNP-s képviselő elmondta, a megoldás az lehet, ha csökkentik a 4-es metró építése során kiemelt vízmennyiséget, illetve, ha vízutánpótlást végeznek a tavon.
A sajtótájékoztató végén civilek és környezetvédők jelképesen több vödör vizet öntöttek a Feneketlen-tóba.
A 4-es metró beruházója, a DBR Metró Projekt Igazgatóság közölte: szakemberekkel megvizsgáltatták a Feneketlen-tó apadásának körülményeit, és ennek eredménye szerint nagy biztonsággal kijelenthető, hogy a vízszintcsökkenésnek a csapadékhiányos időjárás az oka, nincs köze a 4-es metró építkezéseihez.
A víz utánpótlása a Gellért-hegy felől történik, az alagút nyomvonala pedig attól délre helyezkedik el. Mind az alagutak, mind az állomásszerkezetek résfalai vízzáróak, a talajvízszint csak akkor csökkenhetne az építkezés hatására, ha a víz az alagútba, vagy az állomásokba betörne, ami viszont nem történt meg - áll a cég közleményében.
A DBR szerint a hasonló építkezéseknek sokkal inkább talajvízszintet emelő hatása szokott lenni; a Feneketlen-tó vízszintcsökkenése pedig - szerintük - ciklikus jellegű.
Eltűnhet a Feneketlen-tó?
MTI