.jpg)
A cikk szerint az "ijesztgető sztorik beintésre indultak". A leghangosabb ezek közül Günther Platter osztrák belügyminisztertől származik: Platter az országon belüli katonai ellenőrző pontok felállításával akarja ellensúlyozni a keleti határok lebontását.
A magyar és a cseh politikusokat sérti a bizalom ilyen mértékű hiánya, bár Platter aggályainak tényleges forrása Szlovákia. Ennek Ukrajnával közös rövid határa sűrű erdőségeken és a Kárpátok vonulatain halad keresztül, és az új Schengen egyik gyenge pontjaként tartják számon - áll a The Economist elemzésében.
Monica den Boer, a holland rendőrakadémia dékánja szerint az új határokkal kapcsolatos aggodalmak eltúlzottak, és akkor is megalapozatlanoknak bizonyultak, amikor Olaszország és Görögország csatlakozott a schengeni övezethez. Den Boer a brit folyóiratnak azt mondta: a biztonság valószínűleg még tovább fog javulni, hiszen lehetővé válik a határokon átnyúló rendőrségi együttműködés.
Ugyanakkor a holland rendőrakadémia vezetője is elismeri, hogy az aggályok némelyike megalapozott. Nem arra a kilenc országra gondol, amelyek decemberben csatlakoznak, nem is Svájcra és Ciprusra, amelyek jövőre tervezik a belépést, hanem a 2010-2011-es felvételben reménykedő Bulgáriára és Romániára. Az alacsony bérszínvonal és a széles körű korrupció ugyanis hajlamossá teheti ezen országok határőreit kenőpénzek elfogadására - írta a The Economist.
A folyóirat szerint azonban az új schengeni határtól keletre a legnagyobbak az aggodalmak. A nem hivatalos határátkelőket, köztük a szlovén-horvát határ hevenyészett hídjait sorra zárják le, a hivatalos átkelőknél erősítik az ellenőrzést, ami növeli a sorokat. Ennél is rosszabb, hogy az utazóknak schengeni vízumra lesz szükségük, amely akár 60 euróba is kerülhet.
Az Open Ukraine nevű, a kelet-nyugati kapcsolatokat szorgalmazó alapítvány igazgatója szerint Ukrajnában sokan új vasfüggönynek tartják a schengeni határt. Ha az EU keleti szomszédai kedvében akar járni, akkor még több hidat kell építenie a meglévők felégetése helyett - fejeződik be a The Economist cikke.
Ausztria bizonyítani akar?
Problémás mindegyik schengeni csatlakozó
Elkészült az EU déli vízi kapuja
Ausztria vasfüggönyt húz?
MTI