Az Allianz Magánnyugdíjpénztár az öt nagy (10 fő feletti tagsággal rendelkező) pénztár közül elsőként, július 29-én befejezte a társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe visszalépő pénztártagok részére a reálhozam és tagdíj-kiegészítés kifizetések indítását.
A kifizetés a jogszabályi rendelkezéseknek minden tekintetben megfelelően, július 21. és július 29. között lezajlott, és a banki átutalást kérő ügyfelek többsége már meg is kapta az őt megillető összeget. Azok az ügyfeleink, akik postai kézbesítést kértek, a Posta ütemezésétől függően, legkésőbb 20 munkanapon belül juthatnak hozzá a pénzükhöz - tudtuk meg Mészáros Győző, az Allianz Hungária Nyugdíjpénztár ügyvezető igazgatójától.
Reálhozamok jövője: kis lépés nekünk, nagy a nyugdíjunknak? |
GYIK
Az Allianz tapasztaltai azt mutatják, hogy az ügyfelek számára nehezen érthető a hozam és reálhozam különbsége. A leggyakoribb kérdés ezzel kapcsolatban, hogy miért nem kapják meg az egyéni számla egyenlegében szereplő hozam teljes összegét.
A reálhozam a pénztári megtakarítás hozamának inflációt meghaladó része - ez az, amit most közel 2,5 millió egykori pénztártag megkap, átlag 76 ezer forintot tehetnek így zsebre azok, akik visszatértek az állami rendszerbe.
A másik jellemző kérdés a reálhozam összegére vonatkozik, melynek számos különböző megközelítésével találkoztak az Allianz munkatársai: miért annyi, a kollégámnak miért több, a másik nyugdíjpénztár miért nyilatkozott magasabb összegekről, stb.
A magánnyugdíjpénztárak fennállása alatt 1998-tól 2010-ig az átlagos éves infláció közel 7 százalék volt, így ha a választott befektetési portfólió átlagos éves hozama meghaladta ezt az értéket, akkor reálhozam képződött. A reálhozam összege azonban egyénenként nagyon változó, függ a pénztártagság időtartamától (a belépés évétől), a befizetett tagdíjak mértékétől és gyakoriságától, a pénztártag választható portfóliókkal kapcsolatos döntésétől, pénztárak közötti átlépéstől és még számtalan egyéb tényezőtől. Általában elmondható, hogy a "hűséges pénztártagok", akik nem a válság alatt, vagy az azt megelőző években nyitottak számlát, kapnak valamennyi kifizetést.
Választható portfóliók
A választható portfóliók magánnyugdíjpénztári rendszerben történő kötelező bevezetése egybe esett a 2008-as válsággal, ezért a portfólió választás nagy mértékben befolyásolta az elért reálhozam összegét. Általánosságban elmondható, hogy aki akkor a klasszikus portfólió mellett döntött, vagy életkora alapján abba került, annak a pénztára kevésbé tudta ledolgozni a 2008-ban elszenvedett 10-30 százalékos mértéket elérő veszteségeket, míg az, aki nagyobb kockázatot vállalt a növekedési portfólióval, valószínűleg nagyobb reálhozamot kap most kézhez.
Azon ügyfeleknél, akik postai kézbesítéssel kapják meg reálhozamukat a készpénz felvételételnél problémát jelenthet az, hogy sok pénztártag nem jelentette be pénztárának az esetleges lakcím- vagy névváltozását, így a Posta a pénztárak által nyilvántartott adatokkal hiába próbál kézbesíteni számukra. Címváltozás esetén javasolt, hogy az ügyfelek a Magyar Posta Zrt-től igényeljék a küldemények utánküldését, névváltozás esetén pedig szükséges lehet az azt bizonyító okiratot bemutatniuk a postahelyeken.
Privátbankár