.jpg)
Nemrég Baranya megyében azonban üzembe állítottak egy olyan sebességmérő berendezést, amely nemcsak a gyorshajtást rögzíti, de a sofőrről is jó minőségű fényképet készít, így a vezető hiába tagad. A műszer akár egy kilométerről is mér, illetve felvételt készít, éjjel is „lát”, ezért rossz látási viszonyok között, így esőben is használható.
Sajnos az ára miatt csak kevés ilyen masina dolgozik, ezért mást is ki kell találni a trükközések megszüntetésére – mondta Gégény István. Az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának kiemelt főreferense kifejtette: ezért is vetették fel, ha valaki egyszer kihasználja az említett kiskaput, attól kezdve legyen köteles menetlevelet vezetni, mert az alapján be lehet azonosítani, ki vezette a járművet. Ezt a mozgásos szabálysértéseknél – így a gyorshajtásnál, a buszsáv használatánál, tilos jelzés figyelmen kívül hagyásánál – alkalmaznák. A módszer Németországban már bevált. Hollandiában és Franciaországban pedig megfordították a bizonyítási terhet és az autósnak kell igazolnia, hogy nem ő követte el az adott szabálysértést.
Főként a fővárosban és környékén használják azt a trükköt, hogy leveszik az autó rendszámát a beazonosítást akadályozva – jegyezte meg Gégény István. Hozzátette, már korábban javasolták, a rendszám nélküli közlekedés is legyen kiemelt, nevesített szabálysértés, s egy komolyabb büntetés után sokan elgondolkodnának, hogy megéri-e.
Itthon még nem, de külföldön több helyen (Ausztria, Dánia, Finnország) már a segédmotorokra is kell rendszám. Az ORFK főreferense kiemelte, a sok egyéb szabálysértés mellett, egy 80-nal száguldó kismotor akár halálos balesetet is okozhat. Rendszám nélkül viszont a tulajdonos bármit megúszhat. S bizonyos szempontból a kismotor-tulajdonosoknak is érdeke lehet a rendszám, mert így lopás esetén némileg nőne a megtalálás esélye.
A jogszabályok változásáig viszont – főként szabálytalan parkolásnál – továbbra is gond nélkül hivatkozhatunk arra, hogy nem akarjuk bemártani egyik családtagunkat sem.
Az őrült város: 3 nap a dugóban
Parkolni, de hova? Százszor ennyi P+R kellene
Ezt még az autósok torkán is le kell tolni...
Olcsóbb lehet a casco
MTI