Csak papíron létezik az egységes fogyasztóvédelem
Elmondta: a fogyasztók szempontjából fontos lenne, hogy egységesen kezeljék az állami fogyasztóvédelmi feladatot. Baranovszky György szerint a fogyasztóvédelem megerősítését az jelentené, ha egy szervezeten belül lenne az állami fogyasztóvédelem a jelenlegi megosztott rendszer helyett. Megjegyezte: a fogyasztók sok esetben nem tudják, hogy panaszukkal hova forduljanak, konkrét esetet pedig csak a civil fogyasztóvédők, a békéltető testületek tudnak kezelni. Tavaly a békéltető testületek ügyszáma 3.542 volt, ebből 1.374 ajánlással végződött, 933 esetben megegyezés született, 90 kötelezést hoztak, 2.397 ügydöntő határozattal fejeződött be.
A FEOSZ ügyvezető elnöke szerint a békéltető testületek szerepének sokat hangoztatott megerősítése nem jelenik meg a jogszabályokban. Kitért arra, hogy a szövetség rendszeresen véleményezi a készülő jogszabályokat, a fogyasztóvédelem egységesítésére vonatkozó véleményüket is közölték, de észrevételeiket rendszerint nem veszik figyelembe a jogalkotók.
Krajcsik Szilvia, a FEOSZ jogi igazgatója a fogyasztóvédelmi tanácsadási tevékenység tapasztalatairól szólva elmondta: a jelenlegi jogi környezet alapján egyéni fogyasztói panaszok esetén a hatóságok általában nem tudnak eljárni. Jellemző, hogy a minőségi kifogásról, a reklamációról nem készül jegyzőkönyv, és még mindit előfordul, hogy a fogyasztók nem olvassák el a pénzügyi, biztosítási szerződések, reklámok kisbetűs részét. A FEOSZ jogi igazgatója szerint a pénzügyi szervezeteknek az üzleti etika alapján a nehézségekre is fel kellene hívniuk az ügyfelek figyelmét.
Kovács Krisztina, a FEOSZ szakértője elmondta, hogy a szövetség szerint a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló európai parlamenti és tanácsi irányelv (UCP irányelv) magyarországi átültetését nem önálló törvényben kellene szabályozni, hanem a fogyasztóvédelmi törvény módosításával át lehetne venni az európai irányelvet.
A szövetség szerint a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat leküzdésére, az irányelv betartásának kikényszerítésére egy hatóságot kellene megjelölni, és ez az újonnan létrejött Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság lehetne.
Kevés az élelmiszerellenőr Németországban
Fogyasztóvédelem: édesgyerek lett a mostohából
Fogyasztóvédelem: új szervezet harcol értünk (hanganyag)
MTI