Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!
Az etanollal működő járművek károsabbak lehetnek az egészségre, mint a hagyományos, benzinnel működő társaik - figyelmeztetnek amerikai kutatók
Az etanollal működő járművek károsabbak lehetnek az egészségre, mint a hagyományos, benzinnel működő társaik - figyelmeztetnek amerikai kutatók.
Számítógépes modellel szimulálták, milyen lesz a levegő minősége 2020-ban. A vizsgálatok azt mutatták, hogy néhány területen az ózonszint megnövekszik, amennyiben minden autó bioetanolt használ. Ilyen szint mellett a légzőszervi problémák okozta halálozási arány, illetve az asztmások száma is növekedni fog - állítja az Environmental Science and Technology című folyóiratban közölt kutatás.
Az EU tagállamok korábban megállapodtak abban, hogy 2020-ra a közlekedés 10 százalékában bioetanolt használnak.
Mark Jacobson, a kaliforniai Stanford Egyetem légnyomás kutatója a hőmérsékletet, a napsütést, a felhőket és az esőt is figyelembe vette számítógépes modelljével, és így határozta meg a levegő minőségére vonatkozó két forgatókönyvét 2020-ra. Az egyik modellben minden jármű benzinnel működött, a másikban minden E85-ös keverékkel, melynek 85 százaléka etanol, és csak 15 százaléka volt benzin. Az utóbbi forgatókönyv szerint - amikor minden autó bioüzemanyaggal működik - az Egyesült Államok egyes területein jelentősen megnő az ózonszint (egy olyan szennyező anyagé, amely káros hatással van az ember légzőrendszerére) a levegőben, szemben a benzines szimulációval.
A tanulmány szerint a szmog növekedése évente 200-zal több ember halálát okozza az Egyesült Államokban, ebből 120-ét csak Los Angeles-ben.
A tanulmány szerint míg egyes helyeken nőne az ózon mennyisége a levegőben, máshol csökkenne, ám összességében 770 plusz balesetet okozna, és 990 esettel több asztmás illetve légzőszervi megbetegedésre kellene számítani.
Habár az etanol csökkenti a levegőben lévő két rákkeltő anyag szintjét is, mások ugyanakkor annyira megnövekednek, mint amit a benzingőz okoz - mutat rá a tanulmány.
"Azt találtuk, hogy az E85 használata legalább annyi megbetegedést okoz, mint a benzin, ami már így is évente 10 ezer korai halálhoz vezet az ózon és más anyagok következtében" - mondta Jacobson.
Stuart Shales, a nyugat-angliai egyetem környezeti biotechnológiai tanszékének docense szerint nem lenne megvalósítható, hogy minden autó bioüzemanyaggal működjön, mivel túl nagy földterületre lenne szükség, hogy az alapanyagot megtermeljék. Közölte: ez az első tanulmány, melyet az ózonnal kapcsolatban látott. Feltette ugyanakkor azt a kérdést, hogy Brazíliában előfordultak-e légzőszervi problémák, miután ott az 1970-es évek eleje óta használnak etanolt.
Ha semmilyen egészségügyi hatása sincs, akkor miért erőltetjük mégis az etanol és a biobenzin használatát? - teszi fel a kérdést a kutató. "Összehasonlításképp: ha minden autót elektromossá alakítanának, amik szélenergiával működnének, évente 10 ezer légszennyezés okozta halálozás lenne megelőzhető, és megszünne a járművekből származó szénkibocsátás 98 százaléka is".
Elvben a bioüzemanyag - az etanol és dízel, melyet terményekből, például kukoricából, cukornádból vagy repcemagból állítanak elő - az egyik módja az üvegházhatást okozó gázok csökkentésének. Egy kormányfelmérés szerint a bioüzemanyagok használata - a hagyományos üzemanyagokhoz képest - 50-60 százalékkal is csökkentheti a károsanyag kibocsátást.
Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá
havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is,
a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk!
Legyen Ön is előfizetőnk!
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke.
Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.
Privátbankár