A budapest.hu portálon közzétett 2011-2014-es gazdasági program szövege szerint a helyi adók kivetésének gazdaságfilozófiai alapja az, hogy ha egy gazdasági szereplőnek vagy a lakosság bizonyos csoportjának kifejezetten a főváros pénzéből létrehozott és működtetett szolgáltatásból, adottságból származik valamilyen különleges előnye, ebből az előnyből Budapestnek is részesednie kell.
Tarlós István főpolgármester, a napirendi pont előterjesztője úgy fogalmazott, hogy a szóba jöhető új adónemek között szerepel az úthasználati adó, amelynek bevezetését a főváros azzal indokolja, hogy a szállítmányozó cégek és a távolsági közlekedést megvalósító cégek nem fizetnek fővárosi adót, Budapest viszont sok pénzt költ a közutak fenntartására. Szintén a közlekedőket sújtaná a dugódíj, amelynek bevezetését a 4-es metró elkészültéhez kötötték, ez ugyanis feltétele volt az uniós támogatás odaítélésének. Ebben a témában ez Tarlós második pálfordulása, hiszen legelőször támogatta ezt az adófajtát, míg múlt héten már arról beszélt, nincs realitása a dugódíjnak Budapesten, sem a forgalomcsökkentésnek.
Román koppintás a budapesti zászló?: "Először is a mostani, a románt koppintó zászló nem tradicionális. Azt Buda és Pest régi zászlóinak összevonásával hozták létre, és Demszkyék az aranyszínt sárgára cserélték. A zászlót meg fogjuk változtatni, amiben szerintem nincsen semmi sértő, egészen addig, amíg Bukarestnek sem piros-fehér-zöld a színe. Több tervezet készül, a képviselő-testület majd dönt a végeredményről" - mondta Tarlós István, főpolgármester a Magyar Hírlapnak adott interjújában. |
Kivetnének tűzoltási járulékot is, mivel a főváros fenntart egy tűzoltói hálózatot, amelyre az államtól kapott normatíva összege nem elég. "Megfontolandó, hogy a biztosítótársaságoktól a tűzbiztosítási díjak megfelelő arányát a főváros járulékként elvonja mindaddig, amíg a kapott állami normatíva folyamatos, jelentős kipótlásra szorul" - olvasható az előterjesztésben.
Tervbe vették egy területfejlesztési alap létrehozását is, ebbe azok az ingatlanfejlesztők fizetnének be, akik olyan területen építkeznek, amelyet átsoroltak, és nőtt a terület értéke. A beruházások miatt a fővárosnak több közműberuházást is el kell végeznie, részben ezt kompenzáltatnák az építőkkel.
Ezzel kapcsolatban Tarlós István azt írta, hogy ki kell dolgozni egy olyan rendszert, amely szerint a nagyobb projektek, illetve az építési övezet megváltoztatása során az építési engedély kiadásának előfeltétele a fővárossal kötött területfejlesztési megállapodás legyen.
A luxusadó elvetése miatt ebben a ciklusban egyéb vagyoni típusú adó nem vezethető be, de hosszú távon szükség lehet ilyen típusú adó bevezetésére, ezért a tervek között szerepel az ingatlan-értéknövekedési adó bevezetése is. Az előterjesztés szerint ennek alapja az lehet, hogy az ingatlan értéknövekedését részben a főváros teremti meg.
A gazdasági programról a közgyűlés várhatóan szerdai ülésén dönt majd.
MTI, Privátbankár