Általában a magyar internetezők 28 százaléka tájékozódik az egészséggel kapcsolatos tudnivalókról a világhálón; arányuk ugyanakkora, mint az európai átlag - olvasható az eredményeket ismertető közleményben. Gyógyszer vagy gyógyhatású készítmény vásárlása előtt 22 százalék néz körül a neten, hogy informálódjon. Európában kisebb, 17 százalék az átlagos arány.
Összességében hazánkban a megkérdezett internetezők 14 százaléka tervezi, hogy a következő hat hónap során kozmetikumot vagy étrend-kiegészítőt online vásárol. Ez a mutató hasonlít az európai átlaghoz.
Főleg Közép- és Kelet-Európában használják a netet
Európában legnagyobb a kozmetikumot és étrend-kiegészítőt a neten beszerezni tervezők aránya Lengyelországban (a válaszadók 32 százaléka), majd Csehországban és Romániában (25-25). A nagy Nyugat-európai országokban 20 százalék alatt marad a mutató. Általában gyógyszerekről vagy gyógyhatású készítményekről legintenzívebben az észtek (41 százalék), ukránok (40), írek (33), horvátok és lengyelek (32-32) tájékozódnak a weben.
Vásárlás előtt földrészünkön leginkább az ukránok (34 százalék), oroszok (29), litvánok (28) és csehek (27) néznek körül a hálón, gyógyszerekről és gyógyhatású készítményekről való tájékozódás végett - olvasható a közleményben.
Honlapok, kereső portálok, mások véleménye
Az internetes vásárlás a kényelem mellett nyújtja azt az előnyt is, hogy a neten tájékozódni lehet az egyes termékekről. Magyarországon a megkérdezettek kiemelkedően magas aránya, 39 százaléka támaszkodik a gyártó vagy szolgáltató cégek honlapjain elérhető információkra. Az európai átlag 22 százalék.
Más országokban a válaszadók átlag 14, nálunk 26 százaléka használ kereső portált, valamilyen termékről vagy szolgáltatásról való tájékozódás céljából. Magyarországon szintén fontos forrás „szakértők vagy más vásárlók neten található véleménye különböző árucikkekről” (25 százalék számára), további webes vitafórumok (14), tévé (10).
Családtagjainak ajánlásában bízik online vételi döntése előtt a megkérdezett magyarok 65 százaléka, barátai tanácsában pedig 50. Utánuk következnek a web lehetőségei - írja a Nielsen.
Az online vásárlás csatornái
Világszerte az online értékesítésre szakosodott cégektől rendelték a legtöbbet, (a válaszadók jó egyharmada). Magyarországon viszont nagyjából ugyanekkora arányban inkább olyan vállalat webes kínálatából vásároltak, amely "valóságos", fizikailag is létező üzletet is működtet. Minden hatodik magyar vásárló rendelt a hálón olyan cégtől, amely ugyanakkor katalógusból vagy telefonon is értékesít. Kizárólag online értékesítésre szakosodott web áruházból a magyar megkérdezettek mindössze tizenhárom százaléka rendelt gyakran. Arányuk ugyanannyi, mint azoké, akik több különböző net portálon kínált hasonló termékekből vagy szolgáltatásokból választottak.
Ettől eltérően az európai válaszadók majdnem 40 százaléka legtöbbször a kimondottan online értékesítésre specializálódott áruházakból vásárolt. Mintegy húsz százalékuk szereti, ha a web áruház tulajdonosa hagyományos, valódi üzletet is működtet. A katalógus és telefon lehetősége melletti neten történő értékesítést, valamint ugyanazon termék több web-oldal közti választási lehetőségét tizenhárom-tizenhárom százalék használja ki leggyakrabban - olvasható a Nielsen piackutató közleményében.
Privátbankár