A Budapesti Corvinus Egyetem Tanárképző Központja – a Családi Kasszasikerek Program partnereként – százhatvan 14-19 év közötti középiskolás körében vizsgálta a fiatalok gazdasági ismereteit. A pilot-kutatás keretében a diákoknak tizennégy pénzügyi alapfogalmat kellett megmagyarázniuk, mint például a kamat, a hitelkártya, az euró, a HUF, a THM, a részvény, a lízing, vagy a betéti kártya. A felmérés kitért továbbá a fiatalok adózással és a gazdasággal kapcsolatos attitűdjeire, arra, hogy mit tudnak a bankok szerepéről, és mit tartanak előnyösnek vagy fontosnak az anyagi siker eléréséhez.
A Családi Kassza Index – a fiatalok gazdasági ismeretei kutatás első eredményei azt mutatják, hogy a fiatalok átlagosan 77 százaléka tájékozatlan (nem válaszolt, rossz választ adott) a pénzügyi alapfogalmakkal kapcsolatban, 16 százalékuk írta körül pontosan a gazdasági fogalmakat, 7 százalékuk pedig nagyjából van tisztában azok tartalmával. A legtöbben a „HUF” (87 fő) és az „infláció” (48 fő) jelentését ismerték, kevesen tudták viszont megmondani a THM (18 fő), a lízing (13 fő), a betéti kamat (5 fő) és a betéti kártya (3 fő) jelentését, és mindössze egyetlen diák tudta értelmezni a „portfolió” kifejezést. A közlemény szerint a bankok feladatainak meghatározása ugyancsak nehézségekbe ütközött: mindössze 8-8 százalék tudott helyes választ adni arra a kérdésre, hogy mivel foglalkozik a Nemzeti Bank, és mi a szerepe a kereskedelmi bankoknak az ország gazdaságában.
Az adózással és pénzügyekkel kapcsolatos attitűd-vizsgálatok során kiderült, hogy a diákoknak csak közel egyharmada szerint egyértelműen bölcs dolog a nyugdíj-előtakarékosság, és mindössze 2 százalékuk gondolja, hogy jó megoldás hitelt felvenni. A megkérdezettek 34 százaléka nagyon egyetért azzal, hogy az adófizetés közös érdek, a válaszadók fele szerint az adócsalók minden állampolgárt egyaránt megkárosítanak. A kutatás szerint az anyagi siker szempontjából a fiatalok leginkább a munkát és a szorgalmat érzik fontosnak, de a pénzzel való „ügyes bánásmódot” is elengedhetetlenek tartják az érvényesüléshez - olvasható a közleményben.
„Kutatásunk kis mintán végzett előkutatás, melyet évente szeretnénk reprezentatív mintán megismételni. A diákok gazdasági ismereteiről készített felmérés első eredményei sok esetben minket is megdöbbentettek, hiszen a középiskolások nagy része teljesen tájékozatlan volt a pénzügyi fogalmakat illetően annak ellenére, hogy a válaszadók döntő többsége 4-es, 5-ös tanulmányi átlagú tanuló. Rendkívül fontos lenne, hogy a diákok már a középiskolában gyakorlati példákon keresztül megtanulják, hogy mi az olyan alapvető fogalmak, mint a hitel, a kamat, vagy a THM jelentése, hiszen az életben manapság ezek ismerete nélkül nem tudnak majd magabiztosan helytállni” – hangsúlyozza Dr. Czakó Ágnes egyetemi docens, a kutatás vezetője.
A gazdasági ismeretek hiánya elsősorban a lakosság számára hordoz veszélyeket, ám a pénzintézetek is csak úgy tudnak hosszú távon sikereket elérni, ha ügyfeleik racionális döntéseket hoznak a pénzügyi szolgáltatások igénybevételekor. Mindenki számára előnyösebb, ha a polgárok gondoskodni képesek magukról. A pénzügyi oktatás és szemléletformálás közügy, mindannyiunk közös felelőssége – nyilatkozta Tóth Andrea, a Provident Pénzügyi Zrt. kommunikációs főosztályvezetője.
Privátbankár