György István főpolgármester-helyettes és Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) vezérigazgatója pénteken a budapesti Aranytíz Művelődési Központban rendezett konferencián beszélt a Budapesti Városüzemeltetési Központ Zrt.-vel (BVK) és a BKK-val összefüggő tervekről.
A főpolgármester-helyettes előadásában arra emlékeztetett, hogy a Fővárosi Közgyűlés előző többsége nem tartotta kézben a saját tulajdonában álló vállalatok irányítását, az új városvezetés ezért a közszolgálat, a rend és az erős főváros filozófiája jegyében kívánja újjászervezni a városüzemeltetési feladatokat.
György István szerint egyértelmű feladat- és hatáskör-elhatárolásra van szükség; így a jövőben a városüzemeltetési központ alapvetően a közüzemi közszolgáltatások körét kezelheti, míg a közlekedési központ munkája a gyalogos, a kerékpáros, az autós és a közösségi közlekedéshez kapcsolódó feladatokat fedné le. Utóbbi társaságnak az év végéig törvény adhat közlekedésszervező státuszt - fűzte hozzá.
A városvezető a közlekedésfejlesztési feladatokra kitérve arról szólt, hogy a jövőben indokolt lehet a közösségi közlekedés áfájának öt százalékra csökkentése, ami szerinte a mai jegyárak mellett tízmilliárd forintos megtakarítást jelentene évente. Mint mondta, a közösségi közlekedés támogatása érdekében felvetődhet a fővárosban befizetett, összesen 13 milliárd forintos gépjárműadó átirányítása is. Hozzátette: a dugódíj bevezetése a 4-es metró európai uniós támogatási szerződésében szerepel, így az első szerelvény indulásakor már fizetniük kell a belvárosba hajtó autósoknak.
Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója úgy fogalmazott: korábban az "álomprojektek mögé szorult" a BKV napi működése, szerinte így fordulhatott elő, hogy a főváros buszparkjának átlagos életkora jóval tíz év fölé emelkedett.
György István ezt azzal egészítette ki, hogy az autóbusz-ágazat BKV-ból történő kiszervezése egyértelműen olyan járműfejlesztést tenne lehetővé, amelyre a városnak évtizedek alatt sem lenne elegendő pénze, mivel erre a célra nem lehet európai uniós forrásokat igénybe venni.
A közlekedési központ vezetője aláhúzta: a közlekedési adottságok javítása a gazdaság, illetve a város lakóinak egészsége és közérzete szempontjából is fontos. Kiemelte: a jövőben a menetrendek kidolgozását, a tarifarendszer meghatározását, illetve az útvonalak kialakítását már nem a BKV, hanem a közlekedési központ végzi, a közlekedési társaságnak így elegendő lesz csupán a közösségi közlekedés lebonyolítására koncentrálnia. A város ugyanakkor nem teheti meg, hogy nem teremti meg az összhangot a különböző szervezetei között, vagyis a főváros tulajdonában álló cégek nem mutogathatnak egymásra - jelentette ki Vitézy Dávid.
A 4-es metró jelenleg is zajló beruházásáról szólva elmondta: az új vonal alagútja már készen van, állomásainak építése is jól halad. Vitézy Dávid szerint az előző városvezetés számos szabálytalan szerződést hagyott hátra, és - a korábban elkövetett hibák mentegetésén kívül - mindent megtesznek azért, hogy a város ne veszítse el az építkezés után megítélt brüsszeli támogatást, mivel az lehetetlen költségvetési helyzetbe hozná a fővárost.
A BKK vezetője elkerülhetetlennek nevezte az 1-es villamos felújítását, ezt európai uniós forrásból kívánják végrehajtani úgy, hogy a vonalat a Lágymányosi hídon át egészen Fehérvári úton járó dél-budai villamosokig hosszabbítanának meg. Szólt arról is, hogy már dolgoznak a városi kerékpár-kölcsönzési rendszeren; 74 állomáson mintegy ezer biciklit lehet majd használni.
Vitézy Dávid megjegyezte, hogy már most elkezdenek készülni a 2014-ben induló új európai uniós pályázatokra. Mint mondta, elsősorban a 2-es metró Gödöllői HÉV-vel történő összekapcsolásán, a 3-as metró mintegy 110 milliárd forintos rekonstrukcióján, valamint a 4-es metró esetleges meghosszabbításán és a dél-pesti HÉV-vonalak belvárosba vezetésén gondolkoznak.
MTI