
A VDSZSZ szombaton 15 órakor a MÁV Zrt.-vel, míg vasárnap 10 órakor a MÁV Start Zrt.-vel folytatja a tárgyalásokat annak érdekében, hogy a MÁV dolgozói részesüljenek a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, illetve a kiszervezett három társaságnál hajtsanak végre 10 százalékos többlet béremelést.
Gaskó István szerint a pénteki 9 óra időtartamú sztrájk a terveik szerint zajlott, mert a vasúti közlekedés megbénult. Adatai szerint a szolgálatban lévők 75 százaléka nem vette fel a munkát, a műhelyekben pedig csaknem teljes volt a részvétel.
Ezt megerősítette Gerencsér László, a VDSZSZ gépészeti dolgozókért felelős ügyvivője, aki közölte: a szolnoki vasúti műhelyben a dolgozók 95 százaléka részt vett a sztrájkban, és a térségi gépészeti központokban is szinte mindenki csatlakozott az akcióhoz.
Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke szerint úgy tűnik, hogy a munkáltatónak érdeke a káosz, mert az elégséges szolgáltatásról folytatott tárgyalást komolytalanná tették azzal, hogy a munkáltató nem látta értelmét a tárgyalásnak. Ezért az alelnök elhúzódó tárgyalásokra és sztrájkra számít.
Gaskó István megerősítette: a cég és a szakszervezet képviselői közötti péntek délelőtti megbeszélések eredménytelenül zárultak mind a követelésekről, mind a sztrájk ideje alatt nyújtandó elégséges szolgáltatásról. "Azt tapasztaltuk, hogy a MÁV képviselői nincsenek szakmailag felkészülve a tárgyalásokra, így például törvénytelennek ítélik a pénteki munkabeszüntetést" - hangsúlyozta az elnök.
Gaskó István emlékeztetett a VDSZSZ és az akkori gazdasági és közlekedési miniszter, Kóka János közötti 2005-ben született szóbeli megállapodásra, amelyben a tárcavezetője ígéretet tett arra, hogy a MÁV Cargo privatizációs bevételeiből a dolgozók is részesülhetnek. E megegyezéskor jelen volt Kákosy Csaba, a GKM akkori kabinetfőnöke, jelenlegi gazdasági és közlekedési miniszter.
Ábrahám Gergely, a GKM szóvivője ezzel kapcsolatban kijelentette: ilyen megállapodás sem írásban, sem szóban nem született. Emlékeztetett arra, hogy 2005-ben valóban felmerült a dolgozói tulajdonszerzés lehetősége a szakszervezetekkel folytatott tárgyalásokon, az akkori miniszter ezt azonban egy hosszabb távra szóló - például a reálbéremelés mérséklését is tartalmazó - megállapodás esetén tartotta volna elképzelhetőnek. A megegyezés azonban végül nem jött létre. A szóvivő felvetette: mintegy 8 hónapja ismert, hogy öt százalék tulajdonrészhez juthatnak a Cargo munkavállalói, különös, hogy a VDSZSZ, amely együttműködött a privatizáció során, korábban nem emelte fel a szavát. Ábrahám Gergely hangsúlyozta: a VDSZSZ irreális követeléseivel nemcsak a MÁV Cargo, hanem az egész vállalatcsoport jövőjét veszélyezteti.
A VDSZSZ elnöke szerint az említett ígéretről ugyan jegyzőkönyv nem készült, de a szóbeli megállapodást a Polgári törvénykönyv hitelesnek ismeri el.
Gaskó István megerősítette, hogy mindaddig, amíg nem születik számukra elfogadható egyezség, addig olyan sztrájktechnikát dolgoztak ki - sztrájk, felfüggesztés, sztrájk -, amit a nyugati demokráciákban évtizedek óta alkalmaznak, és célja, hogy egyrészt minél kevésbé fáradjanak el a vasúti dolgozók, másrészt csak időlegesen bénuljon meg a vasúti közlekedés.
Újra a szokott módon közlekednek a GYSEV vonatai
A Győr-Sopron-Eberfut Vasút (GYSEV) Zrt. vonalain újra a megszokott rend szerint közlekednek a vonatok, miután a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) felfüggesztette a sztrájkot - közölte a GYSEV. A délutáni órákban a Sopron-Győr vonalon újra Győr MÁV állomásra érkeznek, és onnan indulnak a GYSEV vonatai.
Sopronból a 13.15 órakor menetrend szerint útnak indult InterCity-vel helyreállt a rend a Sopron-Győr-Budapest közötti IC forgalomban is. A Sopron-Szombathely, valamint Szombathely-Szentgotthárd vonalakon is délutánra helyreáll a rend. A vonatok újra Szombathely állomásra érkeznek, illetve onnan indulnak Szentgotthárd és Sopron felé.
A GYSEV Zrt. vonalain pénteken nem volt sztrájk, de a Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezete által határozatlan időre meghirdetett országos sztrájk miatt módosult a vasúttársaság által közlekedtetett vonatok menetrendje.
Szombatra helyreáll a rend
A MÁV vonalain 1557 vonatból 325 közlekedett pénteken hajnal 3 óra és 11 óra között - összegezte a MÁV Zrt. az adatokat kora délután, a sztrájk felfüggesztését követően. A MÁV közölte, hogy igyekszik minél előbb helyreállítani a menetrend szerinti közlekedést.
Elsősorban a budapesti elővárosi járatok és az InterCity, valamint a távolsági gyorsvonatok kapnak elsőbbséget. Péntek estére még késésekkel ugyan, de az utasok eljutását biztosítják valamennyi vonalon - ígérte a MÁV.
A teljes menetrend a vasúton várhatóan a szombati üzemkezdetre áll helyre, a nemzetközi vonatoknál késések várhatók még szombat délelőtt is.
Alku nincs, de a sztrájknak vége - egyelőre
Nincs alku, tovább állnak a vonatok
Tartja a frontot MÁV: dolgozók nélkül nehéz
Megbüntették a MÁV-ot, mert nincs pályavasúti engedélye
Megvannak a MÁV-START új fejesei
MTI