Hutiray Gyula városfejlesztési főpolgármester-helyettes pénteken közzétett előterjesztése szerint a forrás biztosítása pénzeszköz átadása-átvétele formájában történik, a lebonyolítást a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) végzi, a fejlesztés során létrejövő vagyon pedig a BKV tulajdonába kerül. A projekt összköltsége 40 milliárd forint, ebből 2,4 milliárd forint az önrész, ezt biztosíthatják a közgyűlési döntéssel. Ezt követően írhatják alá a támogatási szerződést.
A BKK tájékoztatása szerint az 1-es és a 3-as villamosvonalon a műszaki állapotok az elmúlt években annyira leromlottak, hogy beavatkozás és fejlesztés nélkül a forgalom fenntartása a következő években veszélybe kerülne. Több szakaszon 5-20 kilométeres sebességkorlátozás van érvényben és gyakori a sínek felpúposodása.
A beruházás keretében mindkét vonal akadálymentes lesz a peronok átépítésével, megemelésével, rámpák és liftek építésével, illetve a jelzőlámpák áthangolásával és egyéb forgalomtechnikai megoldásokkal előnyben részesítik majd a villamosokat.
Az 1-es villamos esetében az energiaellátás korszerűsítése mellett a Bécsi úti végállomás és a Puskás Ferenc Stadion között felújítják a villamospályát és a teljes infrastruktúrát, valamint meghosszabbítják a vonalat a Lágymányosi hídi végállomástól a hídon és a Budafoki úton át a Fehérvári útig.
A 3-as villamos vonalán az energiaellátás részleges korszerűsítésén kívül a Bihari úti egyvágányú szakaszt kétvágányúra építik át, valamint megújul a pálya a Mexikói úton, az Erzsébet királyné útja belső részén, a Fehér út mentén, az Éles saroknál és a Kőrösi Csoma Sándor úton.
Mindkét vonal esetében lesznek füvesített szakaszok is, a tervek szerint Óbudán a Vörösvári úton a rendelőintézet és a Flórián tér között, Újbudán a Lágymányosi híd budai lehajtójától a Fehérvári úti végállomásig, valamint Kőbányán a Liget tér és a Szent László tér megállók között.
Az 1-es és a 3-as villamos vonalára új, alacsonypadlós járművek is kerülhetnek a következő években, ezek a régi Tatra (T5C5) típusú és az úgynevezett hannoveri (TW6000) kocsikkal vegyesen közlekednek majd. A járműcsere érdekében a BKK külön projektet indított. A BKK tervei szerint a beruházás 2012-ben indulhat meg.
MTI, Privátbankár