.jpg)
Az 1910-ben még ezernél kevesebb, ötven éve 12,7 ezer darabos magyarországi személyautó-állomány 1981-ben lépte át a milliós határt. Igazán 1990-ben gyorsult fel a bővülés és a fiatalodás üteme: akkor az 1,995 millió kocsi átlagkora 16 év volt. A kétmilliós határt 1991-ben lépte át a személyautók száma. Az újkori magyar autópiacon először 1998-ban csökkent mintegy 80 ezerrel a járműpark, mely akkor 2,22 millió személyautóból állt.
Magyarország hárommillió kocsival is messze elmarad még a személyautó-ellátottságban a motorizáltabb államoktól: nálunk ezer lakosra 300, az olaszoknál 592, a németeknél 559, az osztrákoknál 505, a franciáknál 500, a rekorder Monacóban 732 autó jut.
Szeptember 3-án megnyílt a Tesco Global Zrt. E-85 jelű bioetanolt forgalmazó benzinkútja a pesterzsébeti Tesco Megaparkban. |
Magyarországon ma Opelből van a legtöbb, a KSH összeállítása szerint ebből a márkából 420,5 ezret tartanak nyilván, Suzukiból 367 ezret, Volkswagenből több mint negyedmilliót, Fordból 209 ezret. A korábban évtizedekig egyeduralkodó kelet-európai márkák száma fokozatosan csökken, napjainkban már félezerrel több Audi van, mint Wartburg. Napjainkban a negyedik helyezett Ladákból jelenleg 183,8 ezer szerepel a nyilvántartásban, mert fél év alatt tízezret vontak ki a forgalomból, az orosz márka kocsijainak átlagkora 19,89 év, a Trabantoké 20,8 év, a Wartburg-állomány 20,48 éves.
Tavaly 53,57 millió személyautó készült, ám a világállomány nem gyarapodott ennyivel, mert évente harmincmilliót leselejteznek. A világon 640 millió személyautót, 250 millió buszt és teherkocsit tartanak nyilván. 1960-ban a személyautók száma 91 millió, 1980-ban 291 millió volt, és 1991-ben érte el a félmilliárdot. 2006-ban az USA-ban 133,9 millió autót üzemeltettek. A második helyen álló Japánban 57 millió, Németországban 46 millió, Oroszországban 25,3 millió, Kínában még csak 15 millió személygépkocsi van. A világ járműparkja 2050-re elérheti a kétmilliárdot.
Berlinből Párizsba tankolás nélkül
Az amerikaiak és a takarékos autók
Elvennék az emberektől a terepjárókat
Megválhat a Ford a Volvótól
Népszabadság