A Kosarasunk által hónapról-hónapra felkeresett három hipermarket (Auchan, Cora, Tesco) átlagában a kiválasztott 30 termékből összeállított kosár novemberhez képest 2,2 százalékkal, azaz 325 forinttal lett olcsóbb. Az így kialakult 14 385 forintos átlagos kosárérték azonban még mindig magasabb mint az októberi, sőt, februári kosarunkhoz képest a drágulás mértéke eléri az 1 581 forintot, vagyis a 12,3 százalékot. (Csak emlékeztetőül, év elején még csak 12 804 forintot kellett volna fizetéskor a kasszánál hagynunk.)
Mint azt az alábbi grafikonból is látni, februári körképünket követően minden egyes áremelkedést produkáló hónapot árcsökkenést hozó periódus követett, ugyanakkor a csökkenés mértéke mindig elmaradt a korábbi plusz nagyságától. Ennek megfelelően a tendencia egyértelműen jelentős mértékű és folyamatos drágulást mutat.
Múlt hónaphoz viszonyítva 10 százaléknál nagyobb ármérséklődésről a chips és a liszt esetében tudunk beszámolni, a prímet viszont a maga 34,2 százaléknyi mínuszával ezúttal a burgonya vitte. Utóbbi termék egyébként az, amelynek ára februárhoz képest is a leginkább lejjebb került: egy kilónyit az év elejéhez képest 44,6 százalékkal tudtunk volna olcsóbban megvásárolni.
A dráguló oldalon mi a kávé, olaj, tészta és tejföl terén figyeltünk meg novemberhez képest legalább két tizedesjegyes emelkedést. Kiinduló, februári értékeinkhez képest azonban még siralmasabb a helyzet: 8 terméknél is 25 százaléknál nagyobb mértékű drágulást véltünk felfedezni: az étolaj például 50,8, az alma pedig 86,7 százalékkal kerül szerintünk most többe, mint év elején.
Hogy számoltunk? Kosaras módszertan |
Ha külön fejezetet nem is, de külön bekezdést ezúttal is a Tesco érdemel. Lehetségesnek tűnik ugyanis, hogy lassan búcsút inthetünk a brit lánc örökös harmadik helyezésének. A Tesco első helyezetthez képest történő lemaradása szeptemberben még tetemes, 1 949 forintos (12,75 százalékos) volt, a differenciából azonban azóta minden hónapban sikerült lecsippenteni, a különbség december 5-ei felmérésünk során így 356 forintosra, azaz 2,44 százalékosra zsugorodott. A budaörsi Tescóban ezek alapján a bevásárlás 14 565 forintra jött volna ki.
A Tesco büszkélkedhet egyébként februárhoz képest is a legkisebb mértékű áremelkedéssel: náluk 6,8 százalékkal fogott csak vastagabban a ceruza, ugyanez a két franciánál közel hasonló mértékűre, 15,8 illetve 15 százalékra sikeredett. Lehet, hogy az új év új sorrenddel köszönt majd be? Kíváncsian várjuk a folytatást!
A Központi Statisztikai Hivatal holnap teszi közzé az infláció novemberi alakulását.
Mennyiért jött idén a mikulás? Kattintson a havi legolcsóbbakért!
További fejezetek a Kosaras naplójából:
Katasztrofális mélységben: Nagy Mogyorókrém-teszt
Csak a Szűzzel volt baj a Paradicsomban
Szélessávú étlap - nagy net teszt
E-jeles elemek: félelmet kelt e rengeteg
Erkölcstelen rendszámok: van, amit még pénzért sem kaphat meg
( 1 ) | ( 2 ) | következő >> |