Európa első negyedéves összforgalmát nézve az újautó értékesítések 1,8 százalékkal (68,726 darabbal) maradtak el a tavalyi év első 3 hónapjának eredményeitől, maga a március pedig 4,6 százalékkal sikerült gyengébbre. A balti államokba már láthatóan visszatért a prosperitás; az első negyedévben Észtország 71,4 százalékkal, Lettország 122,9 százalékkal, még Litvánia 108,5 százalékkal múlta felül a tavalyi év azonos időszakában produkált újautó értékesítési számait.
A Baltikummal ellentétben a gazdasági nehézségekkel küzdő európai államokban kevésbé pozitív a hangulat, valamint az újautó értékesítési eredmények – Görögország, Spanyolország és Portugália 57,3, 27,3, illetve 6,2 százalékkal múlta alul az egy évvel ezelőtti újautó értékesítési eredményeit.
A Volkswagen első negyedéves eladási eredménye 425,863 db újautó volt, mely mennyiség továbbra is biztosítja a márka számára az abszolút első helyet az európai tabellán.
Gareth Hession, a JATO kutatásért felelős alelnöke a következőképp kommentálta a piac eseményeit: “bár az év első három hónapjában számtalan pozitív előjele mutatkozott az üzletág visszaerősödésének, azonban a nagy volumeneket produkáló, fejlett piacokon az elhúzódó gazdasági megtorpanás erősen rányomta a bélyegét az összeurópai számokra. Ennek ellenére üdvözlendő jelenség, hogy a Közép-kelet európai országok újautó eladásai ismét elkezdtek erősödni, így várható, hogy a gyártók ismét egyre nagyobb figyelmet fognak szentelni e régió speciális járműpark igényeinek kielégítésére.”
Országonkénti eredmények
Az európai “5 Nagy” közül csak Franciaországnak (+8,9 százalék) és Németországnak (13,9 százalék) sikerült 2011 első negyedévében növekményt elérnie az újautó eladások terén. Nagy-Britannia (-8,7 százalék), Olaszország (-23,3 százalék) és Spanyolország (-27,3 százalék) viszont nem tudott javítani tavalyi eredményein. Az eladott darabszámokat tekintve Németország javított a legtöbbet tavalyi első negyedhez képest, ugyanis 92,993 db-bal kelt el náluk több autó idén áprilisig, mint egy évvel ezelőtt. A nagy vesztes pedig Olaszország lett, ahol 156,269 újautóval fogyott kevesebb, mint egy éve ilyenkor.
Közép-Kelet Európáról általánosságban elmondható, hogy szépen teljesített a 2011-es év első negyedében az újautó eladások terén, azonban Görögország és Portugália elhúzódó gazdasági nehézségei a járműpiacra is súlyosan rányomta a bélyegét.
A márkák eredményei
Továbbra is a Volkswagen Európa legkeresettebb márkája, egyre nagyobb előnnyel, ugyanis az év első negyedében 5,7 százalékkal növelte eladásait tavalyhoz képest. A VW sikerével ellentétben a Fiat szenvedte el az európai top 10 közül a legnagyobb visszaesést. A hazai olasz piac gyengélkedése 25,3 százalékos visszaeséssel sújtotta a márkát - a JATO közleménye szerint.
A top 10-en kívül néhány prémium márkának is sikerült szép eredményeket produkálnia az év első negyedében. Az Alfa Romeo, elsősorban az új Giulietta-nak köszönhetően tudott 49,6 százalékot javítani, a Porsche a 26,5 százalékos forgalomnövekedését pedig elsősorban az új Cayenne sikerének köszönheti. Ezek a számok ékes bizonyítékai annak, hogy a gazdasági nehézségek a prémium szegmenst kevésbé érintik, valamint az is kirajzolódik, hogy az új modellek automatikusan forgalomnövekedést eredményeznek a gyártóknak.
A top 10-ről
A régió 10 legsikeresebb modelljei közül senkinek sem sikerült javítani a tavalyi első negyedévben regisztrált számain. Továbbra is a Volkswagen Golf bizonyult a legsikeresebbnek, míg a második Ford Fiesta volt kénytelen elszenvedni a legnagyobb, 27,7 százalékos forgalomcsökkenést a top 10-ből.
Márciusban egyedül a VW Polo eladásai növekedtek (+4,2 százalék), míg havi szinten is a Ford Fiesta forgalma esett a legmeredekebbet (-26,9 százalék) a tavaly márciusi adatokhoz képest.
Privátbankár