Számítógépes modellel szimulálták, milyen lesz a levegő minősége 2020-ban. A vizsgálatok azt mutatták, hogy néhány területen az ózonszint megnövekszik, amennyiben minden autó bioetanolt használ. Ilyen szint mellett a légzőszervi problémák okozta halálozási arány, illetve az asztmások száma is növekedni fog - állítja az Environmental Science and Technology című folyóiratban közölt kutatás.
Az EU tagállamok korábban megállapodtak abban, hogy 2020-ra a közlekedés 10 százalékában bioetanolt használnak. |
A tanulmány szerint a szmog növekedése évente 200-zal több ember halálát okozza az Egyesült Államokban, ebből 120-ét csak Los Angeles-ben. |
Habár az etanol csökkenti a levegőben lévő két rákkeltő anyag szintjét is, mások ugyanakkor annyira megnövekednek, mint amit a benzingőz okoz - mutat rá a tanulmány.
"Azt találtuk, hogy az E85 használata legalább annyi megbetegedést okoz, mint a benzin, ami már így is évente 10 ezer korai halálhoz vezet az ózon és más anyagok következtében" - mondta Jacobson.
Stuart Shales, a nyugat-angliai egyetem környezeti biotechnológiai tanszékének docense szerint nem lenne megvalósítható, hogy minden autó bioüzemanyaggal működjön, mivel túl nagy földterületre lenne szükség, hogy az alapanyagot megtermeljék. Közölte: ez az első tanulmány, melyet az ózonnal kapcsolatban látott. Feltette ugyanakkor azt a kérdést, hogy Brazíliában előfordultak-e légzőszervi problémák, miután ott az 1970-es évek eleje óta használnak etanolt. |
Elvben a bioüzemanyag - az etanol és dízel, melyet terményekből, például kukoricából, cukornádból vagy repcemagból állítanak elő - az egyik módja az üvegházhatást okozó gázok csökkentésének. Egy kormányfelmérés szerint a bioüzemanyagok használata - a hagyományos üzemanyagokhoz képest - 50-60 százalékkal is csökkentheti a károsanyag kibocsátást.
Elektronikus járművekkel erősítene a posta
Benézték a bioetanolosok? Nyakunkon a benzinháború
Márciustól jön a környzetkímélő, olcsóbb benzin
Planktonokból állíthatnak elő bioolajat
Közeleg a benzin búcsúja
Forrás: BBC